جوکار بیماری فشار خون را قاتل خاموش و زنگ خطر خواند و خاطرنشان کرد: چاقی و اضافه وزن ، چاقی شکمی ، استفاده از غذاهای ناسالم ، عدم استفاده از میوه و سبزیجات تازه ، مصرف سیگار، الکل و غذاهای چرب ، عدم فعالیت های بدنی و ..‌. از عوامل ابتلا افراد به فشار خون بالا است.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از رشت؛صبح امروز، یکشنبه ۹ بهمن ماه، نخستین نشست خبری بررسی نتایج طرح‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجتماعات مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت برگزار شد.

دکتر فرحناز جوکار بیماری فشار خون را قاتل خاموش و زنگ خطر دانست و گفت: ۴۶ درصد افراد از بیماری خود مطلع نیستند تنها ۴۲ درصد فقط تشخیص داده ، درمان می شوند و ۲۵درصد افراد نیز بیماری شان کنترل می شود.

جوکار فشار خون را از از دلایل مهم مرگ و میر در دنیا عنوان کرد و افزود:مبتلایان به فشار خون در معرض بیماری های قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی ، تغییر در حافظه ، مشکلات کلیوی و … می باشند.

دکتر جوکار با بیان اینکه فشار خون یک قاتل خاموش در افراد  است، تاکید کرد: متاسفانه فرد زمانی متوجه فشار خون می‌شود که دیگر با یک بیماری پیشرفته مواجه است و تنها باید آن را کنترل کند.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده از ۱۰۵۲۰ نفر بعنوان جامعه آماری در منطقه صومعه سرا، ۴۳٪ دارای فشار خون بوده اند، گفت: آمار فشار خون در ایران ۴.۵ الی ۴۷ درصد است و تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد در استان‌های شمالی حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد میانگین فشار خون در جامعه وجود دارد.

جوکار خاطرنشان کرد: چاقی و اضافه وزن ، چاقی شکمی ، استفاده از غذاهای ناسالم ، عدم استفاده از میوه و سبزیجات تازه ، مصرف سیگار، الکل و غذاهای چرب ، عدم فعالیت های بدنی و ..‌. از عوامل ابتلا افراد به فشار خون بالا است.

وی ؛ سالمندی جمعیت استان ، افراد ساکن شهر با میزان تحصیلات پایین ، چاقی  شکمی و اضافه وزن ، کم تحرکی و … را از عوامل ابتلا به فشار خون جمعیت کوهورت گیلان بیان کرد و افزود:۷۳ درصد جمعیت کوهورت گیلان که دنبال درمان فشار خون بودند جواب گرفتند  که بیشتر آنها زنان می باشند زنان بیشتر از مردان از بیماری خود اطلاع داشتند اما به دنبال درمان نبودند در این بین افراد سالمند بیشتر از بیماری خود اطلاع داشتند.

وی با تاکید بر اینکه همه افراد باید به دنبال کنترل فشار خون و درصورت ابتلا باید به دنبال درمان باشند، تصریح کرد:مصرف غذاهای سالم ، میوه و سبزیجات سالم ، پرهیز از فست فودها ، تحرک و فعالیت بدنی ، پرهیز از استفاده الکل و سیگار ، مدیریت استرس و … در کاهش ابتلا افراد به فشار خون نقشی مهم و تاثیر گذار دارد.

جوکار با اشاره به نقش اطلاع رسانی و آگاهی به مردم در خصوص افزایش فشار خون گفت:علائم فشار خون و سن ابتلا به بیماری باید اطلاع رسانی و به مردم آموزش داده شود و کنترل فشار خون برای کمک به درمان بسیار ضروری است.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری