به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری امروز همزمان با سالروز افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دیدار با مدیرکل، معاونان و مدیران این مجموعه در استان گیلان با تبریک اعیاد شعبانیه افزود: اقدامات خدمتگزاران توسعه پایدار روستاها در بنیاد مسکن در مسیر تغییر […]

به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری امروز همزمان با سالروز افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دیدار با مدیرکل، معاونان و مدیران این مجموعه در استان گیلان با تبریک اعیاد شعبانیه افزود: اقدامات خدمتگزاران توسعه پایدار روستاها در بنیاد مسکن در مسیر تغییر چهره روستا، ایمنی روستانشینان، وضعیت رفاهی و بهبود سطح زندگی آنان بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های بنیاد مسکن در روستاها بر میزان رضایت مردم اثرگذار است گفت: تسریع در کارها با کمترین هزینه و بروکراسی قضاوت مردم نسبت به نظام و دولت را شکل می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعداد روستاها و جمعیت روستایی گیلان نسبت به استان‌های دیگر قابل توجه است اظهار داشت: در تهیه طرح‌های هادی و بازنگری آن درخصوص میزان گستردگی نسبت به جمعیت، فعالیت‌های کشاورزی روستاییان و نیز احداث منزل مسکونی برای فرزندان روستانشینان اختلاف نظرهایی وجود دارد که ایجاد تعادل میان این‌ها کار بسیار اساسی و مهمی است.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: با تعیین قواعد و ضوابط تکمیلی درون استانی غیرمعارض با مقررات ملی ابلاغی از سوی بنیاد مسکن متناسب می‌توانیم دغدغه‌های دستگاه‌های نظارتی و روستاییان را برطرف نماییم.

IMG_2515

وی درآمدزایی برای ساکنان روستا از طریق بوم گردی و مراکز گیل پارک را گام موثری در جهت جلوگیری از ویلاسازی غیرروستاییان عنوان کرد و اظهار داشت: ما نمی‌توانیم به کسانی که خانه سازی آنان نفعی برای استان ما و روستانشینان ندارد بگوییم خانه نسازند اما با تعیین محدودیت‌هایی می‌توانیم مسیر را برای فعالیت بیشتر روستاییان فراهم کنیم.

وی خواستار تسهیل در صدور مجوزهای لازم برای هرگونه فعالیت اشتغالزا برای روستاییان با کمترین هزینه و زمان ممکن شد و گفت: باید با صراحت اعلام کنیم که زمین‌های کشاورزی را تغییر کاربری نمی‌دهیم تا محملی برای خرید زمین‌ها از سوی غیرروستاییان نشود.

استاندار گیلان افزود: این اقدام با هدف درآمدزایی برای مردم، عدم تعرض به جنگل، مزرعه و باغ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در تهیه طرح هادی باید وسعت بررسی متناسب با نیازها انجام گیرد اظهار داشت: براین اساس در اجرای طرح هادی اگر وسعت را بیش از نیاز درنظر بگیریم باید میزان خدمات را نیز افزایش دهیم که این موضوع ضمن ایجاد  هزینه بیشتر در بودجه عمومی، موجب میشود اعتبارات اختصاص یافته کم اثرتر باشد.

دکتر سالاری با تأکید مجدد بر لزوم توجه به سیما و منظر ساخت و سازها در روستاها گفت: در اجرای این بخش با تعیین مشوق‌هایی باید به سمت بومی کردن نماهای ساختمان متناسب با اقلیم و طبیعت گیلان حرکت کنیم.

وی به فضای کنونی کشور در مواجهه با سیل اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر افکار عمومی مردم بر رعایت ایمنی، موقعیت و جلوگیری از ساخت و ساز در حرائم رودخانه‌ها پررنگ شده و باید از این فضا استفاده بهینه شود.

نماینده عالی دولت در گیلان در مواجهه با سیل نگاه‌ها به سمت تصرف‌های صورت‌گرفته در حریم رودخانه‌ها معطوف می‌شود افزود: باتوجه به دستور اخیر رئیس جمهور مبنی بر شناسایی ساختمان‌ها و اماکن واقع در مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها، بنیاد مسکن نسبت به شناسایی خانه‌های موجود در حرائم اقدام کند.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی جابجایی ساختمان‌های موجود در حرائم براساس یک اقدام اصولی و با درنظرگرفتن تسهیلات برای آنان، با کمترین آسیب اجتماعی امکان‌پذیر است.

استاندار گیلان به آمادگی لازم برای تأمین تجهیزات مورد نیاز در اجرای طرح شمیم ثبت اسناد و املاک اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه‌های دیجیتال می‌تواند یک مبنا در اقدامات مشابه و مورد نیاز در سطح استان قرار گیرد.

وی تهیه نقشه‌های کاداستر را نیز مکمل اقدامات بنیاد مسکن دانست و اظهار داشت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان گیلان منابع خوبی برای موضوع کاداستر درنظر گرفته شده و امیدواریم با تسریع و جدیت لازم تا ۱.۵ سال آینده شاهد تکمیل این بخش و تسهیل در صدور اسناد مالکیت روستایی باشیم.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه موظف به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست هستیم، گفت: در بازنگری طرح‌های هادی باید بسترهای مختلف ایجاد اشتغال و درآمدزایی روستاییان را درنظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه توسعه روستاها صرفاً با ارائه خدمات آسفالت، آب، برق و گاز نیست اظهار داشت: توسعه امکانات ورزشی و فعالیت‌های تکمیلی کشاورزی می‌تواند در طرح هادی پیش‌بینی شود.

استاندار گیلان بر ضرورت جلوگیری از ایجاد هرگونه روستای جدید تأکید و تصریح کرد: سکونتگاه‌های فصلی را به هیچ وجه به روستا تبدیل نکنیم زیرا پراکندگی جمعیت هزینه‌های غیرضروری ایجاد می‌کند.

وی تهیه طرح هادی گردشگری را یک اقدام مثبت ارزیابی کرد و افزود: باید با تعیین یک چارچوب مشخص طرح هادی گردشگری تهیه شود اما در مراحل مقدماتی تعهد گرفته شود که این بخش فقط برای درآمدزایی درنظر گرفته شده است و سکونتگاه دائمی نیست. دکتر سالاری صدور مجوز مشروط منطقی در مناطق گردشگری برای فعالیت‌های درآمدزا را اقدامی مثبت و موثر ارزیابی کرد و اظهار داشت: در مناطق گردشگری اگر چارچوب مشخصی تعیین نشود به صورت بلاتکلیف با ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه می‌شویم.

وی درخصوص نظام فنی روستایی، صدور مجوزها، پروانه‌ها و نظارت بر ساخت و ساز گفت: اختلاف نظرها و تعارض‌های میان دستگاهی نباید منجر به به ایجاد مشکل برای مردم شود و باید خاتمه پیدا کند.

استاندار گیلان ارائه خدمات کم هزینه به مردم را از اهداف اصلی بنیاد مسکن عنوان کرد و اظهار داشت: انتظارم این است با جدیت در اجرای طرح های بوم گردی و گیل پارک خدمات مورد نیاز گردشگران را به آنان ارائه کنیم و از ورود غیرگیلانی در این خصوص جلوگیری کنیم.

وی با عدم رضایت از اجرای طرح هزار روستا هزار ورزشگاه گفت: با کمترین هزینه می‌توانیم امکانات ورزشی برای روستاییان فراهم کنیم اما نیازمند جدیت بیشتر است.

دکتر سالاری مدیران شهرستانی بنیاد مسکن را موظف به شناسایی و جانمایی زمین‌های ورزشی با همکاری بخشداران و با جلب رضایت مردم محلی کرد و گفت: امیدوارم تا مهر ماه سالجاری شاهد انجام اقدامات مورد نیاز اولیه برای فعالیت‌های ورزشی در روستاها باشیم.