اختصاصی/صفیر گیلان؛پدر شهید “محمدرضا کدیور ” در فومن دار فانی را وداع گفت. مراسم خاکسپاری پدر بزرگوار بسیجی شهید محمدرضا کدیور ، مرحوم حاج مرتضی کدیور در گلزار شهداء فومن- امامزاده میرزافومن با حضور امام جمعه شهرستان ، فرماندار و مسئولان نظامی و انتظامی  همچنین جانبازان هشت سال دفاع مقدس برگزار شد. مرحوم حاج مرتضی […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛پدر شهید “محمدرضا کدیور ” در فومن دار فانی را وداع گفت.

مراسم خاکسپاری پدر بزرگوار بسیجی شهید محمدرضا کدیور ، مرحوم حاج مرتضی کدیور در گلزار شهداء فومن- امامزاده میرزافومن با حضور امام جمعه شهرستان ، فرماندار و مسئولان نظامی و انتظامی  همچنین جانبازان هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.

مرحوم حاج مرتضی کدیور اولین شهردار بعد از انقلاب بودند.

بسیجی‌ شهید محمدرضا کدیور فرزند حاج‌ مرتضی‌ به‌ سال‌ ۱۳۴۰ در شهر فومن‌ به‌ دنیا آمد. پس‌ ازگذران‌ دوران‌ کودکی‌، وارد دبستان‌ دولتی‌ شهید رحمان‌ تیغ‌نورد فعلی شد و تا پایه‌سوم‌ ابتدایی‌ را در این‌ دبستان‌ گذراند. پس‌ از آن‌ وارد دبستان‌ ملی‌ نوردانش‌ گردید و دوره‌ ابتدایی‌ رادر آن‌ دبستان‌ به‌ پایان‌ برد. دوره‌ راهنمایی‌ را در مدرسه‌ توحید فعلی و دوره‌ متوسطه‌ را در دبیرستان‌ امیرکبیر سابق‌ که‌ بعد از شهادتش‌، به‌ نامش‌ تغییر نام‌ داد، طی‌ نمود.

این‌ شهید که‌ در بین‌ دوستانش‌، به‌ «رضا» معروف‌ بود، در تحصیل‌ علم‌ ذوق‌ و استعداد فراوانی ‌داشت‌ و از همان‌ اوان‌ کودکی‌، آثار هوش‌ و صلابت‌ او نمایان‌ و در ردیف‌ شاگردان‌ ممتاز تلقی‌ می‌گردید. در فن‌ نقاشی‌ و خط‌نویسی‌ و تهیه‌ مناظر و نوشتن‌ مقالات،‌ دستی‌ داشت‌ و در مطالعه‌انواع‌ کتب‌، وقت‌ زیادی‌ صرف‌ می‌نمود. در دوران‌ نوجوانی‌ به‌ دین‌ اسلام‌ و روحانیت،‌ علاقه‌ زیادی‌ نشان‌ می‌داد و ازسنین‌ ده ـ دوازده سالگی‌، به‌خواندن‌ قرآن و مداحی‌ اهل‌ بیت‌ علیهما السلام‌ می‌پرداخت‌. در بسیاری‌ از مجالس‌ وعظ‌ شرکت‌می‌کرد و به‌ خواندن‌ مراثی‌ و اشعار مذهبی‌ نیز اقدام‌ می‌‌نمود. در سالهای‌ انقلاب‌ و زمان‌ اوج‌گیری‌ آن‌، در تنویر افکار جوانان‌ این‌ شهر نقش‌ داشت‌ و همزمان‌ بابسیاری‌ از جوانان‌ انقلابی‌ متعهد دوره‌ خویش‌، به‌ فعالیت‌ انقلابی‌ و تبلیغاتی‌ می‌پرداخت‌ و به‌ همین‌خاطر، همواره‌ زیرنظر و چهره‌ی‌ او برای‌ مامورین‌ امنیتی‌ رژیم طاغوت‌، آشنا بود.

در واقعه‌ چهارم‌ دی‌سال‌ ۱۳۵۷ و جریان‌ تظاهرات‌ و مقابله‌ با مامورین‌ شهربانی‌ در این‌ تاریخ‌، نقش‌ موثری‌ داشت‌، تاجایی‌ که‌ در این واقعه‌ که‌ وی‌ موفق‌ به‌ فرار شده‌ بود، مدتی‌ را در منزل‌ شخصی حجت‌الاسلام‌حاج‌ میرعبدالعظیمی‌ گذراند و پس‌ از یک‌ هفته‌ به‌ فومن‌ بازگشت‌ و فعالیتش‌ را از سرگرفت‌.

با راه‌اندازی‌ «حزب‌ جمهوری‌ اسلامی‌» (تأسیس‌ اسفند ۵۷) و گشایش‌ شعبه‌ای‌ از دفتر آن‌ در شهرفومن‌، به‌ عضویت‌ این‌ حزب‌ درآمد و به‌ فعالیت‌ در آن‌ مشغول‌ گردید. او در شناساندن‌ چهره‌های‌منافقین‌ و توده‌ای‌ نقش‌ موثر داشت‌. در سالهای‌ ۶۰ ـ ۵۹ مدتی‌ را در تهران‌ بسر برد و محافظت‌،حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین‌ مصطفی‌ فومنی‌ حائری‌ ـ نماینده‌ وقت‌ مجلس‌ ـ را نیز بر عهده‌ داشت‌.

شهید کدیور در اوایل‌ سال‌ ۱۳۶۱ بود که‌ از سوی‌ واحد بسیج‌ سپاه‌ فومن‌، داوطلبانه‌ به‌ جبهه‌ رفت‌ ودر آنجا، نقش‌ خود را بعنوان‌ رزمنده‌ای‌ متعهد به‌ معرض‌ بروض‌ گذاشت.‌ مدتی‌ را در سنگرهای‌مبارزه‌ با متجاوزین‌ عراقی‌ سپری‌ نمود، تا اینکه‌ در شب‌ دهم‌ اردیبهشت‌ ماه‌ همان‌ سال‌ در طراح‌ خرمشهر در عملیات‌ پیروزمندانه‌ بیت‌ المقدس‌، بر اثر اصابت‌ ترکش‌ خمپاره‌، سرخ‌گون‌ به‌ لقاءالله‌پیوست‌ و در نهایت‌، در گلزار شهدای‌ فومن‌ به‌ خاک‌ باز پس‌ داده‌ شد.

این‌ شهید والامقام‌، علاوه‌ بر یادگیری‌ هنر «شهادت‌» به‌ هنر در «تئاتر» هم‌ می‌پرداخت‌ و از شهیدان‌ هنرمند این‌ خطه‌ نیز محسوب‌ می‌گردید.

از سال‌ ۱۳۶۰ بود که‌ فعالیت‌ هنری‌ خود را با بازی‌ در نمایش‌«مسلمانان‌ آنسوی‌ دیوار» نوشته‌ی‌ فاطمه‌ مشکینی‌ و کارگردانی‌ علی‌پورجانی‌ فومنی‌ آغاز کرد و درارایه‌ی‌ نقش‌ «مدیر» در نمایش‌ مذکور، توجه‌ بسیاری‌ را به‌ خود جلب‌ نمود.

عشق‌ و علاقه‌ی‌ این‌ شهید نسبت‌ به‌ دین‌ اسلام‌، در فرازی‌ از وصیت‌نامه‌اش‌ به‌ خوبی‌ ترسیم‌ شده‌است‌. آنجا که‌ می‌گوید: «خدایا اگر مرگ‌ من‌ خدمت‌ به‌ اسلام‌ است‌، مرا بمیران‌ و اگر حیاتم‌ به‌ نفع‌اسلام‌ است‌، مرا زنده‌ نگهدار».

صفیر گیلان این ضایعه تلخ و دردناک را به خانواده‌های معظم شهدا، جامعه ایثارگری و نیز خانواده‌های داغدار تسلیت عرض کرده و برای بازماندگان از خداوند منان صبر جزیل خواهان است.