صفیر گیلان؛آقایی در واکنش به درخواست اهالی روستا در خصوص برخورد با عاملان تخریب سد و پل کلفت فومن گفت: افرادی که در این حوزه ترک فعل کنند و نظارتی بر عملکرد نداشته باشند قطعاً دادستان‌های در سطح شهرستان‌های استان گیلان برخورد قانونی و قضایی  خواهند کرد.

 اختصاصی/صفیر گیلان؛بعد در سیل سال ۹۷ پل و سد کلفت فومن به دلیل شدت بارش‌ها تخریب و همین امر خسارات بسیاری را به مردم این  منطقه  و روستا وارد کرد.

بعد از تخریب پل روستای کلفت که ناشی از کم کاری مهندسان پروژه بود ،پروژه ای که میلیارد ها تومان هزینه امروز بر جا گذاشته و حالا ، حالاها هم به بهره برداری نخواهد رسید و در این میان که هرکز هیچ مسئولی از انها پاسخی نخواست و امروز  نوبت به برداشت مراتع روستا و دشت و دمن رسید و مرگ دشت و دمن می رود در این روستا با پیمانکاران یک تنش اجتماعی را رقم زند..

موضوعی که علارغم اینکه برای صدور هر نوع مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها باید ۳ موضوع رعایت محیط زیست، رانش زمین و تخریب زمین‌های حاشیه رودخانه‌ها و تنشهای اجتماعی در نظر گرفته شود هرگز در نظر گرته نشد و روستای کلفت که در میان دو رودخانه بزرگ  قلعه رودخان  و گشت رودخان شهرستان امروز یک روستای جزیره ای نام گرفته و تردد در روستا باید از روستاههای همجوار صورت گیرد .

و این گفته مان بنده را روز گذشته مسئولان دادگستری گیلان به وضوع دیدند راه بی راه ،پل بی پل، نان بی نانوایی……

امروز بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مهم‌ترین علل تخریب پل و سد کلفت فومن می دانند  موضوعی که  منجر به خسارات جبران ناپذیری به اراضی کشاورزی مردم و بعضا منازل آنان در سالیان گذشته شد ولی متأسفانه برداشت از معادن این روستا کماکان ادامه دارد و هر روز بر مشکلات این روستا افزوده می‌شود.

با توجه به حجم خسارت وارد شده به روستای کلفت و قطع راه این روستا از سال ۹۷ رئیس کل  دادگستری گیلان به همراه معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان ازمعدن روستای کلفت  به طور نامحسوس بازدید به عمل آورد چرا می گویم نا محسوس چون مسئول شهرستانی همراه هیئت بازدید کننده نبود و قط و قط مردم….

بنابر اعلام مسؤولان دستگاه قضایی گیلان، مسؤولان معدن و همچنین صادر کنندگان مجوز برداشت شن و ماسه معدن روستای کلفت باید پاسخگوی خسارات وارد شده به مردم بوده و همچنین بعد از بازدید مسؤولان دستگاه قضائی از این روستا دستور داده شد تا برداشت معدن متوقف شده و بررسی‌های کارشناسی در خصوص نحوه عملکرد معدن صورت بگیرد و در صورت ثابت شدن تاثیر سوء این برداشت‌ها بر محیط زیست منطقه و زمین‌های کشاورزی و محل سکونت مردم، مجوز برداشت معدن لغو خواهد شد.

در همین خصوص معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان می‌گوید متأسفانه در معدن این روستا شاهد برداشت‌های غیراصولی و عدم نظارت متولیان در این منطقه هستیم.

به گفته جان احمد آقایی بنا بر دستور رئیس کل دادگستری استان برای رسیدگی به مطالبات و توقعات به حق مردم این اقدام متوقف شد تا مسیر قانونی خود را طی کند.

یکی از تاکیدات کارشناسان حوزه محیط زیست برداشت مجاز و اصولیه شن و ماسه از معاون بوده و این همان نکته‌ای است که معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان به آن تاکید داشته و می‌گوید برداشت از رودخانه و معدن باید بر اساس پیوست زیست محیطی و زمین شناسایی به منظور جلوگیری از رانش و ریزش و همچنین‌عدم تنش‌های اجتماعی انجام شود، لذا دستگاه قضا اجازه غارت معادن را به سودجویان نخواهد داد.

آقایی در واکنش به درخواست اهالی روستا در خصوص برخورد با عاملان تخریب سد و پل کلفت فومن گفت: افرادی که در این حوزه ترک فعل کنند و نظارتی بر عملکرد نداشته باشند قطعاً دادستان‌های در سطح شهرستان‌های استان گیلان برخورد قانونی و قضایی  خواهند کرد.

حال سوال ما از مدیران ارشد دادگستری گیلان این است که علارغم اینکه مردم روستای کلفت که خود نیز شاهد بودم هفته هاست که با برداشت کنندگان شن و ماسه درگیرند و مجبور شدند تا موضوع را رسانه ای کنند  کجا بودند متولیان محیط زیست ،آب منطقه،منابع طبیعی،دادگستری شهرستان و معاونان عمرانی و …

همه نسبت به درخواست مردم مسئولیت دارند

آیا این بزرگوارن صدای مردم کلفت را نشنیدند.یا نخواستند که بشنوند.

بدانیم که این مردم هم سهمی از دولت جناب رییسی دارند زیرا این مردم این روستا  امسال بیشتر از هر دوره در انتابات شرکت نمودند.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری