اختصاصی/صفیر گیلان؛مرجانی با بیان این که دقت در اجرای وظایف و انجام الزامات اداری، زمینه حفاظت از منافع مردم را فراهم خواهد کرد، افزود: از امروز باید شرایطی فراهم شود که این حادثه در نقاط دیگر شهرستان اتفاق نیفتد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛ستاد بحران به منظور رسیدگی به خسارات ناشی از وقوع سیلاب فومن در طی روزهای گذشته (۱۳ آبان) در فرمانداری فومن با حضور مرجانی فرماندار، بروزی فر نماینده ، براری رئیس دادگستری شهرستان و معاونان مدیران کل بحران، منابع طبیعی،جمعیت هلال احمر ،شرکت آب منطقه ای ،شرکت توزیع برق،راهداری و حمل و نقل جاده ای،بنیاد مسکن و اعضای شورا و دهیاران روستاهای آسیب دیده از سیل .. گردهم آمدند.

در این جلسه تمام اعضای حاضر گزارشی از اقدامات و وظایف ادارات و زیر مجموعه های خود که در شهرستان انجام شده ارائه کردند که بخش‌هایی از آن را در گزارش  می‌خوانید:

اهمیت مسئولیت خود در جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه را درک کنیم

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از فومن در روز دوشنبه ۱۵ آبان، فرامرز مرجانی فرماندار شهرستان در جلسه رسیدگی به خسارات سیلاب اظهار کرد: مشکلاتی که امروز برطرف نشوند موجب نارضایتی آیندگان خواهند شد.

وی با بیان این که دقت در اجرای وظایف و انجام الزامات اداری، زمینه حفاظت از منافع مردم را فراهم خواهد کرد، افزود: از امروز باید شرایطی فراهم شود که این حادثه در نقاط دیگر شهرستان اتفاق نیفتد.

فرماندار فومن با اشاره به این که مسدود بودن مسیر عبور آب، بزرگ ترین عامل وقوع خسارات ناشی از بارندگی و جاری شدن سیلاب بود، گفت: ضرورت دارد راهکارهای لازم جهت رفع نقاط حادثه ساز اجرا شود.

مرجانی با اشاره به اهمیت حمایت از خانوارهای آسیب پذیر به ویژه مددجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی، خواستار حفاظت از این خانواده ها شد.

وی با تشکر از بخشداران، نیروهای انتظامی و بسیج، شهرداران، اعضای شوراها و دهیاران و همچنین اصحاب رسانه شهرستان درخصوص ایفای نقش اساسی در کمک به خسارت دیدگان، از همراهی کلیه ادارات و دستگاه های اجرایی و خدمات رسان تشکر کرد.

بهروزی فر نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در این شرایط، همراهی متولیان با مردم زمینه آرامش را فراهم می کند، تاکید کرد: نباید درخصوص چاره اندیشی برای خسارت دیدگان بی تفاوت بود.

نماینده شهرستان فومن با بیان این که مسأله رودخانه، سردهنه سازی و لایروبی همواره یک نکته رفع نشده بوده اند، خواستار برنامه ریزی بهتر برای ساماندهی رودخانه ها و احداث سردخانه های اصولی شد.

وی ضمن مورد توجه قرار دادن حمایت دستگاه قضائی، خواستار تلاش و تسریع در رفع خسارات و بازسازی اماکن و تاسیسات آسیب دیده از سیلاب اخیر شد.

براری، رئیس دادگستری شهرستان فومن ضمن اشاره به بازدیدهای انجام شده از سوی مسئولان قضائی در مناطق خسارت دیده، وجود موارد متعدد ساخت و ساز در حریم و حتی بستر رودخانه ها را عامل مشکل ساز عنوان کرد.

وی با طرح این پرسش که امور آب فومن چه برنامه ای برای ساماندهی رودخانه های شهرستان داشته است، اظهار کرد: در مواردی، بستر رودخانه ها از سوی امور آب، به بخش خصوصی اجاره داده شده است که قابل پذیرش نیست.

