نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات در استان به ویژه برای مناطق محروم و روستاها تاکید کرد و گفت: عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید تداعی گر نگاه عمیق حضرت امام خمینی(ره) در محرومیت زدایی باشد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی در نشست مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان به مناسبت گرامیداشت دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) و تاسیس این نهاد انقلابی، با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نقش مهمی در محرومیت زدایی در سطح کشور و استان دارد، اظهار کرد: بینش آینده نگرانه و عمیق ارزشمند حضرت امام خمینی(ره) در تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب ۱۰۰، نشان دهنده نگاه ویژه ایشان به محرومیت زدایی است.

وی با بیان اینکه تمامی کارگزاران نطام جمهوری اسلامی در استان به تبعیت از رهنمودهای امام راحل و منویات رهبری باید در محرومیت زدایی به خوبی عمل کنند، با ابراز رضایت از عملکرد بنیاد مسکن استان، بیان کرد: بنیاد مسکن به عنوان نهادی انقلابی است و وقتی گفته می شود مدیران جهادی و انقلابی باید نخست از این نهاد شروع شود به همین دلیل باید عملکردها به گونه ای باشد که تداعی گر نگاه عمیق بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برای مردم شود.

استاندار گیلان با تاکید بر اهتمام ویژه مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به اجرای درست طرح هادی بیان کرد: مسئولان و کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مطالعه، بازنگری و اجرای درست طرح هادی باید برای رفاه حال مردم با دقت عمل کنند تا در بازنگری‌های انجام شده هیچ فردی متضرر نشود.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت دیگر نهادها در ساخت مسکن محرومین نیز بهتر استفاده شود، تصریح کرد: بنیاد مسکن یکی از متولیان اصلی در احداث مسکن محرومین در سطح کشور است که می تواند با بهره گیری از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها همچون سپاه پاسداران، بسیج، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) عملکرد بهتری در این بخش از خود به نمایش بگذارد.

*اعتبارات و امکانات در گیلان عادلانه و با توجه ویژه به روستاها توزیع شود

دکتر عباسی با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات اضافه کرد: انتظار اینست که به محرومترین و دورترین روستاهای استان همچون شهرهای دیگر توجه شود.

نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه به اقدامات موثر بنیاد مسکن در کنار دیگر دستگاه های خدمات رسان در کمک به حادثه دیدگان در مواجه با بلایای طبیعی گفت: مدیران باید خود را بخشی از جامعه و مردم بدانند لذا کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مسکن و نهادهای انقلابی دیگر که یادگار امام راحل هستند، باید بگونه ای عمل کنند که مردم با حضور در این ادارات به آرامش رسیده و مشکلشان به طور کامل برطرف شود.

وی با بیان اینکه اراضی گیلان بسیار ارزشمند است و نباید تغییر کاربری اراضی کشاورزی به یک معضل در مناطق روستایی گیلان مبدل شود، افزود: در خصوص تقاضا برای تغییر کاربری اراضی ضمن جلوگیری از ویلاسازی ها و موارد غیرقانونی، باید ابتدا مشخص شود که آیا متقاضی شرایط لازم برای تغییر کاربری را دارد و در عین حال نباید در پرونده های تغییر کاربری تورم ایجاد کنیم اگر کسانی حائز شرایط بوده کمک کنیم تا سریعتر مجوز دریافت کنند.

*سهم بنیاد مسکن گیلان در طرح نهضت ملی مسکن افزایش یابد

استاندار گیلان با بیان اینکه در استان گیلان در حوزه اراضی با محدودیت مواجه هستیم، تصریح کرد: در طرح نهضت ملی مسکن باید سهم بنیاد مسکن افزایش پیدا کند، زیرا در بسیاری از روستاها خود مردم خواهان ساخت منزل هستند،‌ به همین منظور بنیاد مسکن باید شرایط را برای ساخت منزل در طرح نهضت ملی به ویژه در روستاها تسریع کند.

وی یکی از دلایل افزایش جمعیت شهری را تبدیل شدن روستاها به شهر دانست و گفت: با تجمیع چند روستا، آن ها تبدیل به شهر شده اند و بخشی از کاهش جمعیت روستایی مرتبط با مهاجرت و بخشی هم مرتبط با شهر شدن روستاهاست.

دکتر عباسی با تاکید بر نگاه ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به شهرستان‌های محروم در گیلان و لزوم اطلاع رسانی مناسب عملکرد این نهاد انقلابی در ۴۴ سال انقلاب شکوهمند اسلامی، بیان کرد: بنیاد مسکن برای اقدامات عمرانی و ساخت منزل مسکونی باید اولویت نخست را میزان محرومیت شهرستان قرار دهد.

*مدیرکل بنیاد مسکن:کمک های خیران گیلان به حساب ۱۰۰ امام ۳۰۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان نیز در این دیدار با قدردانی از اهتمام استاندار نسبت به توجه به محرومیت زدایی، با اشاره به تشکیل هیات امنای مسکن محرومین شهرستان ها با محوریت فرمانداران و امامان جمعه گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان کمک نقدی و غیر نقدی خیرین برای مسکن و رهن و اجاره  در استان جمع آوری شد که نشان ‌دهنده رشد ۳۰۰ درصدی این کمک ها نسبت به گذشته بوده است.

 حامد دائمی افزود: نهضت کمک های خیران در حساب ۱۰۰ امام ادامه دارد چرا که ماهیت آن همین است.

وی با ارائه گزارش عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان، یادآور شد: تاکنون سه هزار و ۴۰۰ واحد مسکن محرومان در استان به بهره برداری رسیده است؛ ضمن اینکه سهمیه روستاهای  گیلان برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱   حدود ۹ هزار واحد است و در حال حاضر بیش از سه هزار و ۷۰۰ واحد در مرحله سفت کاری هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان چهار هزار و ۳۰ مددجوی کمیته امداد استان را متقاضی مسکن ملی روستایی عنوان و بیان کرد: برای چهار هزار و ۴۱۳ متقاضی مسکن ملی روستایی در سال ۱۴۰۰ عقد قرارداد داشتیم که تاکنون چهار هزار و ۳۵۶ واحد به مرحله فونداسیون رسیده و ۲ هزار و ۷۲ واحد بهره برداری شد.

وی همچنین از تخصیص تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی برای ۶ هزار و ۴۵ نفر خبر داد و اضافه کرد: این متقاضیان به بانک های عامل معرفی شدند و تاکنون پنج هزار و ۵۶۵  فقره تسهیلات پرداخت شده است.