به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛روز دوازدهم فروردین در تقویم رسمی کشور به عنوان روز جمهوری اسلامی ایران نام گذاری شده است . نهال انقلاب اسلامی که با نثار خون بهترین فرزندان ایران رشد کرده بود ، سرانجام در۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به بار نشست ، و با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دولت موقت از سوی […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛روز دوازدهم فروردین در تقویم رسمی کشور به عنوان روز جمهوری اسلامی ایران نام گذاری شده است .

نهال انقلاب اسلامی که با نثار خون بهترین فرزندان ایران رشد کرده بود ، سرانجام در۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به بار نشست ، و با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دولت موقت از سوی امام (ره) زمینه مهمترین همه پرسی تاریخ ایران زمین جهت تعیین نوع حکومت فراهم شد .

در این روز ساختار جدید سیاسی اجتماعی بر مبنای آرای اکثریت ۲/۹۸% تثبیت ، و نظام جمهوری اسلامی رسماً به تایید ملت مسلمان ایران رسید . در این روز پر برکت ، نظامی متولد شد که نور اسلام عزیز را پس از گذشت قرنهای زیاد دگر باره نه تنها در ایران اسلامی بلکه در سراسر جهان متجلی ساخت . شعار اصلی انقلاب ؛ استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی که توسط میلیونها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزات در جای جای ایران اسلامی فریاد کشیده شده بود ، حکومتی را پایه ریزی کرد که عدالت اسلامی یکی از اهداف عالیه آن بود . در این شعار ، استقلال به عنوان نخستین هدف مطرح شده بود که امت مسلمان ایران می خواهد « اراده ملی » خود را حاکم بر مقدرات خویش سازد تا بتوانند از نفوذ و دخالتهای بیگانگان رهایی یابد و چه زیبا و متین امام (ره) فرموده است : اگر استقلال کشور خودمان را تحصیل نکنیم سایر چیزها درست نخواهد شد . تشکیل جمهوری اسلامی نه تنها اراده ملی را بر سرنوشت خود تثبیت کرد و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد ، بلکه این بارقه امید در دل محرومان و مستضعفان جهان درخشید که بعد از قرنها رنج و درد ، جلوه ای از وعده خداوند تبارک و تعالی را شاهد باشند .

امام (ره) در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ، طی پیامی فرمودند : خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش ، به مستکبرین غلبه دهد و آنها را امام و پیشوا قرار دهد . وعده خداوند تعالی نزدیک است . من امیدوارم که ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفین بر مستکبرین غلبه کنند چنانکه تاکنون غلبه کردند … من از عموم ملت ایران تشکر می کنم که در این رفراندوم شرکت کردند و رای قاطع خودشان را که باید گفت صد درصد پیروزی بوده است ، دادند و به جمهوری اسلامی هم رای دادند … جمهوری اسلام است که احکام مترقی او بر تمام احکامی که در سایر قشرها و سایر مکتب هاست تقدم دارد .

شعار اصلی دیگر ، کلمه آزادی بود . در رابطه با آزادی نظرات مختلف و متعددی مطرح می شود ؛ اما در اسلام ، آزادی جامع ترین و مانع ترین معنا را در بردارد و آن عبارت است از : شرایط سیاسی – اجتماعی لازم برای رشد و تعالی فرد و مردم که در آن موانع قانونی و فراهنگی مثل عرف و عادت و موانع سیاسی، مانند سلطه طاغوت و استعمار و استبداد وجود نداشته باشد . یعنی انسان در انتخاب عقیده و بیان و نشر آن در چهارچوب قوانین الهی آزاد است ، به طوری که مردم بتوانند هدایت و رشد و تعالی یابند .

و هدف نهایی ، کلمه جمهوری اسلامی بود که از به هم پیوستن جمهوری و اسلامی به دست آمده است . کلمه جمهور به معنای توده مردم است و منظور از گنجاندن چنین کلمه ای برای نظام شکل گرفته بعد از انقلاب ، اتکا داشتن و تعیین کننده بودن رای مردم در سرنوشت خود و کلیه امور اجرایی کشور می باشد و به طور کلی حکومتی را تبیین می کند که برای تامین زندگی دنیایی مردم متکی به مردم باشد .

واژه اسلامی هم به سبب تمایز آن از دیگر نظام های جمهوری است که ویژگیهای خاص خود را دارد که در آن ارزشهای الهی و قرآنی بر تمامی شئون حاکمیت دارد و همچنین ولی فقیه که بر طبق نظام الهی ، ولایت امر و امامت امت را بر عهده می گیرد ، علاوه بر تامین زندگی مردم ، مسئوولیت هدایت مردم و کمک به رشد و تعالی آنان را نیز بر عهده دارد .

برای تحقق این بخش حیاتی از شعار اصلی انقلاب ، نیاز بود تا رسما نظام مشخصی حاکم بر ایران شود و در این راستا بود که رهبری انقلاب اسلامی در اولین روزهای پس از پیروزی رفراندم رسمی را در خصوص تعیین نظام حاکم بر کشور برنامه ریزی فرمودند و به عنوان راهبرد همگانی نیز فرمودند : ” اینجانب به جمهوری اسلامی رای می دهم و از شما هم می خواهم که به آن رای دهید . ” دقیقاً در همین زمان وسوسه های خناسان شروع شد . از جمله اینکه مطرح کردند که حکومت بر اساس «جمهوری» بدون قید دیگری یا اینکه جمهوری دمکراتیک و … باشد . لذا امام امت با احساس خطر انحراف فرمودند : « رای بدهید به جمهوری اسلامی ، نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر . » و مردم در روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ با حضوری آگاهانه در پای صندوقهای رای ، پیروزی نهایی انقلاب اسلامی را با آرای عظیم و باور نکردنی خود تحقق بخشیدند .

بدین ترتیب مبارزات مستمر و پیگیر امت مسلمان ایران در برپایی حکومت اسلامی تحقق یافت و عصر نوینی در تاریخ ایران و اسلام آغاز شد . امام خمینی به شکرانه این پیروزی درخشان در پیام خود فرمودند : … من به دنیا اعلام می کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندومی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق ها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه به زباله دان تاریخ دفن کنند … من از این همبستگی بی مانند که همه به ندای آسمانی واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا لبیک گفتند و به اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند ، تقدیر می کنم …