به گزارش صفیر گیلان، دکتر مصطفی سالاری در همایش گرامیداشت روز خبرنگار که در سالن خاتم النبیاء (ص) شهرستان رشت برگزار شد با تبریک این روز به فعالان این عرصه، جایگاه رسانه در جامعه را حساس و بی بدیل خواند. وی با اشاره به دشواری و پیچیدگی های حرفه خبرنگاری افزود: هرچند […]

 

 

 

به گزارش صفیر گیلان، دکتر مصطفی سالاری در همایش گرامیداشت روز خبرنگار که در سالن خاتم النبیاء (ص) شهرستان رشت برگزار شد با تبریک این روز به فعالان این عرصه، جایگاه رسانه در جامعه را حساس و بی بدیل خواند.

وی با اشاره به دشواری و پیچیدگی های حرفه خبرنگاری افزود: هرچند تمامی مشاغل همواره با موانع و مشکلاتی همراه هستند اما در رسانه ها به دلیل گستردگی حوزه فعالیت دشواری های بیشتر و جدی تری وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه ایرانیان ۴۰ سال پیش با رفتن پای صندوق های رای «جمهوری اسلامی» را آگاهانه انتخاب کردند، به نقش آفرینی رسانه ها در تحقق دو مفهوم جمهوریت و اسلامیت اشاره کرد.

وی عنوان کرد: رسانه به عنوان یکی از ارکان مردم سالاری دینی جمهوریت را معنا می کند و از سوی دیگر با ایفای مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر در مسیر تحقق اسلامیت گام بر می دارد.

دکتر سالاری بهره مندی از رسانه های آزاد و فعال را یکی از دغدغه های اصلی در تمامی کشورهای دنیا معرفی کرد و گفت: برای اینکه فعالان رسانه بتوانند به درستی نقش آفرینی کنند ملزومات بسیاری را نیاز دارند که اگرچه بخشی از آن ها را باید دولت و حاکمیت فراهم کنند اما بخش قابل توجهی از آن به صاحبان این عرصه بستگی دارد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ منزلت و جایگاه رسانه ها، خاطرنشان کرد: وابسته شدن امکان استفاده عادلانه از قلم نافذ را از خبرنگاران سلب می کند.

استاندار گیلان حمایت نهادهای مختلف از خبرنگار و رسانه را ضروری خواند و افزود: این حمایت نباید به صورتی باشد که استقلال رسانه و اصحاب قلم خدشه دار شود.

دکتر سالاری استفاده از تجربیات رسانه های مطرح دنیا را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اگرچه تا کنون راهکارهای مختلفی برای ارتقاء جایگاه رسانه و رفاه و معیشت خبرنگاران مطرح شده است اما بیشتر این موارد اثر کوتاه مدت خواهند داشت.

وی وارستگی خبرنگار را در تعهد به رسالت حرفه ای دانست و ادامه داد: برای حفظ شان و استقلال رسانه باید ساز و کار و ضمانت اجرایی مناسب تعیین شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به نشست خود با خبرنگاران در چند روز گذشته اظهار داشت: مردم حق دارند از کسانی که بر کرسی های عمومی تکیه زده اند مطالبه داشته باشند و کاستی های موجود را به آن ها متذکر شوند، از این رو نقش رسانه به عنوان حلقه ارتباطی مردم و مسئولین بسیار حساس و با اهمیت است.

دکتر سالاری در ادامه به گسترش فعالیت رسانه ها و خبرنگاران غیررسمی اشاره کرد و یادآور شد: در فضایی که امروز با وجود این قبیل رسانه ها شاهد هستیم اگر یک رسانه رسمی نتواند به لحاظ عمق تحلیل و اعتبار محتوای تولیدی از رقبا پیشی بگیرد، متزلزل می شود.

استاندار گیلان رعایت اخلاق حرفه ای از سوی صاحبان قلم را ضروری خواند و گفت: ارتقای فرهنگ اجتماعی تا حد بسیار زیادی متاثر از رسانه های عمومی است.

گفتنی است در پایان این مراسم از خانواده شهدای خبرنگار گیلان، اصحاب رسانه ای که طی یکسال گذشته بدرود حیات گفته اند و نیز سه تن از توزیع کنندگان نشریات استان به نمایندگی از جامعه خبری تجلیل شد.

استاندار گیلان حمایت نهادهای مختلف از خبرنگار و رسانه را ضروری خواند و افزود: این حمایت نباید به صورتی باشد که استقلال رسانه و اصحاب قلم خدشه دار شود.