صفیر گیلان؛راستاد  از صدور احکام هیئت امنا ۲۸ مسجد و برون سپاری مدیریت موقوفات که در دستور کار سازمان بود خبر داد و گفت:درآمد بقای متبرکه نیز شش ماهه اول ۹۸۹ میلیون ۴۳۵ هزار ریال که نسبت به سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد داشته است

‍ اختصاصی/صفیر گیلان؛حسن راستاد رییس اداره اوقاف شهرستان فومن در نشست خبری با رسانه های شهرستان ضمن تسلیت رحلت پیامبر اسلام را که مصادف است با آغاز هفته وقف گفت: یکی از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان مؤمن قسمتی از مالش را در جهت رفع مشکل موسسه‌های خدمات رسانی به اجتماع و نیازمندان وقف می‌کند که دائماً صرف آن شود.

وی با بیان اینکه ائمه بزرگوار نیز واقف بوده‌اند افزود: وقف با نیات مختلف برای عموم و عام المنفعه است .

راستاد به وقف قبل از انقلاب اشاره و اینکه در قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از موقوفات مدیریت نگردید وبعضی ها حتی در تلاش برای از بین بردن وقف بودند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با فرمان امام (ره) موقوفات احیا شده و مدیریت گردید.

رئیس اوقاف و امور خیریه  فومن تاکید کرد: مبالغ دریافتی بابت خرید قبر درامامزادگان  و سایر اماکن مذهبی فقط برای کارهای عمرانی و توسعه و نگهداری همان امامزاده هزینه شده و اجازه هزینه این مبالغ دریافتی در سایر بخش ها و سایر امامزادگان به هیچوجه وجود ندارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فومن تصریح کرد؛موضوع وقف با نیاتی است که واقف مشخص می‌کند و آنچه‌ که واقف وقف کرده است باید انجام شود .

و ی به زمینه های مختلف وقف از جمله امامزاده‌ها و مساجد و حوزه‌های علمیه و قبرستان‌ها و کتابخانه‌ها و مدارس و حتی برخی ادارات شهرستان وقفی هستند اشاره و افزود: این نشان می‌دهد که مردم عزیز شهرستان فومن چه در گذشته و چه حال به موضوع وقف اهمیت قائل بودند و هستند.

راستاد به بحث وقف در حوزه  تعدیل ثروت و نیز در راستای محرومیت زدایی و کمک به مستمندان اشاره و افزود: وقف بانک توسعه اسلامی،وقف در زمینه بهداشت و درمان نیز وجود دارد و در شهرستان درمانگاه کلرم وقفی است.

وی به  وقف در زمینه بازارچه اشاره و افزود: در جوار امامزاده سید عبدالله کلرم بازارچه صنایع دستی در دستور کار قرار دارد و از اصحاب رسانه خواستاریم تا  در زمینه ترویج وقف نیز یاری رسان این نهاد فرهنگی باشند .

راستاد  از صدور احکام هیئت امنا ۲۸ مسجد و برون سپاری مدیریت موقوفات که در دستور کار سازمان بود خبر داد و گفت: در سطح شهرستان دو فرد را انتخاب کردیم که این مدیریت را عهده دار هستند.

وی  عواید  موقوفات را  ۲میلیارد و ۶۴۲ میلیون و ۸۸۰ هزار ریال و درآمد بقای متبرکه ما نیز یک میلیارد و ۷۶۶ میلیون و ۷۶۳ هزار ریال خواند و گفت: عواید موقوفات در شش ماهه امسال ۲میلیارد و ۸۶ میلیون ریال بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد رشد داشته‌ایم و درآمد بقای متبرکه نیز شش ماهه اول ۹۸۹ میلیون ۴۳۵ هزار ریال که نسبت به سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد داشته است

در بحث حوزه اجارات ۱۳۲ فقره تمدید و تجدید اسناد اجاره برای اراضی وقفی انجام شده است که مال الاجاره‌ ها چندین برابر بیشتر گردید که با برون سپاری انجام شده است.

راستاد با بیان اینکه شهرستان فومن دارای ۹۶موقوفه است، گفت: و ۱۰۵۵ رقبه وقفی که رابطه استیجاری داریم و ۳۵ بقعه متبرکه و ۱۸۰ مسجد را دارا هستیم.

وی از شناسایی ۲۸ رقبه جدید در شهرستان خبر داد و گفت:در ۱۲۸ مورد بازدید میدانی از رقبات وقفی انجام شد ۱۲ فقره برگزاری مزایده برای رقبات وقفی داشته‌ایم و ۵ مورد تبدیل اسناد به تک برگی داشتیم که به مساحتی ۳۱ هکتار را شامل می‌شود.

افزایش اعتبار عمران و بازسازی اماکن مذهبی و مساجد در سال جاری

راستاد از هزینه یک میلیارد و ۵۰ میلیون ریال برای تعمیرات مساجد شهرستان خبر داد و گفت:توزیع ۳۲۴۴ بسته معیشتی و بهداشتی و  موضوع اظعام و مساعدت فقرا و نیز در دستور کار اوقاف و امور خیریه شهرستان بوده است.

همچنین با اشاره به فعالیت خادمان مساجد و اماکن مذهبی گفت: تامین هزینه دستمزد این افراد از محل درآمد همان مکان مذهبی بوده و استفاه از اعتبار دولتی در این زمینه ممنوع است.

 

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری