مرداب سراوان گیلان، از جاذبه های زیبای شمال کشور است که به دلیل خزه های که مرداب را پوشانده، جامه ای سبز به تن کرده و هم چون زمردی زیبا، در کنار پارک ملی سراوان می درخشد.

صفیر گیلان؛شاید در برنامه های تلویزیونی، مجلات یا کتاب ها، زیبایی های دیگر نقاط جهان را دیده باشیم و آرزو می کردیم که ای کاش ما هم می توانستیم از این اماکن گردشگری و مناظر طبیعی دیدن کنیم و بر تجربیات زندگی مان بیفزاییم.

اما غافل از این که در کشور خودمان ایران هم، مشابه با این جاذبه های گردشگری وجود دارد، اما ما از آن غافل شده ایم.

بنابراین در این جا می خواهیم شما را با جاذبه های خارجی که مشابه آن در ایران هم وجود دارند، آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله و در این سفر پر از شگفتی، همراه ما باشید.

کوه های رنگین کمانی؛ آلاداغ لار زنجان و ژانگی دانکسیا در چین

کوه های رنگین کمانی یا همان آلاداغ لار، جاذبه ای طبیعی در زنجان است و نمونه خارجی آن در کشور چین به نام و ژانگی دانکسیا دیده شده است. علت رنگین کمانی شدن این کوه ها، به دلیل وجود رسوب حوضچه های آهن اطراف آن است.

در این کوه ها دنیایی از رنگ های زرد، سفید، نارنجی، قرمز، صورتی، قهوه ای و سبز به وضوح دیده می شوند. طبق نظر باستان شناسان و محققان، سن این کوه ها پانزده میلیون سال تخمین زده شده و از آن به عنوان شاهکاری از طبیعت یاد می شود. اما متاسفانه این جاذبه طبیعی در میان ایرانیان شناخته شده نیست، در حالی که پارک ملی ژانگی دانکسیا در چین، در سال ۲۰۱۰ میلادی در میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار، در استان زنجان و در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع شده است و با سفر به این خطه، گویی در منطقه ای رویایی قدم گذاشته اید. برای دیدن این جاذبه طبیعی می توانید در زنجان یا تبریز اقامتگاه مورد نظرتان را اجاره کرده و بخشی از سفرتان را به بازدید از این جاذبه اختصاص دهید.

کال جنی طبس و دره آتش نوادا آمریکا

در استان خراسان جنوبی و در دل شهر طبس جاذبه ای وهم آمیز، اما زیبا وجود دارد که نظر گردشگران را به سمت خود جذب می کند. این جاذبه طبیعی، کال جنی طبس نامیده شده و همتای آن در آن سوی قاره ها در کشور آمریکا قرار دارد. دره آتش نودا در آمریکا، شباهت زیادی به کال جنی طبس دارد و هر دو بر اثر جریان آب و سیلاب ها به شکل مسیر درآمده اند.

در فصل پاییز و بهار اگر به شهر مشهد سفر کردید، می توانید از جاده طبس به سمت مشهد حرکت کنید و بازدید از این جاذبه را در برنامه سفر خود قرار دهید. برای بازدید از این مکان شگفت انگیز، باید از طبس به روستای باصفای ازمیغان بروید و بعد از گذراندن ۵ کیلومتر از این روستا دل به جاده خاکی بزنید.

این کال ها شاید برای افرادی که برای اولین بار به بازدیدش می آیند، بسیار خطرناک باشد. شنیدن داستان های ترسناک از زبان محلی های این منطقه هم، باعث می شود تا هیجان، چاشنی سفرتان شود.

فراموش نکنید برای این سفر، باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و قبل از حرکت، حتما از طریق لینک زیر یکی از اقامتگاه های مشهد از سایت اتاقک را رزرو کرده و آسوده خاطر سفر کنید.

 

دره خزینه استان لرستان و دره کانیون گرند آمریکا

دره خزینه استان لرستان و دره کانیون گرند آمریکا

یکی از پدیده های طبیعی و زیبای استان لرستان، دره خزینه است که در ایران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. در این جاذبه طبیعی، شاهد صخره ای هستیم که با رود احاطه شده است و در اثر فرسایش سنگ ها به این شکل درآمده است. این منطقه بیشتر پاتوق افرادی است که عاشق کوه نوردی، صخره نوردی و سنگ نوردی هستند و گروه های طبیعت گردی هم برای دیدن طبیعت و دور شدن از زندگی شهرنشینی به این خطه زیبا پناه می آورند.

و اما مشابه این دره زیبا در لرستان، دره کانیون گرند آمریکاست. دره کانیون به معنای دره بزرگ، از یک تنگه رنگارنگ تشکیل شده و همانند دره خزینه، توسط رودخانه کلرادو از صخره های هم جوارش جدا شده است. البته دره گرند کانیون از دره خزینه لرستان وسعت بیشتری دارد.

