درنا‌ها پرندگانی تک همسری هستند و اگر جفت ماده به دلایلی جان خود را از دست بدهد، پرنده نر برای همیشه تنها خواهند ماند، سرنوشتی که امید به آن دچار شده است.

صفیر گیلان،آخرین فیلمی که از «امید» تنها بازمانده از گونه تک درنای سیبری در ایران و درنای ماده به نام «رویا» منتشر شده این ۲ را در حال نشان می‌دهد که هم‌مسیر شده و باهم پرواز می‌کنند.

🔹به‌زودی زمان مهاجرت امید و رویا فرا می‌رسد و باید دید که آیا این دو درنا سیبری در مسیر مهاجرت نیز هم‌مسیر خواهند شد یا خیر؟

جُفت “امید”؛ تک درنای سیبری از بلژیک می‌آید!

“امید”؛ تنها بازمنده از گونه تک درنای سیبری در ایران است که برای چهاردهمین سال بدون جفت خود “آرزو” به تالاب فریدونکنار سفر می‌کند. امید یکی از پرندگانی است که مهاجرت منظم دارد و حرکت خود را از سیبری آغاز می‌کند و پس از اقامتی کوتاه در ولگا روسیه و قزاقزستان وارد تالاب فریدونکنار می‌شود و تا اسفند ماه مهمان ایران است.

امید که یک درنای سیبری نر است، آخرین بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری است. این پرنده وفادار به اقلیم مازندران از ۱۴ سال پیش با وجود از دست دادن جفتش “آرزو” همچنان برای زمستان‌گذرانی به مازندران می‌آید. این درنا سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۴ برای زمستان‌گذرانی به مازندران نیامد که باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده بود.

درنا‌ها پرندگانی تک همسری هستند و اگر جفت ماده به دلایلی جان خود را از دست بدهد، پرنده نر برای همیشه تنها خواهند ماند، سرنوشتی که امید به آن دچار شده است.

در زمستان سال ۱۳۸۶ سه درنای سیبری در فریدونکنار به زمین نشستند که متأسفانه همان سال یکی از درناها با شلیک گلوله کشته می‌شود. دو درنای دیگر(امید و آرزو ) سال بعد هم به ایران باز می‌گردند که متأسفانه باز هم یکی از آن‌ها (آرزو) با شلیک گلوله کشته می‌شود. از آن سال به بعد امید هرساله در آبان ماه مهمان ایران می‌شود.

چندی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که این سازمان در مذاکره با سایر کشورهایی که در مسیر حرکت امید هستند، قصد دارد تا برای امید جفت پیدا کند!