به گزارش صفیر گیلان؛سردار محمد عبدالله‌پور با اشاره به اینکه  گیلان در مسیر توسعه و پیشرفت نیازمند تغییر اساسی در حوزه کشاورزی و حرکت از سوی کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه است گفت:مهندسان کشاورزی بسیجی گیلان در قالب طرح‌های جهادی در مناطق روستایی حضوری فعال دارند.   وی هدف از حضور این متخصصان در […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛سردار محمد عبدالله‌پور با اشاره به اینکه  گیلان در مسیر توسعه و پیشرفت نیازمند تغییر اساسی در حوزه کشاورزی و حرکت از سوی کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه است گفت:مهندسان کشاورزی بسیجی گیلان در قالب طرح‌های جهادی در مناطق روستایی حضوری فعال دارند.

  وی هدف از حضور این متخصصان در مزارع کشاورزی، علمی کردن کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی استان خواند.
فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به دو محصول مهم کشاورزی این استان خاطرنشان کرد: چای و برنج نیازمند حمایت جدی دولت بوده و باید برای مکانیزه شدن کشاورزی این دو محصول تلاش بیشتری صورت گیرد.
سردار عبدالله‌پور تصریح کرد: ضایعات برنج در مرحله تبدیل شلتوک به برنج سفید تا پنج درصد و حتی کمتر قابل کاهش است و این هدف محقق نمی شود مگر با استفاده از ابزارهای نوین در کارخانجات که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر آمادگی بسیج برای کمک به دستگاه های اجرایی استان با هدف ارتقاء سطح معیشت کشاورزان گفت: کشاورزی بیشترین آمار اشتغال گیلان را به خود اختصاص داده است.
فرمانده سپاه قدس استان گیلان جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، احداث سدهای بالادستی، ایجاد صنایع بسته‌بندی کشاورزی، حضور فعال متخصصان کشاوری در مزارع استان و نوسازی و بهسازی صنایع تبدیلی را از مهمترین راهکارهای توسعه کشاورزی گیلان ذکر کرد.
ایشان با بیان اینکه گیلان ۴۲۸ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان، ۲۳۰ هزار هکتار به کشت برنج اختصاص دارداظهار کرد؛افزون بر ۲۵ هزار هکتار باغ چای نیز در این استان زیر کشت محصول است.
گیلان با حدود ۰.۹ درصد مساحت کل ایران، در زمینه کشاورزی ۹۲.۱ درصد چای، ۳۷.۶ درصد برنج، ۷۶.۲ درصد فندق، ۸۵.۱ درصد ابریشم، ۶۰ درصد بادام زمینی، ۲۱.۴ درصد زیتون، ۲.۷درصد مرکبات، ۱۳.۴ درصد گوشت ماهی خاویاری، ۴ درصد گوشت مرغ، ۵.۱ درصد گوشت قرمز، ۲۲.۴ درصد آبزیان پرورشی و ۱۵ درصد خاویار کشور را تولید می کند./ایرنا