مقره های خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق بصورت زنجیره ای از چندین مقره ، وظیفه جداسازی الکتریکی و مکانیکی سیم های حامل جریان برق را از دکل ها بر عهده دارند که آلوده شدن آن ها امکان بروز اتصالی و همچنین بالا رفتن تلفات برق را در پی خواهد داشت لذا استمرار انتقال برق مطمئن از طریق خطوط فشار قوی مستلزم عاری از آلودگی بودن آن ها می باشد و این موضوع را شاید مشترکان مصرف کننده برق نه دیده و نه شنیده اند

اختصاصی/صفیر گیلان؛بازدید از پروژه تعویض مقره های خط ۲۳۰ کیلو ولت منطقه جنوب استان گیلان در منطقه رستم آباد تا جوین امروز با حضور اصحاب رسانه در منطقه گنجه رودبار برگزار شد.

مقره های خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق بصورت زنجیره ای از چندین مقره ، وظیفه جداسازی الکتریکی و مکانیکی سیم های حامل جریان برق را از دکل ها بر عهده دارند که آلوده شدن آن ها امکان بروز اتصالی و همچنین بالا رفتن تلفات برق را در پی خواهد داشت لذا استمرار انتقال برق مطمئن از طریق خطوط فشار قوی مستلزم عاری از آلودگی بودن آن ها می باشد و این موضوع را شاید مشترکان مصرف کننده برق نه دیده و نه شنیده اند..

امروز در  بازدید که برای رسانه به همت شرکت برق منطقه ای گیلان تدارک دیده شده بود  تلاش کردیم تا از سختی و تلاش عزیزان شرکت برق منطقه ای و به ویژه کارگران زحمت کش گزارشی  داشته باشیم تا ببینم برق فقط روشن شدن یک لامپ و یا بالا و پایین کردن یک کلید برق و یا یک سیم و یا یک کابل و … نیست بلکه برق و برق رسانی یک صنعت  میدانی و گذر از سختی ها و فراز و فرود سیم های قطور در ارتفاعات بیش از ۳۰۰ متر و سقوط آزاد مردانی است که جان در طبق اخلاص نهادند و برای روشن شدن انه هایمان و برای چرخیدن چرخ صنعت و در کل برای روشن شدن جامعه دست به هر کاری می زنند

مهندس صدر منتاز،ریاست محترم و مجری خطوط منطقه لوشان در ابتدای این بازدید در خصوص اهداف پروژه گفت:پروژه تعویض مقره ها خوابیده خطوط غرب استان گیلان در قسمت جنوب در حال اجرای است.

 وی دلیل انجام کار را حاصل بررسی و گزارش و بازدید بخش تعمیرات برق منطقه و بررسی مجریان خطوط  به این نتیجه رسیدیم که بر اثر کاهش پوشش گیاهی منطقه گرد و خاک هوا  روی  عایق خطوط و تاسیسات نشسته و این باعث ضعف عایقی می شود.

 منتاز با اشاره به اینکه ضعف عایق منجر به این می شود که در  زمانی که هوا  مرطوب و بارندگی  باشد موجب رخ دادن اتصالی شده  و باعث خروج خط شده و این خطوط جز خطوط سراسری استان ماست  که برق نیروگاهی را به شبکه سراسری متصل می کند.

ریاست محترم و مجری خطوط شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان اهمیت این پروژه را بسیار بالا خواند و گفت  و: ما با دستور کار سری به پیمانکار پروژه تعمیر و نگهداری  و کارفرمایی شرکت برق منطقه ای گیلان این پروژه  از روز گذشته استارت  و تا امروز یعنی ظرف ۲۴ ساعت ۱۱۰۰ عدد مقره را  در خط ۲۳۰ کیلو ولت سیکل  لوشان در منطقه جوبند در  جنوب استان تعویض مقره ای را انجام دهیم.

ریاست محترم مجری خطوط شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان از برنامه ریزی برای پاکسازی  خطوط مقره ۲۳۰ کیلو ولت سیکل سفید رود و خطوط ۴۰۰ کیلو ولت سیکل رجایی و خطوط ۴۰۰ کیلو ولت سیکل قاعتی  و همچنین ۱۳۰ کیلو ولت سپید رود به رستم آباد  خبر داد و گفت: باید کار انجام  و خطوط امنیت داشته باشد و از لحاظ خروج خطوط  انشالله دیگر خروج خطوط نداشته باشیم  و برق مطمئن و پایداری را در شبکه  ارائه بدهیم.

وی در پاسخ به سوالات رسانه  ها چنین گفتند…..

 مهندس خروج خطوط چه تاثیری روی خاموشی یا برق دار بودن منطقه دارد و شاید مشترکان زیاد آشنا به آن نباشند؟

منتاز گفت:خروج خطوط در واقعه مقره های خطوط عایقی هستند که بین فاز و آن نقطه ای که  فاز به دکل متصل می شود عایقی ایجاد می کند که باعث اتصالی فلز دکل به زمین نشود.