براری با اشاره به بی توجهی های انجام شده در ساخت و ساز در بستر یا حریم رودخانه ها، تذکر داد: موارد متعددی ترک فعل صورت پذیرفته و متاسفانه به حقوق دولت تعدی شده است که ناشی از عدم آشنایی با وظایف یا نقض آشکار قوانین است.

وی با انتقاد از هر گونه واهمه متولیان از اجرای قوانین در هنگام ساخت و ساز یا در زمان مواجهه با تخلفات ساخت و ساز، گفت: ترس از فشارهای احتمالی که ممکن است هنگام اجرای قانون بر متولیان وارد شود، مانع از تعهد مدیران به قانون نیست و دستگاه قضا نمی تواند درخصوص ترک فعل ها بی تفاوت باشد.

حق بین، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به این که سرعت عمل متولیان شهرستانی و محلی در امر مدیریت بحران موجب کنترل و کاهش دامنه خسارات شد، گفت: با انجام جمع بندی خسارات در اسرع وقت، امکان تسریع در رفع خسارات فراهم خواهد شد.

برناک، معاون مدیرعامل جمعیت هلال احمر عنوان کرد: تا کنون ۴ باب منزل مسکونی سیل زده، با همکاری جمعیت هلال احمر تخلیه شده و در حال پاکسازی هستند. مسئولین خانه هلال گوراب پس ۴ خانوار را اسکان مجدد دادند که جای قدردانی دارد.

رحمتیان، معاون مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان این که ۱ دستگاه گریدر، ۱ دستگاه بیل مکانیکی و ۶ دستگاه کمپرسی این بنیاد در شهرستان فعال هستند، ضمن اشاره به آغاز عملیات ایمن سازی مسجد سیدسرا، افزود: نیروهای ارزیاب بنیاد مسکن کار خود را به پایان رسانده اند و نتیجه این که، بخش اعظم مشکل، آب گرفتگی حیاط ها و محوطه ها می باشد. وی درخصوص برآورد خسارت افزود: ۱۰ دهنه پل به لوله گذاری احتیاج دارد و به احداث ۲ کیلومتر دیوار حائل نیاز است.

موحدی، معاون مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان این که ۱۵ مورد حادثه در شبکه و ۲ مورد حادثه در تاسیسات انتقال آب رخ داده است، ضمن اشاره به تلاش های انجام شده درخصوص شستشوی شبکه و شستشوی کنتورهای مشترکین، اظهار کرد: قطعی آب ۱۱۰۰ مشترک رفع شده است.

جوهری، معاون مدیرعامل شرکت توزیع برق گفت: در ۱۷ نقطه در شهرستان تاسیسات برق در شهرستان دچار حادثه شد و به سرعت ۷ اکیپ شهرستانی به منظور رفع آن، فعال شدند.

عابدینی، معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: همکاری لازم به منظور رفع انسدادها از سوی این اداره انجام خواهد شد.


خانی پور،معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ ای استان گفت: فعالیت های این شرکت بر اساس اعتبارات ابلاغی است، مسأله لایروبی را وابسته به وضعیت اعتبارات دانست. وی با اشاره به وقوع سیلاب در فومن اظهار کرد: چاره کار، تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها است، اما اجرای این کار با اعتراضاتی مواجه می شود که مانع از مصوب شدن این حدود و حریم ها می شود. لذا بهترین کار، رعایت حریم رودخانه ها است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان با بیان این که مسیر جایگزین برای تردد در منطقه سیدسرا احداث شد، اظهار کرد: با فعال شدن دستگاه های خدمات رسان، مسدودی جاده گرداولاست نیز در حال رفع است.

رئیس شرکت گاز شهرستان با اشاره به این که در ۲۰ نقطه از شهرستان خطوط انتقال گاز دچار خسارات شدند، از رفع کلیه مشکلات در اسرع وقت توسط عوامل این شرکت خبر داد.

البته عملکرد شرکت گاز به شدت مورد تقدیر فرماندار فومن قرار گرفت.

مدیر اداره جهاد از وقوع ۲ گروه حوادث مرتبط با این اداره در مناطق سیل زده شامل از بین رفتن اراضی زراعی و دام خبر داد و گفت: اکیپ های این مدیریت، با همکاری دهیاران در حال برآورد خسارات و انجام اقدامات بعدی هستند. وی ضمن اشاره به وارد آمدن خسارات به جایگاه های نگهداری دام، برنج و حتی موارد کشت دوم در اراضی زراعی، گفت: ۸ مورد باغات چای در اثر رانش زمین از بین رفته است.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان با بیان این که از ۱۲ مدرسه واقع در مناطق سیل زده، ۴ مدرسه آسیب دیده اند، گفت: کار لایروبی، پاکسازی و شن ریزی در آن ها در دستور کار قرار دارد. وی خواستار این شد استفاده از ظرفیت سازمان نوسازی مدارس برای رفع مشکل سقف ۲ واحد آموزشی که هنگام بارندگی دچار مشکل می شوند مورد توجه قرار بگیرد.

نقد واقع گرایانه رسانه‌ها، عملکرد مدیران را تقویت می‌کند

از انجا که به عنوان یک رسالت رسانه ای و نماینده افکار عمومی هستیم باید بنویسیم که مسئولان در همه نهادها تمام تلاش خود را می‌کنند تا این سیل خسارت کمتری وارد کند و خسارات وارد شده نیز به نحوی جبران شود،ام آنچه اما این تلاش‌ها را به حاشیه می‌برد، عکس‌هایی از حضور میدانی برخی آقایان و عدم هماهنگی بین دستگاهی  و بازدید هایی طولانی و بدون عملکرد است.

شاید نادیده گرفتن شدن زحمات مسئولان برخی رفتاری اشتباهی است که خواسته یا ناخواسته انجام شده و موجی از نقد را به راه انداخته است. تلخ آن است که هر بار چنین حوادثی رخ می‌دهد این اقدامات صورت می‌گیرد و همین نقدها و توصیه ها نیز بیان می‌شود.

مشروح خبر👇👇👇

خطیب جمعه رشت مخاطبی برای مردم روستای سیل زده گشت رودخان فومن شد +عکس

پیش بینی کامل بلایای طبیعی امکان پذیر نیست و ما باید برای وقوع بلایای طبیعی قبل از بحران، در زمان بحران و بعد از آن آمادگی کاملی داشته باشیم.

در این راستا در زمان وقوع یک حادثه وجود امنیت و نظم از ضروریات است که نبود آن می تواند تبدیل به بحران دیگری شود.

اما یک تذکر و آن اینکه چیزی که امروز در مقابله با این بحران سیل در شهرستان فومن نمود پیدا کرد عدم وجود امکاناتی چون بیل مکانیکی و بلدوزر و کامیون و ماشین آتش نشانی بود که البته شهرداران با ماشین آتش نشانی شستشوی معابر و منازل را انجام دادند .

در حالی که بازگشایی معابر و جاده روستاها که امروز چالشی برای شورا و دهیان است می شد با همکاری « سنگ‌شکن‌های سطح شهرستان که اگر بیل مکانیکی و بلدوزر و هر ماشین سنگینی که در اختیار دارند و برای بحران پیش رو نیاز است  همکاری می کردند می شد بحران را سریعتر جمع کرد  ولی ما چیزی در حضور میدانی مسئولان استان و شهرستان و نیز در جلسه ستاد بحران از این مجموعه ها ندیدیم در حالی که این مجموعه نیز در شهرستان بسیار فعال است و سود بالا می برد.

گفتنی اینکه این جلسه با هدف بررسی مشکلات از سال‌های گذشته و تا حال و ارائه راهکار برای روزهای آینده به مدت ۳ الی ۴ ساعت به طول انجامید و برخی از مدیران مدیران دیگر را محکوم نمودند و جلسه از حالت رسمی نیز گاهی خارج شد.

عکس/زلیخا صفری

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری