مهندس امیر مرادی افزود: صعب العبور بودن جنگلها، غیر فعال بودن آتش برها، وجود انبوه برگ درختان هیرکانی و همچنین عمدی بودن آتش سوزی ها خصوصا در شهرستان ماسال را از جمله  دلایل گسترش حریق درجنگلها و مراتع گیلان بوده است

به گزارش صفیر گیلان؛مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به وقوع حریق ۱۰۰هکتار از اراضی در ارتفاعات شهرستان ماسال بخش شاندرمن خبر داد و بیان داشت:   مناطق جنگلی شهرستانهای رودبار سیاهکل و رضوانهشر و لنگرود  طی روزهای اخیر دچار حریق  شدند .

امیر مرادی با اشاره به وقوع آتش سوزی در ارتفاعات شهرستان ماسال، اظهار کرد: این آتش سوزی از سه روز گذشته آغاز شده و اقدامات لازم برای اطفای آن تاکنون ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارشات دریافتی از منابع طبیعی استان گیلان آتش هنوز خاموش و اطفا نشده است، افزود: پنج اکیپ مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی با کمک فرمانداری، هلال احمر و اهالی محل در حال خاموش کردن این آتش سوزی هستند.

 

وی با بیان اینکه در این منطقه تنها گونه‌های درختی وجود ندارد، تصریح کرد: به دستور استاندار و با مرکز اطفای هوایی نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده تا در صورت اطفا نشدن حریق تا امروز از ظرفیت این مرکز نیز استفاده شود.

مرادی به علت آتش سوزی نیز اشاره و با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های اولیه انجام شده از سوی فرمانداری شهرستان ماسال و سوابق گذشته این آتش سوزی‌ها عمدی بوده است، تأکید کرد: ابلاغ شده تا گروهی برای بررسی صحت و سقم این موضوع تشکیل و موضوع را پیگیری کنند.

مهندس امیر مرادی افزود: صعب العبور بودن جنگلها، غیر فعال بودن آتش برها، وجود انبوه برگ درختان هیرکانی و همچنین عمدی بودن آتش سوزی ها خصوصا در شهرستان ماسال را از جمله  دلایل گسترش حریق درجنگلها و مراتع گیلان بوده است.

به گزارش صفیر گیلان؛سرهنگ محمد قربانی لرد نیز افزود: نیروها با تجهیزات لازم و دستگاه های آتشبر در منطقه حاضرند و در تلاش برای خاموش کردن و آتش هستند و هم اکنون مشکل خاصی نیست و آتش سوزی تحت کنترل می باشد.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در این وسعت سطحی است، افزود: فقط برگ های پاییزی در این سطح جنگلی در حال سوختن است و جابجایی برگها در اثر جریان باد موجب گسترش آتش به این سطح شده است.

وی خاطر نشان کرد: دود ناشی از سوختن برگ های زیر درختان این تصور را ایجاد کرده که آتش سوزی وسیع و عمیق است در حالیکه این حریق آسیبی به درختان نرسانده و سطحی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خاطر نشان کرد: علت این آتش سوزی در دست بررسی است.

وی از مردم خواست : در صورت مشاهده آتش در جنگل ها و مراتع با شماره ۱۵۰۴ تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهند.

 

گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

لازم به ذکر است خبرهای تکمیلی از میزان خسارات و اطفا حریق متعاقبا دراین پرتال خبری اطلاع رسانی خواهد شد.