عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: ۷۰ هزار پروژه در کشور حدود ۱۵ سال است که به دلیل عدم تخصیص بودجه‌ نیمه کاره مانده‌اند.

به گزارش صفیر گیلان؛سید کاظم دلخوش صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تحریم بر ما تحمیل شده و ما هرگز خواستار قطع رابطه با هیچ کشوری نیستیم، اظهار کرد: ما هرگز در برقراری گفتمان عادلانه با کشورها مشکلی نداریم اما دشمنان منافع ملی کشور ما را حفظ نمی‌کنند و تا به امروز با اعمال تحریم‌ها در صدد سودجویی بودند.

نماینده صومعه سرا در مجلس با اشاره به نقش قوا در پیشگیری از بحران و فشار تحریم‌ها، افزود: نفت نعمت خدادادی در کشور محسوب می‌شود اما وابستگی به آن خوبی نیست و باید طبق قانون، سالانه ۵ درصد از میزان وابستگی بودجه کشور به آن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه عدم توجه به فرآورده‌های حاصل از صنعت نفت و عدم دسترسی به منابع غیر نفتی با مشکل مواجه می‌شویم، افزود: طبق قانون مجلس موظف است منابعی را به دولت معرفی کند تا از آن در شرایط مختلف همانند کرونا استفاده کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با انتقاد از عدم استفاده درست از منابع همانند معادن، تصریح کرد: متأسفانه فقط ۲۵ درصد از ظرفیت معادن کشور استفاده می‌شود و ما نتوانستیم از ظرفیت بخش خصوصی در این باره به خوبی استفاده کنیم.

دلخوش حمایت درست از تولیدات داخل در شرایط تحریمی را مهم ارزیابی و اضافه کرد: وضع قوانین جهت برون رفت از شرایط بحرانی ضروری است البته قصد نداریم بگوییم که می‌توان زندگی بدون مشکل برای مردم ساخت اما در شرایط تحریمی که صادرات واردات کشور با اخلال ایجاد شده باید از تولیدات داخل به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی تصریح کرد: بخشی از ۱۲ هزار و ۵۰۰ قانون مازاد را باطل کردیم زیرا این قوانین نظارت را دچار مشکل می‌کند.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس با بیان اینکه بودجه کشور به دلیل نوسانات منابع درآمدی، سنتی است، ادامه داد: تحقق بودجه جای بحث دارد و تا امروز حدود ۷۰ هزار پروژه در کشور حدود ۱۵ سال است که به دلیل عدم تخصیص بودجه‌ها نیمه کاره مانده‌اند.

وی با بیان اینکه دومین منبع درآمد کشور مالیات بوده که به دلیل شرایط کرونایی بسیار کم شده است، اظهار کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ همانند سنوات قبل است و مجلس اعتقاد دارد که لایحه امسال قابل تخصیص نیست.

دلخوش با اشاره به اینکه مجلس تنها می‌تواند ۳ تا ۵ درصد در لایحه دولت تغییر ایجاد کند و بیشتر از آن از نظر شورای نگهبان تخلف است، افزود: اگر این بودجه را تصویب کنیم تحقق نمی‌یابد و اگر تصویب نکنیم و ماهانه بودجه را ببندیم تا روی کار آمدن دولت جدید عملاً بودجه ۱۴۰۰ را از دست می‌دهیم.

کد خبر ۵۱۰۳۶۱۵