مرادی از ساخت و ترمیم سردهنه گوراب پس فومن به همت اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان خبر داد و گفت: این سردهنه حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستا‌های بوئین، شالده و ازبر را زیر کشت دارد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛فریبرز مرادی مدیر  مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان درگفتگو با خبرنگار صفیر گیلان در حاشیه بازدید از بزرگترین سردهنه کشاورزی در غرب استان گیلان در شهرستان فومن روستای گوراپس با بیان اینکه مشارکت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای برای مرمت،بازسازی و لایروبی سردهنه به دستور استاندار گیلان و در حرکت جهادی اجرایی می شود گفت: ما در ۱۴ شهرستان استان گیلان بیش از ۲۵۰ روستا را از چالش آبی رهایی داده ایم.
مدیر کل راهداری گیلان خاطر نشان کرد ؛با ورود جهاد گونه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در کنار دیگر  ارگان و نهاد و با همکاری مردم منطقه ما  توانستیم با بازسازی سردهنه ها و لایروبی انهار  در شهرستان های رودبار،لاهیجان،املش،لنگرود،فومن،سیاهکل،صومعه سرا،رودسر،ماسال،استانه اشرفیه،رشت،بندر انزلی،شفت و رضوانشهر   را از چالش آبی نجات داده و این کار ادامه خواهد داشت.
وی  حجم کار صورت گرفته در ۲۵۰ روستای شهرستانهای گیلان را  در مجموع  بالغ بر ۲۸۷۱۸۸متر مکعب خواند و گفت: تعداد ماشین الات درگیر برای این کار جهادی جهت کاهش تنش ابی در سال زراعی جاری نیروهای ما سه ماه در شهرستانها کار کردند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به اینکه ما در این کار جهادی برای رهایی کشاورزان علاوه بر سردهنه سازی ،لایروبی انهار،دپوی شن،حمل سنگ کوهی وزنی برای بستن سر دهنه و را داشتیم.
مرادی از بکارگیری ۹۷ دستگاه  ماشین آلات سنگین از جمله بیل ، ،بیل مکانیکی،بلدوزر ، لودر ،گریدر،لودر،کامیون ،تریلی کمر شکن و…در  سردهنه های سنتی در شهرهای گیلان ،که در اثر سیلاب ها تخریب شده بودند خبر داد و گفت:با اجرای طرح فوری اضطراری سر دهنه ها بازسازی و مجدداً آبگیری شدند .
وی از ساخت و ترمیم سردهنه گوراب پس فومن خبر داد و گفت: این سردهنه حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستا‌های بوئین، شالده و ازبر را زیر کشت دارد.

به گفته مرادی، برای ساخت بازوی نهر سردهنه در شهرستان فومن ۲۴۶۰۰ متر مکعب حجم خاک و مصالح رودخانه‌ای و همچنین برای استحکام از مصالح سنگی کوهی به محل پروژه انتقال و استفاده شده است تا تامین آب ۱۵ روستا در این شهرستان اتفاق افتاد..

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در پایان این بازدید ضمن تقدیر از مهندس علیزاده رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان فومن  بخاطر وسعت پروژه این شهرستاناز مجموعه پرسنل ادارات  در راستای حرکت جهادی در تمام شهرستانهای گیلان تقدیر و تشکر نمود.

عکس/زلیخا صفری راسته کناری

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری