اختصاصی/صفیر گیلان؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین ستار علیزاده ظهر امروز در  نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف در سالن اجتماعات سازمان اوقاف با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در شناساندن فرهنگ وقف در جامعه دارند،تصریح کرد: وقف بر اساس نیات واقفین خیراندیش بوده و دارای پاداش دنیوی و اخروی بسیار خوبی است و لازم است تا […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین ستار علیزاده ظهر امروز در  نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف در سالن اجتماعات سازمان اوقاف با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در شناساندن فرهنگ وقف در جامعه دارند،تصریح کرد: وقف بر اساس نیات واقفین خیراندیش بوده و دارای پاداش دنیوی و اخروی بسیار خوبی است و لازم است تا رسانه با تشویق و امید دادن مردم  و جلب اعتماد عمومی اتفاقات بزرگ را رقم زند.

وی وقف را تقویت روح حماسی و جهاد مالی خواند و گفت؛وقف حد و مرزی ندارد و به استقلال کشور کمک می کندو بشر در تمام حوزه ها نیازمند آن است تا اموال را وقف کند و مردمان خیر و سخاوتمند استان گیلان در سنت وق پیشینه طولانی دارند.

وی با تأکید بر لزوم توجه مردم به شرکت در پویش وقف مشارکتی گفت: یکی از شعارهای سازمان اوقات تحقق شعار همه واقف باشیم است و تنها راه برای تحقق این امر شرکت مردم در وقف مشارکتی است  و امیدواریم مردم در این طرح شرکت کرده و به‌زودی شاهد ایجاد وقف های مشارکتی بزرگ در شهرستانهای گیلان باشیم

علیزاده وقف را کلیدی ترین نهاد اقتصادی در جامعه کنونی خواند و گفت:وقف بهترین راهکار کمک به حاکمیت و استقلال کشور و تامین کننده نیازهای دینی-فرهنگی-اجتماعی و … است و رسانه با ابزار هنر راهکار برای ترویج رهنگ وقف مشارکتی را داشته باشد.

بقاع متبرکه بزرگ‌ترین ظرفیت معنوی در ترویج مکتب قرآن

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان بقاع متبرکه را بزرگ‌ترین ظرفیت معنوی جامعه دانست و افزود: استان گیلان دارای بقاع متبرکه بسیار ارزشمند و خوبی است و باید از ظرفیت این بقاع در انجام کارهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی استفاده شود.

علیزاده با اشاره به عملکرد موفق اوقاف در ایام کروناتصریح کرد: استان گیلان یک استان پیشرو در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و از اولین روزهای شیوع کرونا درب‌های بقاع متبرکه به دلیل حفظ سلامت مردم بسته بود و این امر منجر به کاهش درآمدهای اوقاف در این حوزه شد اما باوجوداین مشکلات عملکرد این سازمان بسیار خوب بوده است.

علیزاده ابراز داشت: همزمان با ایام محرم و صفر، طرح “شمیم حسینی” با هدف کمک به هیئت‌های عزاداری با هزینه ۶۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات استان اجرا شد همچنین ۵۳ “کاروان شادی” و ۷۰ “حسینیه سیار” نیز در ایام محرم و صفر در استان راه‌اندازی شدند.

وقف نمایی زیبا از کمک به نیازمندان در ایام کرونا

وی با اشاره به توزیع ۲۰ هزار بسته بهداشتی توسط سازمان اوقاف در بین نیازمندان بیان کرد: در روزهای نخست شیوع کرونا در استان گیلان کمبود بسته‌های بهداشتی در استان حس شد و بر همین اساس سازمان اوقاف با بهره‌گیری از ظرفیت بقعه‌های متبرکه ۲۰ هزار بسته معیشتی باارزش ریالی ۸۰۰ میلیون تومان در بین کادر درمان و آحاد مردم توزیع‌شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با قدردانی از زحمات بقاع‌ متبرکه در ایامکرونا افزود: بقاع متبرکه در ایام کرونا پنج هزار بسته معیشتی و نیز ۶۰ هزار غذا به ارزش ریالی ۴۰۰ میلیون تومان در بین مردم و نیازمندان توزیع کردند.

خرید تجهیزات پزشکی از محل اجرای امینانه نیت واقف

وی با بیان اینکه کمک اوقاف فقط مختص به توزیع بسته‌های معیشتی نبوده، افزود: در طی این مدت پنج میلیارد تومان از درآمدهای اوقاف به نیت واقف توجه و‌ خرج کارهای فرهنگی شده و همچنین یک میلیارد و‌ ۲۰۰ میلیون تومان هم به خرید تجهیزات پزشکی و دارو برای درمان بیماری صعب‌العلاج هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان  با اشاره به کمک ۳۰ میلیارد تومانی خیرین به رسیدگی به کارهای عمرانی در بقاع متبرکه تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون ۳۰ میلیارد تومان کمک توسط خیرین و مردم به بقاع متبرکه برای اتمام کارهای عمرانی صورت گرفته و با ادامه داشتن این روند شاهد رشد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

علیزاده با ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته عمرانی در حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) گفت: میزان مساحت حرم سه هزار متر است و با تلاش‌های صورت گرفته توسط مردم و نیز فرمانده سپاه قدس گیلان این میزان مساحت به‌زودی به ۱ ۱ هزار متر گسترش می‌یابد  و برای اتمام و تکمیل این طرح هزینه قابل‌توجه ای باید در نظر گرفته شود.

۵ وقف قرآنی در سال جاری در استان گیلان ثبت شد ...

وی با اشاره به شناسایی سه وقف جدید در استان گیلان افزود: در سال جدید ۱۲ وقف جدید توسط مردم و خیرین ثبت و نیز سه وقف جدید باارزش ریالی چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال شناسایی‌شده است که این روند قطعاً ادامه خواهد داشت.

علیزاده ۵ وقف سال جاری را در حوزه وقف قرآنی خواند و گفت:در راستای اجرای امینانه واقفان  در حوزه آموزش عمومی و تخصصی قرآن، ۵۰ کلاس درس با حضور ۵۰ مربی فعال است و از سال گذشته تاکنون ۳۶ محفل انس با قرآن، ۳۶ جزء‌خوانی قرآن و ۱۸ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن نیز برگزار شد و حدود ۳۵۰ جلد قرآن به برخی مساجد استان اهدا شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی در سطح استان گفت: در آخرین دوره از مسابقات قرآنی، ۸۷ نفر از داوطلبان از مرحله شهرستانی به مرحله استانی راه پیدا کردند که از بین آن‌ها ۱۹ نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

علیزاده یکی از اهداف مراکز افق که به دستور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان تشکیل شد  را توجه به امور فرهنگی و قرآنی دانست و گفت: مهم‌ترین هدف از مراکز افق انجام امور اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است زیرا در این صورت می‌توان معنویت جامعه را افزایش داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان  از احداث یک مرکز تجاری اقامتی در کنار بقعه متبرکه آقا سید قاسم و ابراهیم آستارا خبر داد و تصریح کرد: با افتتاح هرچه بیشتر مراکز فرهنگی اقامتی در جوار بقاع متبرکه مسافرین بسیاری به استان سفر می‌کنند که خوشبختانه یک مورد از این مجتمع‌ها با کمک خیرین در شهرستان آستارا یک مرکز تجاری اقامتی با میزان مساحت یک هزار و ۴۰۰ متر به بهره‌برداری رسید.

علیزاده از اخذ سند مالکیت  ۱۰۰ فقره اسناد تک برگی برای موقوفات خبر داد و گفت:در راستای آزاد سازی اراضی موقوفه که ارزش ریالی آنها ۳۰۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده  نیز سند اخذ شده است.

تنظیم/زلیخا صفری