علیزاده با اشاره به اینکه صادرات شرکت‌های تعاونی استان گیلان با رشد ۶۰ درصدی همراه بوده گفت : این شرکت ها می تواند در امور مختلف اقتصادی، عمرانی، گردشگری و خدماتی استان براساس قانون با ترک تشریفات پروژه های دولتی را اجرایی کنند.

اختصاصی/صفیر گیلان؛عباس علیزاده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان پیش از ظهر امروز  در جمع خبرنگاران در نشستی با تبریک هفته تعاون گفت: یکی از این اقداماتی که می تواند سبب حمایت از تولید شود، رونق تعاونی هاست .

وی افزود: با فعالیت در این عرصه و به کارگیری از تمام توان خود در شرایط سخت تحریمی می توانیم با حمایت و راه اندازی تعاونی ها برون رفت از این مسیر به راحتی طی کنیم.

وی با اشاره به اینکه شش شرکت تعاونی توسعه و عمران در سال ۹۸ تشکیل شد، اظهار کرد: در سال ۹۷ نیز دو شرکت تعاونی توسعه و عمران تشکیل شده بود که مجموعا در حال حاضر ۸ شرکت توسعه و عمران در استان مشغول فعالیت هستند که با این تعداد به عنوان استان پیشتاز در زمینه تشکیل شرکت های توسعه و عمران هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با اعلام شرایط تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران در شهرستان‌های مختلف یادآور شد: برای تشکیل این شرکت‌ها باید نیم درصد جمعیت آن منطقه مورد پذیره‌نویسی قرار گرفته تا با سرمایه ۳۰۰ میلیون تومانی ثبت شوند.

وی تصریح کرد: این شرکت ها می تواند در امور مختلف اقتصادی، عمرانی، گردشگری و خدماتی استان براساس قانون با ترک تشریفات پروژه های دولتی را اجرایی کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از جمله وزارتخانه هایی است که به اصل شفافیت عمل کرده است، گفت: بیش از ۳۰ سامانه شفافیت ایجاد شده است که مردم از این طریق می توانند بر عملکرد مدیران نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: در مقوله شفافیت استان گیلان اولین استانی است که تمام آمار و عملکرد ها و ارائه تسهیلات را در سایت قرار داده است.

علیزاده با اشاره به اینکه باید به ظرفیت های شرکت های تعاونی توجه بیشتری صورت گیرد، افزود: در استان گیلان بر اساس آخرین آمار ۲ هزار و ۳۶۰ تعاونی فعال وجود دارد که با بیش از ۱۹۷ هزار عضو فعالیت می کنند که با استفاده از ظرفیت این تعاونی‌ها برای ۳۸ هزار و ۹۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی از بالغ بر ۸ هزار و ۴۵۲ میلیارد ریال سرمایه به کار گرفته شده در تعاونی های گیلان خبر داد و گفت: این تعاونی ها بیشتر در حوزه های مسکن، اعتبار، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری، مرزنشینان، خدمات و فرش دستباف مشغول فعالیت هستند.

علیزاده ادامه داد: تعداد ۱۴ اتحادیه با ۲۹۵ عضو به مجموعه تعاون خدمات ارائه می دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با اشاره به اینکه ۱۱۲ تعاونی جدید در استان گیلان راه اندازی شده است، گفت: با تلاش تعاون‌گران در سال گذشته ۱۱۲ تعاونی با چهار هزار و ۲۷۰ نفر عضو تشکیل‌ شده و برای پنج هزار و ۱۲ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

شرکت‌های تعاون روستایی ظرفیت عالی برای اجرای طرحهای اقتصادی هستند

علیزاده به رشد ۶۰ درصدی صادرات شرکت‌های تعاونی در استان اشاره و افزود: شرکت‌های تعاونی گیلان در سال ۹۷ بالغ بر ۳۰ میلیون دلار صادرات داشتند که با تلاش‌های انجام‌ شده این آمار در سال گذشته به ۵۴ میلیون دلار رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ظرفیت شرکت های تعاون روستایی در ایجاد اشتغال پایدار اظهار کرد: برای همین منظور تا کنون ۳۷ شرکت تعاونی جدید و ۶۹ شرکت تعاونی با ماهیت روستا تعاون در روستاهای استان گیلان به‌روز رسانی شد که تعداد فرصت‌های شغلی جدید در این تعاونی‌ها در مجموع به یک هزار و ۵۶۲ نفر رسیده است.

علیزاده با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه، ۲۵ درصد اقتصاد کشور را باید بخش تعاون در اختیار بگیرد، افزود: این آمار در کشور ۶ درصد است اما خوشبختانه گیلان از میانگین کشوری بالاتر است به‌طوری‌ که ۷۰ درصد صنعت حمل و نقل، ۱۰۰ درصد صید و صیادی، بیش از ۴۰ درصد گوشت سفید توسط تعاون گران تولید می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۴۳ تعاونی دهیاری با عضویت هزار و ۹۷ دهیار اظهار کرد: خدمات در روستاها توسط شرکت های تعاونی دهیاری ارائه می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان از ساخت ۱۲ هزار واحد مسکن مهر در استان گیلان توسط شرکت‌های تعاونی خبر داد و افزود: در هفته تعاون یک ساختمان ۲۲۰ واحدی مسکن مهر توسط این اداره کل کلنگ زنی می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد کمک به زنان سرپرست خانوار نیز گفت: تفاهم نامه مشترکی با سازمان بهزستی منعقد شده است که بخشی از سهم آورده برای تشکیل شرکت های تعاونی زنان سرپرست خانوار از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می شود و در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وام بلاعوض پرداخت می کند.

علیزاده با اشاره به افتتاح پنج طرح بزرگ در هفته تعاون اظهار داشت: این پنج طرح با میزان اعتبار ۹۱ میلیارد تومان و با اشتغال هزار و ۵۴۸ نفر در گیلان به بهره‌برداری می‌رسند که از این میزان اعتبار ۴۵ درصد توسط اعضا سرمایه‌گذاری شده است.

گیلان دارای   ۲ هزار و ۳۶۰ واحد تعاونی فعال با حدود ۱۹۷ هزار عضو  است  که با احتساب تعاونی های سهام عدالت به بیش از دو میلیون عضو می رسد.

از ۱۳ تا ۱۹ شهریور ماه هفته تعاون نامگذاری شده است.

خبرنگار/زلیخا صفری راسته کناری