مدیرکل محیط زیست گیلان در نشست خبری؛

فاضلاب خانگی بلای جان رودخانه های گیلان/ صید و شکار جنگ بین انسان ایرانی و حیات وحش/تفکیک از مبداء حلقه اول مدیریت پسماند گیلان

  پرینت
فاضلاب خانگی بلای جان رودخانه های گیلان/ صید و شکار جنگ بین انسان ایرانی و حیات وحش/تفکیک از مبداء حلقه اول مدیریت پسماند گیلان
شناسه خبر : 58983 | تاریخ انتشار : 17 خرداد 1401 - 15:38 | 226 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

صفیر گیلان؛زمانی از دیگر مشکلات گیلان را فاضلاب‌های خانگی عنوان کرد و گفت: ۸۲ درصد از فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌ها و مناطق طبیعی ریخته می‌شود که سبب آلودگی رودخانه‌های استان شده است.

اختصاصی/پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛ مدیر کل محیط زیست گیلان در نشست خبری با رسانه ها  مشکلات خشکسالی،پسماند،زباله،سنبل آبی،ریز گرد،تالاب و …را از مهمترین چالش گیلان خواند و گفت:هشدار و رسیدن به مرز هشدار در گیلان نگاه صاحب‌نظران است.
وی محیط زیست گیلان را مختص و متعلق به مجموعه محیط زیست ندانست و گفت؛ همه ی مدیران و مسئولان دلیلی در محیط زیست هستند.
زمانی گیلان را با پتانسیل ملی و بین المللی در حوزه مختلف خواند و گفت؛گیلان با مساحت۹/۰ کوچکترین استان کشور هستیم در حالی که بعد از تهران و استان البرز پر تراکم ترین استان کشور هستیم.


وی به مساحت ۳۴٪ جلگه ای و ۱۵٪کوهپایه ای و ۵۱٪کوهستان گیلان اشاره و افزود: بخش اعظم در جلگه تنوع زیستی منحصر به فرد است و ما متنوع ترین استان کشور هستیم.

وی با اشاره یه محیط زیست منحصر به فرد استان اظهار داشت: گیلان دارای ۶۰ گونه پستاندار است و میزبان زیستگاه پرندگان و حیوانات مختلفی از جمله پلنگ،سیاهپوش،گوزن منیاتوری،مارال،خرس قهوه ای،فوک خزری، بوده و دارای رودخانه‌های متعددی است .

گیلان پر تنوع ترین استان در گونه های پرنده ای

زمانی گیلان را در تنوع پرندگان نیز جز پر تنوع ترین استانها خواند و گفت:ما در گیلان ۵۵۹ گونه پرنده داریم علاوه بر اینکه پرندگان عرصه شمالی نیز در گیلان زمستان گذرانی دارند.

وی تعداد گونه ای پرندگان در گیلان را به اندازه تعداد گونه یک کشور دانست و گفت: پرنده نگری یکی از شاخه های  جدید و جوان در گیلان است که ما به دنبال آن هستیم.

رودخانه سپید رود شریان حیاتی کشاورزی گیلان 

زمانی به رودخانه های گیلان نیز اشاره و افزود: ۹۶ رودخانه دائمی و فصلی در گیلان جاری است که از این میان ۵۴ رودخانه دائمی است و سپید رود رودخانه شریانی و حیات بخش گیلان وکشاورزی گیلان مرهون سفید رود است.

تفکیک از مبداء در ادامه به چالش‌های محیط زیستی استان گیلان اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات در گیلان‌ عدم مدیریت پسماند است چرا که روزانه ۲۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود و در ایام تعطیلات نیز با ورود مسافران بر میزان تولید زباله افزون می‌شود.

فاضلاب خانگی بلای جان رودخانه های گیلان

زمانی از دیگر مشکلات گیلان را فاضلاب‌های خانگی عنوان کرد و گفت: ۸۲ درصد از فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌ها و مناطق طبیعی ریخته می‌شود که سبب آلودگی رودخانه‌های استان شده است.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان در ادامه افزود: چالش بعدی که در استان وجود دارد هجوم گونه‌ها مهاجر  و غیر بومی به گیلان مثل راکون، مگس زیتون، قارچ شمشاد،سنبل آبی و… بوده که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

سنبل آبی نفس تالاب انزلی را گرفته است

زمانی در ادامه به مشکلات تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عمق تالاب انزلی در برخی مناطق از ۱۵ متر به یک متر رسیده است، عواملی که سبب آلودگی تالاب انزلی شده است شامل نوسانات آب دریای خزر، ورود ۶۰۰ هزار تن رسوب حاصل ازعدم آبخیزداری، ورود روزانه ۱۵ تن زباله است.