مرداب سراوان گیلان و مرداب می سی سی پی آمریکا

مرداب سراوان گیلان، از جاذبه های زیبای شمال کشور است که به دلیل خزه های که مرداب را پوشانده، جامه ای سبز به تن کرده و هم چون زمردی زیبا، در کنار پارک ملی سراوان می درخشد. درختان سر به فلک کشیده ای هم که اطراف مرداب را احاطه کرده اند، زیبایی چشم نواری به این دریاچه بخشیده اند.

چشم‌انداز طبیعی زیبا، درختان سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و جنگل بکر، بخشی از جذابیت‌های اطراف دریاچه سراوان هستند؛ اما دریاچه سراوان مشهورترین جاذبه پارک جنگلی سراوان به شمار می‌رود. گردشگران زیادی در طول سال برای بازدید از مرداب سراوان به این منطقه سفر می‌کنند. سراسر استان گیلان را جنگل‌های سبز و جاذبه‌های طبیعی فرا گرفته است که این استان را به یکی از پر ترددترین مقاصد گردشگری و طبیعت گردی در ایران تبدیل کرده‌اند.

و اما در قاره آمریکا مرداب می سی سی پی، شباهت بسیار زیادی با مرداب سراوان گیلان دارد و در واقع این دو جاذبه به قدری به یکدیگر شباهت دارند که از روی تصویر نمی توان این دو را از یکدیگر تشخیص داد. البته نوع پوشش گیاهی و درختان اطراف مرداب با یکدیگر تفاوت هایی دارند و تنها راه تشخیص این دو از یکدیگر، فقط از لحاظ نوع پوشش گیاهی آن است.

تنگه کافرین ایلام و جزیره فی فی تایلند

تنگه کافرین ایلام و جزیره فی فی تایلند

لقب عروس زاگرس مربوط به تنگه ای است که در استان ایلام، در نزدیکی شهر بدره و در میان صخره های کوهستانی زاگرس واقع شده است. این جاذبه خاص و طبیعی که تنگه کافرین نام دارد، ۲ کیلومتر طول داشته و در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. برای دسترسی به این تنگه باید بر قایق های رودخانه سوار شوید. هم چنین بازدید از چشمه ها و برکه هایی که در اطراف تنگه وجود دارند را هم فراموش نکنید.

اگر بخواهید مشابه تنگه کافرین را پیدا کنید، باید به جزیره فی فی تایلند سفر کنید. این جزیره بین جزیره پوکت و غرب تنگه مالاکا قرار گرفته است. در کنار این جزیره تایلندی، رشته کوه هایی با پوشش گیاهان استوایی وجود دارند و سواحل زیبای این جزیره، هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

باداب سورت کیاسر و پاموک کاله ترکیه

باداب سورت کیاسر و پاموک کاله ترکیه

چشمه باداب سورت زیباترین و شگفت انگیزترین پدیده طبیعی مازندران است. نمونه مشابه این چشمه در ترکیه با نام پاموک کاله دیده می شود. البته باستان شناسان، پاموک کاله ترکیه را به عنوان اولین چشمه آب شور جهان معرفی کرده اند و باداب سورت مازندران هم در جایگاه دوم قرار گرفته است.

این چشمه ها علاوه بر زیبایی، خاصیت درمانی هم دارند. بنابراین گردشگران زیادی، برای بهبود بیماری هایی مانند کمر درد، پا درد، روماتیسم، بیماری های پوستی و میگرن به این چشمه سفر می کنند.

دودکش جن ماه نشان زنجان و برایس کنیون در یوتای آمریکا

هودو پدیده ای طبیعی است که از نظر زمین شناسی ارزش علمی بالایی دارد. این هودوها در واقع ستون هایی بلندی هستند که از خاک رس تشکیل شده اند و بر اثر فرسایش به این شکل درآمده اند. یکی از این پدیده های جذاب و دیدنی، در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان زنجان و ۲۰ کیلومتر دورتر از شهرستان ماه نشان دیده شده است. بر سر هدوهای این خطه، تخته سنگ هایی به شکل قارچ قرار گرفته و در واقع این شکل ظاهری عجیب وغریب باعث شده تا محلی ها بر این باور باشند که این سازه کار موجودات ماوراءالطبیعی است، به همین دلیل، به آن دودکش جن می گویند.

برایس کنیون از دیگر هودوهای معروف جهان است که در پارک ملی برایس کنیون یوتا آمریکا قرار دارد. البته در حفظ دودکش جن زنجان هیچ نظارتی وجود ندارد و متاسفانه هودوها در حال تخریب هستند.

ایران، سرزمین رنگ ها

ایران کلکسیونی ارزشمند، از جاذبه های بسیار زیباست که مشابه برخی از آن ها در دیگر کشورهای جهان دیده می شوند و برخی دیگر از جاذبه ها، همتا ندارند و فقط در دل طبیعت زیبای کشورمان یافت می شوند. حال اگر قصد سفر به هر یک از شهرهای ایران را دارید، خوب است که از قبل در خصوص هر یک از جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحی آن اطلاعاتی را کسب کرده و آگاهانه سفر کنید.