صفیر گیلان؛علی داودی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فومن نیز در این نشست مردمی که در مسجد پیش الیان برگزار شد  اظهار کرد: کل مساحت موجود در محدوده  طرح هادی روستای مسجدپیش آلیان ۱۸ هکتار است که ۱۴/۶ هکتار از آن تغییر تحول می شه با اداره بنیاد مسکن و ما بقی با توجه به پوشش و شرایط جقرافیای منطقه دارای محدودیت شرایط واگذاری است.

اختصاصی /صفیر گیلان؛عصر امروز  سه شنبه مورخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، موسی فکور فرماندار شهرستان با حضور در روستای مسجدپیش آلیان، در نشستی با اهالی این روستا با حضور مسئولان شهرستان، اقدامات دولت در اجرای ماده ۴ در این روستا را تشریح کرد.

حل و فصل شمار زیادی از تداخلات اراضی با همکاری مسئولان

وی اظهار کرد: تداخل اراضی ملی و مناطق مسکونی در برخی روستاها باعث وقوع مشکلاتی برای شمار زیادی از روستاییان عزیز می شود که حل و فصل آن به سبب پیچیدگی مسائل قانونی به دشواری میسر می شود.

فرماندار فومن در ادامه سخنان خود، افزود: با اهتمام و همکاری مسئولین، شرایط حل و فصل شمار زیادی از این تداخلات فراهم شده و در صدد هستیم مشکل روستاهای بالای ۲۰ خانوار که اکنون تعداد آن به ۸۸ می روستا می رسد را رفع کنیم.

فکور با بیان این که با دعوت از مسئولین استانی و شهرستانی درخصوص پیگیری آخرین مسائل ماده ۴، درصدد ارائه راهکار جهت قانونی کردن ضوابط ساخت و ساز در روستاهای شامل این طرح هستیم، افزود: باید با همدلی و همکاری کلیه موانع را رفع کنیم.

واگذاری ۱۴/۶ هکتار از اراضی منابع طبیعی بر اساس قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن

علی داودی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فومن نیز در این نشست مردمی که در مسجد پیش الیان برگزار شد  اظهار کرد: کل مساحت موجود در محدوده  طرح هادی روستای مسجدپیش آلیان ۱۸ هکتار است که ۱۴/۶ هکتار از آن تغییر تحول می شه با اداره بنیاد مسکن و ما بقی با توجه به پوشش و شرایط جقرافیای منطقه دارای محدودیت شرایط واگذاری است.

داودی به حوزه آلیانات که اقدامات موثر را در آن داشتیم و طبق قول داده شده  اولین روستا ،روستای تیمور کوه و بعد مسجد پیش و بعد هم  وستای گاو کوه  این منطقه  هستند که در لیست واگذاری قرار گرفته گفت:شهر ماکلوان هم که  قبل سال با همکاری اداره راه و شهر سازی تغییر تحول دادیم و ادامه خدمات رسانی به مردم شریف شهرستان فومن با تعامل و دستورات حوزه فرمانداری و نماینده به سرانجام رسانده و خدمات خوبی ارائه  که امیدواریم شما  مردم عزیز رضایت از وظیفه مندی ما داشته باشید.

عرصه داخلی محدوده طرح هادی ۹۰ روستا ی شهرستان در عرصه ملی است

محمد امین پور،رئیس بنیاد مسکن شهرستان نیز در این جلسه با بیان این که جلسه بحث اجرای ماده ۴ قانون ساماندهی اراضی است گفت: ما  ۹۰ روستای دارای ۲۰ خانوار در شهرستان داریم که تمام یا قسمتی از عرصه داخلی محدوده طرح هادی روستا در عرصه ملی هستند.

وی اظهار کرد: براساس ماده ۴ قانون ساماندهی  این روستاو عرصه محلی روستایی قابلیت واگذاری  به بنیاد مسکن دارد که  با همکاری منابع طبیعی این عرصه های  داخل محدوده  منابع طبیعی به بنیاد واگذار و  سندی که به نام منابع طبیعی است منفک شده و سند را جداگانه برای روستا  می گیریم و فراینده واگذاری پس از اخذ سند مالکیت  مساحت مشخص شده  با همکاری دهیار و شورا به روستائیان با فراخوان واگذار می کنیم.

وی یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه منابع طبیعی  این است که اغلب مردم مالکیت شان احراز نمی شود و مالکیت به نام منابع طبیعی است و بر اساس این مالکیت روستائیان در ساخت و ساز دچار مشکل می شوند  که این فراینده به سامان دهی ساخت و ساز کمک  کرده و هم از منابع طبیعی حفاظت و هم حق مردم و حق آبا اجدادیشان  در روستا ساکن بودن به نام متصرفان سند مالکیت صادر  و  ارزش افزوده خوبی  ایجاد و مالکیت افراد بر تصرففات مشخص  و احراز می شود.

****

گفتنی است؛یکی از اقدامات مهم در راستای فقرزدائی در روستاها تحویل و تحول اراضی ملی واقع شده در محدوده روستا در قالب ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن توسط اداره منابع طبیعی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده که در راستای تحقق مطالبات مردم پس از بازنگری طرح هادی روستاها ،اراضی ملی واقع در طرح پس از طی ضوابط مربوطه به بنیاد مسکن واگذار می گردد و پس از آن نیزمردم می توانند در چارچوب ضوابط سازمانی بنیاد مسکن نسبت به اخذ مجوز لازم مبنی بر ساخت و ساز در محدوده طرح هادی روستا اقدام کنند.

 

  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری