صفیر گیلان؛سیف‌الله مسرور در حاشیه همایش توجیهی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در رشت با اشاره به اینکه استفاده از سامانه “تدارت الکترونیکی دولت” به‌طور حتم موجب افزایش تجارت و کاهش فساد مالی و اداری در استان می‌شود گفت:شفاف سازی مناقصات در سامانه تدارکات چیز جدیدی نیست. مدیرکل بازرسی استان گیلان با اشاره به اینکه ما […]

صفیر گیلان؛سیف‌الله مسرور در حاشیه همایش توجیهی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در رشت با اشاره به اینکه استفاده از سامانه “تدارت الکترونیکی دولت” به‌طور حتم موجب افزایش تجارت و کاهش فساد مالی و اداری در استان می‌شود گفت:شفاف سازی مناقصات در سامانه تدارکات چیز جدیدی نیست.

مدیرکل بازرسی استان گیلان با اشاره به اینکه ما در قانون برای مناقصات تفکیک قائل نشدیم گفت: باید مناقصات به اطلاع همه برسد.

وی حسن استفاده از این سامانه ستاد تدارکات الکترونیک را پیشینه قانونگذاری خواند و افزود: در این سامانه ما چیزی پشت پرده نداریم و شفافیت مهمترین حسن استفاده از سامانه است.

مسرور سامانه “تدارکات الکترونیکی دولت” را اقدامی مبارک در راستای شفاف‌سازی عملکرد قانونی دستگاه‌ها خواند و گفت:لازمه کارگروهی مطلوب شفا‌ف‌سازی است و با سامانه تدارکات الکترونیکی فضای سالم برای رقابت شفاف اقتصادی فراهم و چیزی که امروز با ان مواجه هستیم بیش از فساد شائبه  فساد است.

رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی استان گیلان تاکید کرد؛ هم برای جلوگیری از فساد مالی و هم اینکه جلوی شائبه اقتصادی را بگیریم باید از سامانه تدارکات الکترونیکی بهره ببریم.

ایشان با اشاره به ثبت ۴۸۱ معامله در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در استان گیلان و اینکه آمار،آمار  مطلوب نیست اعلام کرد: امسال در استان گیلان هزار و ۲۷۱ مورد  مناقصات عمده و کلان برگزار شده است.

رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی استان گیلان با تاکید بر اینکه امسال ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معاملات در حوزه مناقصات، مزاید و سایر معاملات در استان گیلان انجام شده است افزود: امسال تمامی معاملات کلان استان گیلان  در سامانه معاملات الکترونیک نظارت شده است.

مسرور با بیان اینکه استان گیلان یکی از استان‌های شفاف‌ کشور در برگزاری مناقصات محسوب می‌شود تاکید کرد: در قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در کشور تاکیدات ویژه‌ای به بهره‌مندی از سامانه “تدارکات الکترونیکی دولت” شده است.

مدیرکل بازرسی استان گیلان با اشاره به اینکه با استفاده از این سامانه فضای سالم برای رقابت شفاف اقتصادی و اداری در استان فراهم می‌شود خاطرنشان کرد: با استفاده از این سامانه از بروز فساد و شائبه فساد در عملکرد دستگاه‌ها جلوگیری می‌شود.

مسرور با بیان اینکه در حال حاضر در دستگاه‌های دولتی بیشتر از وقوع فساد با شائبه فساد مواجه هستیم‌ و این امر به‌واسطه پنهان‌کاری به وجود آمده است گفت: برای مبرا شدن از شائبه فساد اقتصادی و اداری و جلوگیری از فساد، استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یک ضرورت است.

رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی استان گیلان با تاکید بر اینکه برخی مصوبات هیئت وزیران به بهانه اینکه قانونی نیست اجراء نمی شود گفت: سامانه تدارکات الکترونیک در سال ۹۰ توسط هیئت وزیران مصوب به دولت  ابلاغ  ولی سامانه به فراموشی رفت.

مدیرکل بازرسی استان گیلان  با اشاره به اینکه در سال ۹۵ مدیر گیلانی از زیر مجموعه خود خواست تا این سامانه که مقفول مانده بود را به گردش در اورد گفت: امروز نوسازی مدارس و برخی ادارات این سامانه را به درستی اجرایی کردند.

ایشان خواستار شد تا امکانت برای تحقق این هدف با ارمانهای سامانه تدارکات الکترونیکی دستگاها فراهم و افزایش استقبال را ایجاد و ظرف یکسال توفیقات این حوزه را داشته باشیم.

مسرور یکی از مشکلات اجرایی این سامانه را ریشه فرهنگی خواند و گفت: ترس استفاده از سامانه توسط متصدیان و کاربران  یکی از آن مشکلات بوده و متصدیان ما عمدتا سنتی عمل می کنند و با سامانه اشنایی ندارند

ایشان  با بیان اینکه امکانات الکترونیکی در جامعه امروز عاملی برای ایجاد رفاه در جامعه است خاطرنشان کرد: مدیران باید امکانات و تجهیزات را به‌منظور استفاده از سامانه‌های الکترونیک به‌درستی در اختیار کارکنان قرار داده و مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در دستگاه‌ها برطرف کنند و باید این ابزارها در چرخه زندگی ما باشد.

وی مهیا نبودن ساختارها را از دیگر مشکلات این حوزه خواند و گفت: آموزش و تبلیغات و کار فرهنگی  و ارتقاء کیفیت را در بهره وری بهتر بسیار موثر خواند و گفت: کار باید با سامانه الکترونیکی به راحتی انجام شود و کاربران نباید کی برد را دهان اژدها بدانند..

رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی استان گیلان با اشاره به اینکه برخی افراد از عدم شفاف‌سازی در عملکرد سود می‌برند و این افراد مانع استفاده از سامانه‌ها الکترونیک می‌شوند افزود: این افراد در استان گیلان بسیار محدود هستند و مدیران باید توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند.

مسرور با بیان اینکه کار بزرگ هزینه بر است گفت:مدیران هزینه مادی و نارسایی ها و غیره را تحمل و به خاطر مشکلات پا پس نگذارند.

وی با تاکید بر اینکه اگر سامانه تدارکات الکترونیک به درستی در کشور نهادینه شود علاوه بر ایجاد افتخارات بزرگ برای دولت شائبه فساد را نیز کم می کند گفت: عقب کشی یعنی چراغ سبز نشان دادن به فساد مالی و… است./زلیخا صفری