مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان، ذخیره فعلی آب در مخزن سد سفیدرود را ۲۸۶ میلیون اعلام کرد.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از  روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان؛ وحید خرّمی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان که عصر سه شنبه به ریاست اسدالله عباسی استاندار گیلان تشکیل شد، گفت: در حال حاضر حجم ذخیره مخزن سد سفیدرود ۲۸۶ میلیون مترمکعب و تقریبا همانند سال گذشته در همین زمان است ضمن اینکه سدهای بالادست ما ۳۸ درصد پر هستند.

وی در بخش دیگری از گزارشی که ارائه می داد، گفت: در مورد سد شهربیجار هم باتوجه به بارش‌های امسال در داخل استان، از لحاظ تأمین آب خام تحویلی به تصفیه خانه بزرگ رشت نگرانی وجود ندارد و صرفه جویی در مصرف آب شرب مطالبه همیشگی از مردم بزرگوار می باشد.

وحید خرّمی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در پایان با بیان اینکه شرایط وضعیت آب کشاورزی در سال زراعی جاری حساس است، افزود: تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی طی دو سال اخیر تجربه بسیار خوبی بود که نتایج مثبتی به دنبال داشت.

اسدالله عباسی استاندار گیلان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان با تبریک فرا رسیدن ماه پر فضیلت رمضان و گرامیداشت روز شهدا و تأکید بر ضرورت انجام تمهیدات لازم برای سردهنه‌ها، شبکه‌ها، کانال‌ها، ایستگاه های پمپاژ، برق و بیمه شالیزارها گفت: در حال حاضر میزان آب در حد نرمال پیش بینی شده است و از این رو کار را بر همین روال پیش می‌بریم اما در صورت نیاز و بروز نگرانی، قرارگاه جهادی مدیریت آب همانند سال گذشته تشکیل خواهد شد.

وی با تأکید بر ضرورت انجام برنامه‌ریزی‌ها برای سال زراعی جدید عنوان کرد: شخم زمستانه و فواید آن برای کشاورزان اطلاع‌رسانی شود و این مهم باید مورد توجه فرمانداران، دهیاران و بخشداران قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به تأثیر خوب تقویم زراعی در سال گذشته و توجه شالیکاران به آن برای کشت و کار بیان کرد: تقویم زراعی جدید نیز بعد از نوروز آماده و به کشاورزان اعلام شود تا روند کشت و کار خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

گفتنی است؛ گیلان بزرگترین تولید کننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج ایران را به خود اختصاص داده و بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان نیز رقم‌های کیفی مانند هاشمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شوند.

همچنین شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.