اختصاصی/ صفیر گیلان، از فومن؛ پس از روشن شدن چراغ قرمز شرایط بحران آبی کشور طی ماههای گذشته، مسائلی نظیر بی توجهی در نحوه مصرف، عدم رعایت الگوی مصرف، تداوم خشکسالی ها و غیره برخی از عوامل موثر در بروز این معضل اعلام شده که ادامه این روند سبب افزایش هشدارها نسبت به مدیریت مصرف […]

اختصاصی/ صفیر گیلان، از فومن؛ پس از روشن شدن چراغ قرمز شرایط بحران آبی کشور طی ماههای گذشته، مسائلی نظیر بی توجهی در نحوه مصرف، عدم رعایت الگوی مصرف، تداوم خشکسالی ها و غیره برخی از عوامل موثر در بروز این معضل اعلام شده که ادامه این روند سبب افزایش هشدارها نسبت به مدیریت مصرف آب در بخش های مصرف کشاورزی؛ صنعت و خانگی شده است.

با وجودی که شرایط اقلیمی و تداوم خشکسالی ها از عمده ترین دلایل بروز شرایط کم آبی و بحران فعلی در کشور عنوان اما اینکه گفته می شود بخش عمده منابع آبی توسط بخش کشاورزی مصرف می شود،  ادعایی بیش نیست زیرا  مصارف آب در استان ما فراتر از کشاورزی است.

به هر حال آینده آب در جهان بحرانی است و ایران ما  و گیلان ما در دل بحران قرار دارد چرا که طبق پیش بینی ها منطقه ما به سمت خشکی کامل پیش می رود.

گیلان با یک هزار و ۲۰۰ میلی متر متوسط باران سالانه از پرباران ترین استان های کشور محسوب می شود اما طی یکی دو دهه اخیر همپای سایر نقاط کشور در برخی سالها این خشکسالی ها و کم بارشی ها را به خوبی تجربه کرده است بویژه در بهار و اوایل تابستان  که شالیزارها آن هم با نیاز آبی زیادی باید کشت و برداشت شود  .

بخش زیادی از اراضی استان به منابع آبی سد سفید رود در چنین ایامی متکی هستند و امسال این سد و سایر سدهای استان هم با کاهش ورودی مواجه است.

اما روز گذشته طبق گزارش میدانی این رسانه یک تصویر از شالیزارهای پایین دست روستای راسته کنار از بخش مرکزی فومن برای محمد رضا محسنی نماینده دولت تدبیر و امید ارسال شد.

هنوز مدت زیادی از ارسال تصویر به گفته کشاورز روستایی نگذشته بود که جاده منتهی به شالیزار  روستای راسته کنار میزبان چرخ لاستیک ماشین های مسئولان و سپس میزبانی برای مسئولان تراز اول شهرستان شد.

 محمد رضا محسنی فرماندار مردمی خود جلودار این هیئت بازدید کننده بود.

وی پس از مشاهده شالیزار کشاورزان منطقه  پایین دست روستا که با همراهی و راهنمایی دهیار روستا عباس کارگر همراه بود بعد از تماس تلفنی با مسئولان آب در شهرستان و استان تاکید کرد که نهایتا” آب تا  شب با مدیریت دهیار به شالیزارهای ترک خورده که در حال خوشه زدن است برسد.

وی با تاکید بر لزوم پای کار بودن مدیران دستگاه های متولی آب، اهمیت مدیریت وضعیت موجود در ۱۵ روستای شهرستان را که شامل ۱۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی هستند مورد توجه قرار داد.

محسنی با بازدید میدانی از مزارع دچار کم آبی در روستاهای راسته کنار، بویین، کردمحله، مودگان، شیرذیل و زیده پایین و گفتگو با کشاورزان، از آخرین وضعیت اراضی خشکیده در این روستاها مطلع شد.

فرماندار فومن با بیان این که مصرف بالا و کاهش منابع آبی، مشکلاتی برای برخی اراضی کشاورزی شهرستان ایجاد کرده، خواستار همکاری مردم و کاهش مصرف آب و همچنین اهتمام متولیان در مدیریت منابع آبی موجود شد.
محسنی فرماندار شهرستان به همراه هیئت همراه تا پاسی از شب ضمن بازدید از اراضی خشکیده، پاسخگوی درخواست ها و مطالبات مردم بودند.

طبق گزارش خبرنگار ما از این روستا و گفتگو با دهیار و کشاورزان با این حرکت فرماندار فومن  زنگ امید دوباره در شالیزارهای خشک شده روستای به صدا در آمد و شالیزار ها امروز با رسیدن آب جانی دوباره گرفت.

البته در تهیه این گزارش تقدیر از فرماندار فومن بابت ورود به موقع و رساندن آب به شالیزارها و توجه به مشکلات مردم تنها خواسته اهالی روستای راسته کنار بود.

که ما نیز با زبان رسانه این پیام تقدیر را در مقابل پاسخگویی به هنگام، بادقت و اقناعی فرماندار فومن به ایشان ابلاغ می کنیم.

در این بازدید؛محسنی فرماندار فومن،خانم کمالی بخشدار مرکزی،فرمانده انتظامی،رمانده سپاه ناحیه فومن ،علیزاده معاون عمرانی فرمانداری فومن،خیرخواه مدیر امور آب فومنات و بخشدار سردار جنگل و…. حضور داشتند.

تنظیم /زلیخا صفری  راسته کناری

  • نویسنده : زلیخا صفری