زمانی از ورود فاضلاب خانگی به تالاب که از مرز ۳۸۰ هزار متر مکعب می گذرد خبر داد و گفت: پساب کشاورزی که ۴۰۰ هزار متر مکعب وارد تالاب شده و مهمتر از همه سنبل آبی که نفس تالاب را گرفته است.

وی افزود: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای مبارزه با گیاه سنبل آبی در تالاب انزلی مبلغ پنج میلیارد تومان اختصاص یافته است که از هفته آینده عملیات اجرایی و پاکسازی تالاب انزلی آغاز خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه در خصوص تالاب انزلی به دو موضوع باید با جدیت نگاه کرد که شامل تصفیه فاضلاب خانگی و عدم ورود فاضلاب به تالاب و دوم رعایت حق آبه می باشد.

شکار و صید جنگ بین انسان ایرانی و حیات وحش

ایشان شکار و صید را یک چالش بزرگ خواند و گفت: شکار و صید جنگ بین انسان ایرانی و حیات وحش است  که روزگار سخت را برای محیط زیست رقم می زند و ما در یکصد سال گذشته ببر مازندران و شیر ایرانی را از دست دادیم.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان آمایش سرزمینی که اتفاقات خوبی را به همراه داشت اشاره  و افزود: مواردی مثل تغییر کاربری،کمبود امکانات و نیرو در محیط زیست،مهاجرت به گیلان،فرسایش خاک از دیگر جالش حال حاضر گیلان دانست.

تفکیک از مبداء حلقه اول مدیریت پسماند گیلان

زمانی در بخش دیگری از اظهارات خود، تفکیک زباله از مبدا را بهترین راه حل برای مدیریت در پسماند دانست و گفت: در سراوان حق با مردم این منطقه است ولی برای حل این مشکل نیاز به همیاری و همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی داریم.

وی شهرداری کیاشهر را پیشگام در تفکیک زباله از مبدا خواند و گفت: از شهرداری رشت در زمینه تفکیک زباله راضی نیستیم  و جمع کردن چالش پسماند در گیلان باید با حضور مردم  و مشارکت مردمی اجرایی شود.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادها برای حل معضل پسماند راه اندازی زباله سوز کوچک مقیاس است.

 احیای زرجوب و گوهر رود   با احداث تصفیه خانه مرکزی

زمانی با اشاره به آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود، گفت: مهمترین عامل آلودگی این دو روخانه فاضلاب‌های خانگی شهر رشت است. برای این دو رودخانه ۶ ایستگاه سنجش کیفیت آب گذاشته شده است که در بالا دست کیفیت آب بسیار عالی اما وقتی وارد شهر می‌شود شرایط بدی را شاهد هستیم.

مدیرکل محیط زیست گیلان یادآور شد: اگر به دنبال تصفیه خانه مرکزی نباشیم احیا این دو رودخانه امکان‌پذیر نیست.

زمانی افزود: از دیگر موارد آلودگی رودخانه ها، فاضلاب شهرک صنعتی رشت است که یکی از اتفاق‌های خوبی که در این حوزه صورت گرفته است احداث تصفیه خانه بود و در نهایت عامل بعدی آلودگی این دو روخانه سراوان و دفن زباله در این منطقه است.

وی همچین در مورد ورود ریز گردها به استان گیلان گفت: از سال ۹۷ ریزگردها وارد استان شدند و به طور کلی دوکانون ورود ریز گرد وجود دارد که کانون جنوب و جنوب غربی است و شامل عربستان، عراق و سوریه و کانون بعدی از حوزه قفقاز وارد گیلان می‌شود.

زمانی در پایان گفت: برای میزان سنجش ریزگردها در استان دو ایستگاه ریزگرد در شهرهای منجیل و رشت راه اندازی شده و به زودی ایستگاه سوم در بندرکیاشهر راه اندازی می‌شود.

در پایان مدیر کل محیط زیست گیلان از تعامل و همکاری فی مابین روابط عمومی با خبرنگاران نیز تقدیر نمود.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری
برچسب ها
نوشته های مشابه
رایگان کردن ۷۳ مکان ورزشی گیلان برای ورزش عموم مردم
آرش مال؛ مجتمع عظیم تجاری، فرهنگی در راستای رشد و شکوفایی اقتصادی با زیر بنای ۲۴ هزار متر مربع
تدوین برنامه راهبردی عملیاتی رشت بر پایه توسعه گردشگری پایدار/ حضور شوراها در کمیسیون های استانی با داشتن حق رای/ بازیابی هویت و ارزش های تاریخی و معاصر شهرسازی
قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر
پیچش عطری به جنس غریب الغربا از«حرم مطهر علی بن موسی الرضا( ع)» تا حرم مطهر حضرت فاطمه اُخر در رشت
احیای باغات رها شده چای گیلان/گیلان قطب اصلی تولید چای کشور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.