فکری منطقه ویسرود را با گونه های سرخدار و شاه بلوط  خاص خواند و گفت؛ با توجه به آفاتی که این گونه ها را تهدید می نمود این گروه مردم نهاد روی شاه بلوط کار کرده و هزار اصله نهال را با کمک بومیان این منطقه پرورش داده وامروز ۵۰۰ اصله از نهال شاه بلوط برگرفته از بذر این گونه در این منطقه کاشت می شود.

اختصاصی/صفیر گیلان؛ راز حیات بشر در تنوع زیستی است؛ جنگل‌های هیرکانی با قدمت میلیون‌ها سال به عنوان میراث بشری و از متنوع‌ترین جنگل‌های دنیاست اما متأسفانه هر بار گونه های گیاهی و جانوری در جنگل های هیرکانی در معرض انقراض است.

 

شاه بلوط یکی از گونه های در معرض تهدید بوده که به لحاظ موقعیت حساس آن در اکو سیستم جنگل‌های هیرکانی و محدودیت رویشگاهی و خاص آن لزوماً حفاظت و حمایت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بهم ریختگی تعادل و اکوسیستم جنگل های هیرکانی، تغییرات آب و هوایی و بروز بیماری ها در سالیان اخیر باعث آسیب پذیری گونه های نادر منحصر بفرد بومی از جمله شاه بلوط شمشاد، سرخدار و سایر گونه ها شده است.

به گزارش صفیر گیلان از شفت کاشت ۵۰۰ اصله نهال شاه بلوط در حمایت از جنگل های هیرکانی در روستای ویسرود بخش چوبر شفت توسط اداره منابع طبیعی و گروه های مردم نهاد از سراسر کشور  و نیز حسین آقایی، مؤسس تشکل مردم‌نهاد حافظان هیرکانی و بومیان روستا امروز جمعه( ۲۸ بهمن ۱۴۰۲) در حمایت از نوعی گونه جنگلی شاه بلوط  که اقتصاد روستا را نیز در بر می گیرد  و نیز بحث گردشگری روستا اجرایی شد.

 مهندس عبدالله فکری  رئیس منابع طبیعی منطقه ویسرود را با گونه های سرخدار و شاه بلوط  خاص خواند و گفت؛ با توجه به آفاتی که این گونه ها را تهدید می نمود این گروه مردم نهاد روی شاه بلوط کار کرده و هزار اصله نهال را با کمک بومیان این منطقه پرورش داده وامروز ۵۰۰ اصله از نهال شاه بلوط برگرفته از بذر این گونه در این منطقه کاشت می شود. رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت در در گفتگو با خبرنگار صفیر گیلان گفت: این منطقه یکی از مناطق اصلی رویشگاه شاه بلوط بوده و چرخه اقتصاد مردم این منطقه با این درختان می چرخید .

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت با بیان اینکه امروز در خدمت یک گروه مردم نهاد در غالب تشکل  مردم نهاد حافظان هیرکانی هستیم گفت:گروه بستگی به زیست گاه گونه های که در معرض انقراض هستند و به نوعی در اثر آفات و امراض از بین می روند روی این گونه ها کار می کنند.

وی منطقه ویسرود را با گونه های سرخدار و شاه بلوط  خاص خواند و گفت؛ با توجه به آفاتی که این گونه ها را تهدید می نمود این گروه مردم نهاد روی شاه بلوط کار کرده و هزار اصله نهال را با کمک بومیان این منطقه پرورش داده وامروز ۵۰۰ اصله از نهال شاه بلوط برگرفته از بذر این گونه در این منطقه کاشت می شود.

فکری از حضور ۴۰۰ نفر در یک گروه مردک نهاد که توسط همیاران طبیعت که در سطح منطقه و روستا  هستند خودجوش  وارد این منطقه شده که اولین بار در سطح شهرستان این کاشت نهال شاه بلوط اجرایی می شود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت درخصوص نگهداری این نهال های کاشت شده گفت؛ ما بعد از کاشت همان نقطه را مختصات می گیریم  و در نقشه گوگل جانمایی می شود و در پایش ماهانه غرق بانان،در سطح منطقه محافظت می شود .

وی افزود: برداشت شاه بلوط در این منطقه در گذشته از مرز ۵۰ تن می گذشت که این در اقتصاد خانواده های روستای ویسرود بسیار اثر گذار بود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت گفت؛؛درخت شاه بلوط در ایران فقط در مناطق محدودی از جنگل‌های هیرکانی گیلان می‌روید که این میوه در روستاهای ویسرود، ساینینگاه، کلوان، طالقان، بابارکاب و لپوندان شهرستان شفت بیش از مناطق دیگر تولید می‌شود..

وی افزود: منطفه ویسرود با مساحت حدود  ۴۰۰هکتار وسیع ترین رویشگاه درخت شاه بلوط به شمار می آیدو  ۲۰هکتار از مناطق در شهرستان شفت وجود دارد که در آن شاه بلوط تولید می شود.

فکری تاکید کرد؛تجربه ثابت کرده است حفظ عرصه های طبیعی، صرفاً با مشارکت مردم منطقه بویژه جوامع محلی سازمان های مردم نهاد و سایر گروه‌های مردمی امکان پذیر بوده، لذا توصیه می شود مشارکت در این مناطق به طور ساختارمند نهادینه و اجرا شود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت ضمن تشکر از رسانه های محلی  در راستای همراهی با مجموعه منابع طبیعی شهرستان شفت و گروه مردم نهاد حافظان هیرکانی از مسئولین محترم اجرای، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضائی خواستار شد تا  شرایط قانونی، اعتباری و اجرایی برای حفظ جنگل‌های هیرکانی به ویژه گونه هایی چون شاه بلوط  را که در اقتصاد روستا  به ویژه روستای ویسرود تاثیر گذار است در همه ابعاد آن فراهم کنند.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری