رضا رفیع طنزپرداز کشوری گفت :کیومرث صابری پرچم دار طنز نجیبانه و ادیبانه بعد از انقلاب بود

 اختصاصی/صفیر گیلان؛شهر فومن، دیار “گل‌آقای” ایران، شهر مجسمه ها ،شهر چناران سبز و کلوچه سنتی فومن،شهر عالمان و عاران چون” آیت الله بهجت “عصر پنجشنبه ۲۹ مهرماه میزبان آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر «طنز۵پهلو » بود.

 رضا رفیع طنزپرداز شناخته شده کشور و از اعضای تحریریه گل آقا در این مراسم گفت :کیومرث صابری پرچم دار طنز نجیبانه و ادیبانه بعد از انقلاب بود و این جشنواره به یاد کسی برگزار شد که مکتب دار سبک و سیاق نویی از طنزپردازی پس از انقلاب بود که اصالت نجابت و احساس در آن حرف اول را می زد .

وی با اشاره به جایگاه والای گل آقا در عرصه طنز سیاسی ایران و اهمیت طنز اظهار داشت: تاثیری که صابری در ادبیات طنز بعد از انقلاب داشت بی سابقه بود و جهتی که به طنزنویسان داد انتقاد با رعایت حرمتها و ارزش ها بود .

این نویسنده و طنزپرداز با بیان این که صابری تاکید داشت باید خبرها را ریشه ای بشناسی خودت تحلیل داشته باشی بعد بروی سراغش.

وی افزود:امروز می بینیم برنامه های فضای مجازی ماهواره ای و غیره سرشار از آلودگی و بداخلاقی است شوخی با آبروی افراد است . کار را به هجو و  فحش رسانده اند و  این طنز نیست.

وی با یادآوری این که مرحوم صابری مکتب طنز گل آقایی را پایه گذاری کرد خاطرنشان کرد: به نظرم وزارت آموزش عالی باید این طنز را حداقل به صورت دو واحد در در رشته های ادبی دانشگاه پی ریزی کند تا شاهد جدی گرفتن بیشتر این جریانات باشیم .

رفیع در ادامه به بیان خاطراتی از تعطیلی گل آقا پرداخت و از زنده یاد منوچهر احترامی ، عمران صالحی و دیگر طنزپردازان بزرگ کشور یاد کرد.

رفیع در خاتمه با تاکید مجدد بر اهمیت طنز و سبک طنز گل آقایی در ادبیات کشور ابراز امیدواری کرد این جشنواره از مرکز و حتی از سمت وزیر ارشاد مورد حمایت قرار گیرد و عاملیت اجرایی و دبیرخانه در این جا مستقر باشد .

«فرامرز ریحان صفت» شاعر، نویسنده و طنز پرداز بنام کشور در خاتمه بیانیه هیات داوران و اسامی برگزیدگان را اعلام کرد .

در بخش داستان طنز : نوشین نقوی هیبتی از بندرانزلی مقام نخست را کسب کرد و افشین سلطانی از کرمانشاه و مریم شیرازی از تهران عناوین دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش شعر طنز نیز علی میری از سبزوار ، محسن کاویانی از قم و شایان نصرالهی از چالوس به ترتیب اول تا سوم شدند.

همچنین در بخش داستان طنز افسانه فرخی از قوچان، حسن یارمحمدی از تهران، نوید ارتیانی از تهران، حسین رحمانی نکو از قم، سعید قلی زاده از تبریز مورد تقدیر قرار گرفتند.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری