سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کاهش زاد و ولد در استان نگران کننده است، گفت: مسئله سالمندی و کاهش جمعیت به یک بحران برای گیلان تبدیل شده است.

به گزارش صفیر گیلان، محمدتقی آشوبی ظهر دوشنبه در همایش نکوداشت ماما در گیلان، اظهار کرد: در این مراسم که به مناسبت روز جهانی ماما برگزار شده از ۱۱۱ مامای نمونه گیلان در سه حوزه درمان، بهداشت و آموزش تجلیل شد.

وی ادامه داد: تجلیل از خانواده مامای شهید مدافع سلامت انوشه بیکیان از مهم‌ترین محورهای نکوداشت ماما در گیلان بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ماماها نقش مهمی در سلامت و موفقیت جامعه دارند، گفت: نقش و جایگاه ماماها در جامعه وصف ناشدنی است.

آشوبی با بیان اینکه کاهش زاد و ولد در گیلان نگران کننده است، اضافه کرد: پیری جمعیت در گیلان از مرز هشدار عبور کرده و باید در این خصوص چاره‌ای اساسی اندیشید.

وی با بیان اینکه خطر انقراض نسل گیلک در کمتر از ۵ دهه وجود دارد، افزود: برای حل مسئله زاد و ولد و همچنین پیری جمعی فرصت بسیار محدود است و اگر اقدامی صورت نگیرد نسل گیلک تا ۵۰ سال آینده منقرض خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تبلیغات منفی رسانه‌های معاند و بیگانگان در فرزند آوری، بیان کرد: آن‌ها بر خلاف این تبلیغات عمل می‌کنند و در آن کشورها هر خانواده‌ای ۵ الی ۶ فرزند دارند و هدف تبلیغات منفی دشمن در فرزند آوری کاهش جمعیت و نابودی است.

آشوبی با اشاره به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت، تصریح کرد: مسئله سالمندی و کاهش جمعیت به یک بحران برای گیلان تبدیل شده است که انتظار می‌رود قرارگاه جوانی جمعیت نگاه ویژه‌تری به این استان داشته باشد.