گیلان مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با توجه به همزمانی کرونا و آنفلوانزای پرندگان در کشور ضروری است تا حساسیت در حفاظت از پرندگان مهاجر افزاش یابد.

به گزارش صفیر گیلان؛ساسان کفایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بیش از یک ماه و نیم است که مهاجرت پرندگان مهاجر به گیلان آغاز شده است و این مهاجرت ها کماکان ادامه دارد اظهار کرد: به طور میانگین هرساله حدود ۲۰۰ هزار قطعه پرنده برای زمستان گذارنی وارد گیلان می شوند، که البته سال گذشته حدود ۱۴۰هزار قطعه پرنده مهاجر وارد استان شد و این کاهش می تواند دلایل مختلفی از جمله تغییرات آب و هوایی در سرزمین های مبدا داشته باشد.

وی افزود: گیلان از اکوسیستم های غنی پرندگان مهاجر محسوب می شود و بیشترین و متنوع ترین پرندگان مهاجر در تالاب انزلی، تالاب امیرکلایه و پارک ملی بوجاق فرود می آیند.

کفایی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است و با توجه به همزمانی بیماری کرونا و مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سه استان دیگر کشور لازم است، حساسیت  و پیشگیری ها در این خصوص بیشتر شود.

وی تصریح کرد: امسال مجوز شکار در هیچ یک از استان های کشور صادر نشده است و با متخلفین در این حوزه به شدت برخورد می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: رصد و پایش شبانه روزی آنفلوانزای حاد پرندگان در گیلان همچنان ادامه دارد و با شکارچیان متخلف در این امر به شدت برخورد می شود.

وی خاطرنشان کرد: در پاییز امسال بیش از ۱۳۰ نفر شکارچی متخلف دستگیر شدند که برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده و این برخوردهای قانونی همچنان ادامه خواهد داشت.

کفایی گفت: با تلاش های صورت گرفته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست در طول سال جاری و پیگیری های ویژه استاندار گیلان، برای نخستین بار مبلغ ۱۲ میلیارد تومان جهت مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی در نظر گرفته شده است که مراحل جذب و تخصیص آن در حال انجام است.