اختصاصی/صفیر گیلان؛ دکتر ابوالقاسم عظیم یکتا دست دادن و روبوسی کردن و پخش ذرات سرفه و عطسه را عامل مهم انتقال بیماری کرونا ویروس خواند و گفت:اضطراب و استرس و جو سنگین روانی  امروز مردم ما حاصل خبرهای قرنطینه شدن و مرگ و میر حاصل از کرونا ویروس در کشور چین است نه بیماری در […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛ دکتر ابوالقاسم عظیم یکتا دست دادن و روبوسی کردن و پخش ذرات سرفه و عطسه را عامل مهم انتقال بیماری کرونا ویروس خواند و گفت:اضطراب و استرس و جو سنگین روانی  امروز مردم ما حاصل خبرهای قرنطینه شدن و مرگ و میر حاصل از کرونا ویروس در کشور چین است نه بیماری در داخل کشور ما و میزان اثرات ناشی از این بیماری و مرگ و میر ها است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فومن با اشاره به اینکه طبق گزارشات دانشگاه علوم پزشکی استارت بیماری کرونا ویروس از روز پنجشنبه گذشته( ۱ اسفند ۹۸)در گیلان زده شد وبا نشستی که با حضور معاون وزیر در گیلان برگزارشد نشانه اهمیت موضوع بود که اعلام اماده باش در گیلان مطرح شد.

وی افزود: گیلان هم مثل دیگر شهرهای کشور و جهان مبرا از ویروس کرونا نیست و با توجه به فوت دو نفر و نیز به جهت اینکه بافت آب و هوایی و مسافرتهای زیاد به گیلان ما را جز اولین استان در لیست مبتلایانقرار داد و این طبیعی بود.

عظیم یکتا با اشاره به اینکه تا امروز جلسات متعدد ، مصاحبه و نصب پوستر و سخنرانی در نماز جمعه و غیره توسط شبکه انجام شد گفت:ما مستعد ابتلا به ویروس هستیم و هیچکس مصون نیست.

وی به فضای  روانی  سنگین حاکم  بر جامعه  اشاره و افزود: امروز این جو روانی حاکم بر جامعه حاصل کشور چین است که ملت ایران با رصد بیماری و قرنطینه شدن آن کشور پیش زمینه داشته و امروز نگرانند که این نگرانی میراثی از آن کشور است.

عظیم یکتا گفت:مرگ افراد مبتلا در کرونا ویروس کمتر ولی شدت ابتلا در جمعیت ها بیشتر و بلعکس در انفولانزا سرایت کمتر و مرگ و میر بیشتر است.

این مسئول حوزه بهداشت رعایت  تمام جوانب اولیه بهداشتی و احتیاط را امر الزامی خواند و گفت: اولین وظیفه ما ایجاد محیط راحت و ارام است و فضای مجازی و مدیران نیز با کنترل فضا محیط را به سمت ارامش ببرند.

وی فضای مجازی را بسیار اثر گذار خواند و گفت: پخش مسائل و مشکلات کرونا توسط فضای مجازی دردی را از جامعه دوا نمی کند و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خود اطلاع رسانی خواهند کرد و در شهرستانها هم فرمانداران و مدیران شبکه بهداشت اطلاع رسانی دارند..

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فومن با بیان اینکه یک بخش از بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) در فومن ایزوله و استریل شده گفت:این بخش به بیماران مشکوک و علائم دار اختصاص داده شده  و طبق تشخیص پزشک عفونی بیمارستان ما  بیمار بستری می شود.

عظیم یکتا از پشت سر گذاشتن  آنفلوآنزای نوع B خبر داد و گفت: این نوع از آنفولانزا خطرناکتر از کرونا ویروس بوده ولی در شهرستان برای هر دو نوع بیماری عفونی وسایل به پرستاران و پزشکان برای خدمات رسانی داده شده و هیچ جای نگرانی نیست.

مدیر شبکه بهداشت از پزشکان و ماماها و پرستاران و پرسنل مراکز بهداشتی تقدیر و گفت: کار بهداشت و درمان و مراکز بهداشتی امروز مثل جنگ در خط مقدم جبهه است و مثل اوایل جنگ که ما فقط یک سری سلاح اولیه داشتیم و دشمن تمام مسلح بود ولی مقاومت کردیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فومن اظهار کرد؛ امروز کادر درمانی و دیگر عزیزان و پزشکان ما تحت تهدید به الوده شدن هستند و حتی  و برخی نیز مرخصی  دارند چون  به علت سختی  کاری که وجود دارد بیمار شدند و نیاز به استراحت دارند.

وی از استراحت نزدیک به ۳۵ درصد از  پرسنل بهداشت استان خبر داد و گفت: و این ممکنه بخاطر انفولانزا  باشد.

عظیم یکتا تصریح کرد ؛۹۷ درصد مبتلایان به کرونا ویروس درمان می شوند و فقط ۳ درصد مشکل  جدی پیدا می کنند و این ویروس ۱۴ روز قبل ابتلا می تواند سرایت و فرد ممکن بیمار ویروسی بود و هیچ اطلاعی نداشته باشد.

عظیم یکتا کرونا را همان ویروس جهش یافته سرماخوردگی دانست که متاسفانه بحث را در سطح وسیعی چالشی ایجاد کرده است.

مدیر شبکه بهداشت شستشوی دست با آب گرم و صابون را بهترین نوع پیشگیری خواند و گفت: آنان که علائم دارند رعایت کنند و فقط ماسک نمی تواند عامل جلوگیری باشد.

وی افزود: متاسفانه در بازار موجودی ماسک کم و ما در حوزه مواد ضد عفونی  کننده نیز مشکلات زیادی داریم که به زودی با تدابیر وزارت بهداشت و دیگر نهادها مشکلات رفع خواهد شد.

عظیم یکتا جلوگیری از تجمعات را عامل کنترل خواند و گفت:این دلیل بر وخامت اوضاع نیست بلکه پیشگیری از شیوع بیشتر است.

وی خطاب به انان که مشکل ریه ، دیابت ، قند ، سیگاری پیشرفته و فشار خون بالا و بیماری قلبی و …هستند بهتر است  در منزل  استراحت کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی از آموزش و پرورش  خواست تا در اطلاع رسانی بیشتر ورود  و ازنیروی انتظامی و سپاه که سرباز خانه دارند رعایت بهداشت و هماهنگی با بهداشت محیط برای آموزش در ارتباط  با سربازان باشند.

وی از شورا و دهیاران خواست تا هر گونه فوت و مراسمات تجمعی را گزارش و دقت کنند و در روستاها از کنار هم نشستن و دست دادن خودداری کنند.

مدیرشبکه بهداشت شهرستان فومن  از ثبت احوال خواست تا بیشتر همکاری و بانکها سیستم خود را ضد عفونی کنند و  سعی کنیم مسافرتها به ویژه مکان مذهبی خودداری و دید بازدید کمتر شود.

عظیم یکتا دست دادن و روبوسی کردن و ذرات سرفه و عطسه  و دیگر مجموعه این دو را سه عامل مهم انتقال بیماری کرونا ویروس خواند و گفت:خوشبختانه بعد از سه سال حرف ما شنیده و علارغم اینکه ما در شهرستان ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ولی با گردشگر ما ۳۰۰ هزار جمعیت داریم و دنبال داروخانه شبانه روزی دوم هستم و امیدوارم که مسئولان دست ما را بگیرند و من از فرماندار بابت دستور باز بودن داروخانه ها تا پاسی از شب تقدیر می کنم.