 وی افزود: این عایق بایستی از لحاظ توانایی و اینکه این اتصال برقرار نشود را حفظ کنند و وجود الودگی مقره باعث ضعف عایقی می شود و خروج خطوط همین اتصالی است که ناخواسته ایجاد می شود.

ریاست محترم و مجری خطوط شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان گفت:اتصالی که در خطوط ایجاد می شود  یک مورد  ضعف عایق باعث خروج خطوط می شود  و علل خصوص خطوطی که در واقع از نیروگاه منشعب و یک توان را که نیروگاه می تواند منتقل و تزریق به شبکه سراسری بکند با خروج خط در واقع حبس تولید ایجاد می شود و ان توان  نیروگاه در منتقل کردن و تزریق شبکه سراسری را جلو گیری و این یک زیان مالی است.

وی افزود” به نوعی چون این خطوط  با ولتاژ بالا و در پست های مقابل به تدریج با ولتاژ پایین و در نهایت به  مصرف کننده می رسد می تواند  تاثیری روی برق مصرف کننده و خاموشی داشته باشد. و این پروژه یکی از پروژه های بزرگ پایداری شبکه  برق در گیلان است.

 چه تعداد مقره ها در این پروژه تعویض و رفع آلودگی شده است؟

مهندس منتاز گفت:از  روز  گذشته با خاموشی که داشتیم ۱۱۰۰ مقره در خط ۲۳۰ کیلو ولت  سیکل لوشان تعویض و برنامه  ما در فاز اول حدود  ۳۰۰۰ مقره  است  که بایستی روی این خط و خط های دیگه  با برنامه ریزی انجام شود.

وی افزود::خاموشی این خطوط به دلیل اتصال به شبکه سراسری برنامه ریزی دیسپاچینگ ملی اعلام و  و ما طبق برنامه اعلام شده  برنامه  کار را به پیمانکار منتقل و با  نظارت معاونت محترم بهره برداری  و  پرسنل خطوط انجام می شود.

آیا شما  برنامه خاموشی خط را  در دست دارید؟

خیر  برنامه خاموشی خط را ما نداریم بلکه  ما فقط به عنوان متقاضی وزمان اعلام کننده خاموشی  را مطرح و ما بقی به دست دیسپاچینگ ملی طبق برنامه خاموشی خودشان که دارند برنامه ریزی و ما  طبق خاموشی اعلام شده کار عملیاتی را انجام می دهیم.

وی به ضرورت انجام این پروژه و تأثیرات آن بر روی شبکه برق گفت : به منظور آمادگی هرچه بیشتر خطوط انتقال و کم نمودن احتمال خروج ناخواسته شبکه برق و عبور از پیک بار سال آینده ، این پروژه با اعتبارات در نظر گرفته شده به انجام رسید.

آیا آلودگی مقره فقط در جنوب استان است یا در شمال غرب و  جنوب هم اتفاق می افتد؟

ریاست محترم مجری خطوط شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان گفت:متاسفانه بیشتر خاموشی وخروج خطوط در جنوب استان است زیرا همانطوری که گفتم پوشش کم گیاهی و نوع خاک منطقه در کنار بادهای تند و گرد و خاک بیشتر معلق در هوا روی بشقاب یا مقره نشسته و سطح عایق مقره کاهش پیدا می کند.

وی در خصوص فعالیت معدن ها گفت:امروز فعالیت معدن هم این مشکل را تشدید کرده زیرا برداشت معدن و بادهای تند خاک را روی مقره  نشانده و باعث خارج شدن خطوط از سیستم شبکه ای می شود.

هزینه های تمام شده این پروژه را بفرمایید؟

هزینه  این پروژه در فاز اول که بخش عمده تعویض مقره  شامل هزینه تعمیرات که ۶۰ میلیون  و خرید مقره و ۳۰۰ میلیون  تومان  که البته چون خریداز قبل بوده و به روز نیست ممکن است  قیمت ها فرق داشته باشد.

 وی افزود:تا امروز ۱۱۰۰مقره تعویض و ۸ گروه  و حدود ۳۰ کارگر تعلیم دیده و پر توان  در حال کار هستند که  تعدادی از این مقره ها بعد از شستشو در مناطقی که آلودگی کمتر دارد استفاده شود.

گفتنی است:این خطوط به خطوط فرا منطقه متصل است که حدود ۴۰۰ کیلو ولت از سمت نیروگاه گیلان ،پست پونل و استارا و تقی دیزه تا اردبیل  رینگ می شود  و پست دیگر از نیروگاه لوشان برای نیروگاه زیاران و از آنجا به کرج و تهران وصل است.

  • نویسنده : تهیه و تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری