به گزارش صفیر گیلان،مرتضی مرادی  مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان  ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در رشت اظهار داشت: بسیج مهندسین کشاورزی در۲۷ خرداد سال ۹۲ تأسیس و در راستای تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی در تعامل با مؤسسه تحقیقات برنج، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای ذیربط […]

 

به گزارش صفیر گیلان،مرتضی مرادی  مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان  ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در رشت اظهار داشت: بسیج مهندسین کشاورزی در۲۷ خرداد سال ۹۲ تأسیس و در راستای تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی در تعامل با مؤسسه تحقیقات برنج، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای ذیربط عمل می‌کند.

وی فزود:در راستای فرمایشات رهبر انقلاب و جهت حمایت از محصولات کشاورزی گیلان همواره همکاری‌های خوبی با مؤسسه ملی تحقیقات برنج کشور و سایر نهاد‌ها داشتیم.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان به مأموریت طرح بسیج “همگام با کشاورز” اشاره کرد و ابراز داشت: اجرای طرح “همگام با کشاورز” در راستای حمایت و کمک به تولیدات تمامی محصولات کشاورزی و تولید کننده  در گیلان راه‌اندازی شد.

مرادی با تأکید به اهمیت خودکفایی برنج در استان گیلان تصریح کرد: با در نظر گرفتن چگونگی افزایش کیفیت محصول برنج در گیلان بیش از ۵۰۰ مربی بسیج مهندسین طرح “همگام با کشاورز” در بیش از هزار روستای استان گیلان، اقدام و فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سایر محصولات کشاورزی و در راستای تولید دانه‌های روغنی نیز در یکی از مناطق نظیر منطقه رستم‌آباد استان گیلان به شکل جدی ورود شد و در این راستا ۱۰۰ هکتار تولید کلزا را به ۸۵۰ هکتار در گیلان افزایش دادیم و انتظار می رود در آینده مزارع و شالیزارهای گیلان بدون کاشت شش ماه نمانند..

مرادی با بیان اینکه ۵۰۰ مربی در راستای ارتقاء محصولات کشاورزی و کیفیت آن‌ها در روستا‌های مختلف استان گیلان به مشاوره کشاورزی می‌پردازند افزود: ۳۰۰ نفر از این مربیان مختص برنج و ۱۰۰ نفر هم مهندس آموزش دستگاهای شالی کوبی و ۱۰۰ نفر هم مختص سایر محصولات نظیر کلزا، چای و زیتون هستند.

ایشان با اشاره به اینکه طرح« همگام با کشاورز»در استان‌های گیلان و مازندران با هدف اصلی رسیدن به خودکفایی برنج به سازمان بسیج کشاورزی واگذار شده است گفت:طرح میز برنج و کارگروه تخصصی برنج با کمک پتانسیل و ظرفیت‌ها در بررسی و چگونگی کیفیت برنج طرح همگام با کشاورز از جمله طرح‌هایی است که در این زمینه اجرا می‌شود از دیگر اقدامات این سازمان است..

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه بسیج با تجارب می خواهد مسائل نشدنی و ابتدایی را به بهترین شکل عملی کند گفت: نیاز امروز جامعه متفاوت بودن است و بر حسب ضرورت  و بخاطر ضعفهایی که بوده بسیج مهندسین کشاورزی ورود کردند.

رئیس اردو‌های جهادی بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان نیز در این جلسه با اشاره به نقش مهم رسانه در تبیین و توسعه طرح‌های کشاورزی اظهار داشت: در راستای برنامه اردو‌های ۳ روزه جهادی، ۱۲۰ گروه برای حضور در روستا‌های محروم گیلان جهت امر مشاوره کشاورزی ساماندهی شدند.

حمیدرضا قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه از امروز تیم‌های دامپزشکی نیز در روستا‌های محروم استان گیلان در زمینه تولیدات دام اعزام می‌شوند ابراز داشت: در این راستا موضوع اهمیت غذایی دارای اهمیت بسیار زیادی است.

image_2019_6_17-6_24_22_271_yPl

در این نشست همچنین  خانم دکتر مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در خصوص دستاوردهای مهم  محققان این موسسه در سال ۹۷  با همکاری بسیج مهندسین کشاورزی گیلان خبر داد و گفت: : معرفی ارقام جدید برنج، با کیفیت پخت بالا به همراه افزایش عملکرد در واحد سطح، یکی از رویکردهای مهم پژوهشی موسسه تحقیقات برنج کشور است؛ در سال ۹۷ رقم های “رش” ، “تیسا” و “آنام” به عنوان ارقام جدید برنج به کشاورزان معرفی شد؛ “رش” به معنای باران نمناک ، رقم جدیدی از برنج است که علاوه بر عطر و بوی فوق العاده، دارای ۶ الی ۶/۵  تن در هکتار عمکرد در واحد سطح است و مشکل وِرس یا خوابیدگی در باران را ندارد.

” تیسا” به معنی خالی که می شود به تنهایی آن را مصرف کرد، رقم برنجی است که بین ۷ الی۷/۵ تن در هکتار عملکرد در واحد سطح دارد و جزو ارقام دانه بلند، خوش کیفیت و زودرس است. “آنام” به معنی مادرم ، رقمی زودرس است که با عملکردی در حدود  ۵ الی ۵/۵ تن در هکتار، نسبت به ارقام برنج محلی مرغوبیت بیشتری دارد؛ در حقیقت کیفیت این برنج مانند برنج دم سیاه فوق العاده مرغوب است  و برتری دیگر آن نسبت به سایر ارقام ، درنیاز آبی کمتر است.

image_2019_6_17-6_27_36_682_PE2
وی توسعه ارقام برنج با کیفیت بالا و کم آب بر را از جمله پروژه های تحقیقاتی این موسسه برشمرد و بیان داشت: از آنجا که به طور کلی کشور به سوی شرایط کم آبی پیش می رود و دسترسی به منابع آبی محدودتر می شود، بر این اساس موسسه تحقیقات برنج کشور سعی دارد با معرفی “ارقام کم آب بر”  و محاسبه نیاز آبی هر رقم در طول دوره رشد، ارقامی که نیازآبی بیشتری دارند را از دستورکار خارج  کند؛ علاوه بر این، تحقیقات بر روی ارقام کم آب بر  در سال های اخیر منتج  به معرفی دو رقم متحمل به خشکی شده است که به زودی از آن ها رونمایی می شود.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، با اشاره به دستاوردهای موسسه در زمینه تحقیقات خشکه کاری برنج،  این روش را راهکاری مناسب برای مقابله با خشکسالی نام برد و بیان داشت: کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری به دلیل نیاز به آبیاری کمتر، راهکاری موثر در مقابله با خشکسالی است؛ در روش سنتی ابتدا بذر شالی در خزانه کشت و بعد از حدود یک ماه در زمین غرقابی نشاء می شود، اما در شیوه خشکه کاری بذر شالی پس از شخم در زمین اصلی همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می شود؛ کشت در این روش به رقم های ویژه برنج نیاز دارد که موسسه تحقیقات برنج کشوردر نظر دارد در سال جاری ضمن معرفی ارقام جدید خشکه کاری، “پروژه ملی امکان سنجی خشکه کاری در شرایط مختلف”را نیز اجرا نماید.

image_2019_6_17-6_24_53_862_3j5

به گزارش صفیر  گیلان در ادامه این جلسه دکتر عباس شهدی، رئیس جامعه مهندسین کشاورزی با بیان اینکه بدلیل وضعیت بحرانی کشور و تحریم‌های ظالمانه موضوعاتی از قبیل خودکفایی برنج نیمه کاره مانده بود، افزود: با تشکیل میزهای تخصصی شامل میز برنج، استفاده از تحصیلکردگان نظام مهندسی و NGOهای دیگر و ساخت اتاق فکر سعی در پیش بردن اهداف اصلی سازمان را داریم.

وی ادامه داد: هم اکنون ایده‌هایی نوین توسط مربیان تربیت یافته و ایده‌های کارشناسان مهندسین برنج در مساجد و پایگاه‌های بسیج روستاها برای خودکفایی برنج آموزش داده می‌شود تا امسال بتوانیم گامی موثر در این زمینه برداریم.

شهدی با اشاره به اینکه از مجمع نخبگان بسیجی در تمامی حیطه‌ها استفاده می‌کنیم، گفت: در زمینه اقتصاد مقاومتی در حال حرکت هستیم.

وی همچنین افزود: لازم بذکر است که هم اکنون این مجمع سه هزار عضو رسمی و بیش از هزار نفر اعضای غیر رسمی دارد