به گزارش صفیر گیلان؛رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با اشاره به اینکه بحث ساخت و ساز در زمینهای نسقی و اصولا ساخت و سازهای غیر مجاز در کل کشور مطرح می باشد. رضا رسولی افزود: متاسفانه اخیرا حتی در بسیاری از زمینهای سند دار هم ساخت و ساز بصورت غیر […]

به گزارش صفیر گیلان؛رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با اشاره به اینکه بحث ساخت و ساز در زمینهای نسقی و اصولا ساخت و سازهای غیر مجاز در کل کشور مطرح می باشد.
رضا رسولی افزود: متاسفانه اخیرا حتی در بسیاری از زمینهای سند دار هم ساخت و ساز بصورت غیر مجاز مطرح شده و این دیدگاه در حال تسریع است.
وی با اشاره به اینکه مناطق چهار و پنج شهرداری رشت بیشتر با اینگونه ساخت و سازها در گیر هستند تصریح کرد: شهرداری منطقه دو به نسبت دیگر مناطق کمتر با این مشکل مواجه است .
وی بیان کرد: در گذشته و در یک مقطع زمانی مجوز ساخت و ساز در املاک نسقی بر اساس یکسری ضوابط صادر شده بود اما مجددا این موضوع با مخالفت مواجه و در ادامه از دادن امتیاز آب و برق و گاز به ساختمانهای نسقی جلوگیری گردید.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت افزود: بنده با ساخت و سازهای غیر مجاز مخالفم اما برخی تمام سرمایه اندک خود را جمع می کنند تا سرپناهی داشته باشند و ندادن امتیاز آب ، برق و… به آنان برایشان مشکل ساز می شود.
وی با اذعان به اینکه در حال حاضر با دستورالعمل جدیدی که مطرح شد ساخت و سازهای نسقی مجددا قوت گرفته است گفت: یقینا چنین ساخت و سازهایی نیز موجب بی نظمی و هرج و مرج و افزایش سکونتگاههای غیر رسمی خواهد شد.

رسولی با اشاره به اینکه امروزه زمزمه هایی در خصوص خلاف سازی در زمینهای دارای سند نیز مطرح است تصریح کرد: با دستورالعمل اعلام شده ممکن است برخی در زمینهای دارای سند نیز به دنبال خلاف سازی بروند تا از پرداخت به نظام مهندسی و…امتناع کنند.
وی افزود: در نشست های آینده کمیسیون عمران شورای رشت از معاونت عمرانی استاندار و دیگر مدیران مربوطه جهت بررسی این مبحث دعوت خواهیم نمود.
شهردار رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز در اکثر شهرهای کشور از جمله سکونتگاههای غیر رسمی و املاکی که دارای سند نیستند مطرح است.
مسعود نصرتی افزود: سکونتگاههای غیر رسمی باید کاملا شناسایی شود و شهرداری باید نظارتش را در این بخش افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه باید گشت های ساختمانی باید افزایش پیدا کند بیان کرد: بنده معتقدم اگر شهرداری امور را محکم پیگیری کند یقینا نباید مشکلی ایجاد شود و همه چیز قانونمند خواهد شد.
نصرتی با اذعان به اینکه باید به ساخت و سازهای نسقی امتیاز آب، برق و… بدهیم تصریح کرد: اگر موفق شویم به اینگونه ساخت و سازها امتیاز بدهیم و به صاحبان نسق با یک شرط و شروطی امتیاز بدهیم یقینا بخش عمده ای از مشکلات برطرف خواهد شد.
وی بیان کرد: بنده معتقدم برای چنین ساخت و سازهایی پروانه صادر کنیم و همزمان سکونتگاههای غیر رسمی از همه لحاظ تحت کنترل قرار بگیرد .
شهردار رشت افزود: معتقدم اگر به مردم امتیاز بدهیم آنها هم حاضر به همکاری خواهند بود .
رسولی رئیس کمیسیون عمران در ادامه این جلسه اظهار بیان کرد: ما وظیفه داریم منافع بینابین ایجاد کنیم و در ارایه خدمات توازن داشته باشیم و در غیر اینصورت شهر هرگز به سمت تعالی نخواهد رفت.
معاون شهرسازی شهرداری رشت در این جلسه گفت: در شورای سوم دادن امتیازات به ساخت و ساز در اراضی نسقی انجام شد.
مجید نوروزی افزود: در شورای سوم اجازه صدور پروانه در اراضی نسقی فراهم شد و فرمانداری رشت هم در آن زمان ایراد نگرفت . وی با بیان اینکه در اوایل اینکار روند خوبی داشت گفت: با توجه به اینکه ساخت و سازهای نسقی در آن دوران ادامه داشت یقینا مشکلاتی ایجاد شد و در حال حاضر نیز قانون به ادارات برق و … این اختیار را داده تا انشعاب موقت به اینگونه ساخت و سازها بدهد اما این مشکل باید بصورت ریشه ای برطرف شود و در غیر اینصورت همچنان مشکل ادامه خواهد داشت.
رئیس کمیسیون عمران شورای رشت نیز اظهار کرد: پلیس ساختمان مبحثی است که نیاز به آن در رشت احساس می شود اما همین امر نیز نیازمند ضابطه مند نمودن است .
وی افزود: البته هر جا که عامل انسانی وجود دارد
خطا هم وجود دارد و نمی توانیم فقط با نیروی سلبی به موضوع ساخت و سازهای نسقی نگاه کنیم و بنده شخصا با گرفتن امتیاز از افراد نسق ساز مخالفم.
رسولی با بیان اینکه باید ساختار را هدفمند کنیم گفت: حفاریها باید به نوع سیستمی انجام شود و مجوزهای حفاری تنها از طریق همان سیستم صادر شود.
شهردار منطقه یک رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: باید با سیستماتیک کردن امور از بروز برخی تخلفات جلوگیری کنیم.
محمد پور ناصرانی افزود: بعلت اینکه چنین ساخت و سازهایی اکثرا شبانه انجام می شود و ممکن است تخلف انجام شود بنابراین استحکام بنای لازم وجود ندارد و ممکن است فاجعه ای اتفاق بیافتد.
وی بیان کرد: ایجاد نرم افزار حفاری می تواند نظارت بر اینگونه اقدامات‌ را افزایش دهد
شهردار منطقه سه رشت در این جلسه گفت: در خصوص ساخت و سازهای نسقی تعامل دستگاههای مختلف از جمله آب ، برق و… را خواستاریم.
طیبه بینا افزود: برخی از مناطق شهرداری رشت املاک نسقی بیشتری نسبت به دیگر مناطق دارند و ان شاا بتوانیم به دستاوردهای خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.
شهردار منطقه چهار رشت نیز در جلسه امروز کمیسیون عمران گفت: در شهرداری منطقه چهار هم سکونتگاههای غیر رسمی وجود دارد و با مجوز اخیری که صادر شده امتیازات آب ، برق به افراد نسق ساز ارائه می شود .
متین عاشوری با بیان اینکه شهرداریها بر اساس مجوز اخیری که صادرشده در مقابل مردم قرار گرفته اند تصریح کرد: شهرداریهای مناطق رشت در خصوص ساخت و سازهای نسقی با چالش مواجه هستند .‌.
شهردار منطقه پنج هم در این جلسه گفت: ممکن است بعضا در بحث حفاریها تخلفاتی انجام شود و باید از پلیس ساختمان و همچنین از قوه قضائیه استفاده کنیم.
رضا عاشری افزود: نقش دادستان در چنین مباحثی بسیار کارساز باشد.
یکی از مشاوران کمیسیون عمران در خصوص ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی در رشت گفت: نقش دفاتر تسهیل گری در این خصوص بسیار حائز اهمیت است و اگر تجارب شهرهای دیگر را نیز مشاهده کنیم تاثیر گذار خواهد بود.
سید مسعود موسوی افزود: در شهر رشت یک گروه هستند که در ساخت و سازهای نسقی بصورت ساماندهی کار می کنند اما در گروه دیگر افرادی هستند که مستاصل بوده و از روی ناچاری و فقط برای داشتن یک سکونتگاه اقدام به چنین ساخت و سازهایی می کنند.
وی بیان کرد: خیلی از واحدهای خالی در رشت وجود دارد و بجای اینکه بخواهیم بازدارنده عمل کنیم با تسهیل گری امور می توانیم پاسخ بهتری بگیریم‌.
موسوی با بیان اینکه نباید با گرفتن حداقل مشوق ها از حاشیه شهرها بر ایجاد چنین ساخت و سازهایی دامن بزنیم گفت: متاسفانه عدم استحکام بنا از دیگر مباحثی است که در این راستا ایجاد شده است و شهرداری رشت باید اقتدارش را در اینگونه ساختها افزایش دهد .
شهردار رشت در ادامه این جلسه اظهار کرد: چون در اینکار در بخش های متولی، مجوز دادن و… شهرداری رشت مسئولیت دارد بنابراین تقاضا دارم فرصت ده روزه ای به منظور بررسی و ارائه راهکارهای اصولی داشته باشیم.
نصرتی افزود: در این موضوع از همه نظریات استفاده خواهیم کرد و بعد از ایجاد ضوابط و بررسی همه جانبه، امور را به دفاتر تسهیل گری خواهیم سپرد.
در خاتمه رئیس کمیسیون عمران شورای رشت گفت: همیشه محدودیتهای بیش از حد موجب بروز مشکل خواهد شد و وقتی دارندگان یکسری از زمینها از حقوق اولیه خود محروم می شوند یقینا به سمت قانون نمی آیند و شهرداری رشت باید به مدت دو هفته یک مشخصه عملیاتی را در این خصوص بررسی و با ایجاد یک سیستم حفاری مشکلات را برطرف کنیم و بحث نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده را هم باید مورد توجه داشته باشیم .