به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان، مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستانهای مختلف استان از جمله لاهیجان،لنگرود،استانه آشرفیه،تالش اقدام به رها سازی و تیمار قو نگین سفید تلابهای گیلان نمودند. در  لاهیجان در تالاب بین المللی امیرکلایه در پی گشت و پایش خود در مناطق موفق به آزادسازی ۳ قطعه قوی گرفتار در دام، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان، مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستانهای مختلف استان از جمله لاهیجان،لنگرود،استانه آشرفیه،تالش اقدام به رها سازی و تیمار قو نگین سفید تلابهای گیلان نمودند.

در  لاهیجان در تالاب بین المللی امیرکلایه در پی گشت و پایش خود در مناطق موفق به آزادسازی ۳ قطعه قوی گرفتار در دام، در تالاب امیرکلایه شدند.99
با توجه به حساسیت موجود در مردم و دوستداران طبیعت، ۳ قطعه قوی دیگر نیزکه توسط دوستداران حیات وحش به اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان تحویل داده شده بود پس از تیمار در داخل تالاب امیرکلایه آزادسازی شدند.

همچنین یک قطعه قو و یک بهله سنقر تالابی توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود تیمار شده بودند پس از اطمینان از سلامتی این پرنده ها در دامان طبیعت رهاسازی شدند.
قوی رهاسازی شده از نوع قوی فریادکش بالغ بوده که توسط یکی از دوستداران محیط زیست تحویل اداره شده بود که پس از اطمینان از وضعیت جسمانی، ضمن تدابیر حفاظتی در منطقه پناهگاه حیات وحش امیرکلایه رهاسازی شد.یک قطعه قو در تالاب جوکندان تالش رها سازی شد .photo_2016-12-31_08-49-41
قطعه قوی زخمی توسط دوست‌داران حیات وحش و محیط زیست به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تالش تحویل شده که پس از مدتی نگهداری و تیمار در واحد محیط بانی جوکندان و فراهم شدن زمینه بازگشت به طبیعت در تالاب جوکندان رها سازی شد .

تالاب جوکندان با مساحت ۲۳۸ هکتار در استان گیلان و در شهرستان تالش قرار دارد . این تالاب شرقی ترین قسمت منطقه حفاظت شده ” لیسار ” تالش است.

قو پرندهای از تیره اردکیان، که غازها و اردکها را نیز در بر می‌گیرد، است. این پرنده دارای جثه بزرگتری نسبت به دیگر اعضای این خانواده است و از بزرگ‌ترین و زیباترین پرندگان آبزی جهان به شمار می‌رود این پرندگان مانند دیگر اعضای خانواده اردکیان گیاهخوار هستند و از گیاهان آبزی تغذیه می‌کنند. آن‌ها گاه موجودات ریز زیرآبی و به ندرت ماهی‌ها را نیز می‌خورند.
همچنین قطعه قوی فریاد کش نابالغ که بنظر می رسید حال عمومی مساعدی نداشت توسط یکی از دوستداران حیات وحش تحویل اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه شد.
این پرنده که از نوع فریاد کش و نابالغ بود جهت انجام تیمار و معاینه بیشتر و دریافت خدمات ویژه دامپزشکی به اداره کل منتقل شد تا در سریع ترین زمان ممکن قابلیت بازگشت خود به طبیعت را بازیابد .
اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان  با توجه به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گیلان از کلیه هم استانی ها و ساکنین مناطق حاشیه تالابها و آبگیرها درخواست می شود در صورت مشاهده هرگونه تلفات و مرگ و میر وحوش بخصوص پرندگان وحشی سریعا با نزدیکترین پاسگاه یا اداره محیط زیست شهرستان تماس حاصل کنند و از نزدیک شدن و لمس لاشه پرندگان به شدت خودداری کنند.