صفیر گیلان؛برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر که با محوریت شعار سال ۱۴۰۰ «یاریگران زندگی- مشارکت اجتماعی- پیشگیری از اعتیاد» می باشد از آلوده شدن خود و فرزندان مان به این معضل خانمان سوز به پیام های زیر توجه نماییم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان در هفته پیشگیری از مصرف مواد مخدر و مبارزه با آن شعار و پیامهایی را که خانواده ها باید به آن توجه و اهتمام داشته باشند صادر کرد که بخش چهارم  آن از نظرتان می گذرد.

جوانان عزیز: آیا می‏دانید عوارض مصرف ماده گُل (ماری‏جوانا) عبارت است از: اضطراب، سرخوشی کاذب، پرخاشگری، افسردگی، انزوا، فراموشی، اختلال حافظه کوتاه مدت، بی‏انگیزگی، پوچ‏گرایی، اختلال در تمرکز و تعادل و روان‏پریشی .

والدین عزیز: آیا در منزل به گفتگوی خانوادگی اهمیت می‏دهید؟ صحبت کردن با فرزندان در باره عوارض و پیامدهای مواد و همچنین اصلاح نگرش و باورهای آنان ، اقدامی موثر برای مقتدر سازی آنان در برابر رفتارهای پرخطر خواهد بود.

والدین عزیز: دانش کافی در باره پیامدها و عوارض اعتیاد، الگو بودن و استفاده از روش‏های تربیتی هماهنگ، گامی موثر در پیشگیری از گرایش فرزندان به مصرف مواد است.

هم‏گرایی و انسجام در دستگاه‏های امر مبارزه همراه با تقویت اهتمام اجتماعی مردم،  بهترین روش برای ضربه زدن به سیستم هوشمند مواد مخدر و روانگردان‏ها است.

والدین گرامی :  آیا شما برای پیشگیری از گرایش  فرزندان‏تان به مصرف مواد مخدر و روان گردان‏ها اقدام کرده اید ؟

در خانواده‏هایی که دعوا، اختلاف و جر و بحث بین والدین وجود دارد ، احتمال گرایش نوجوانان به مصرف مواد از جمله ماری جوانا ۲،۲۱ برابر سایر نوجوانان خواهد بود.

در خانواده‏هایی که دعوا و اختلاف بین والدین و نوجوانان وجود دارد احتمال گرایش نوجوانان به مصرف مواد از جمله ماری‏جوانا ۲،۶۷ برابر سایر نوجوانان خواهد بود.

در خانواده‏هایی که نوجوانان بدون اطلاع و نظارت فعال والدین اوقات فراغت خود را در بیرون از خانه باشند، احتمال مصرف مواد در اینگونه نوجوانان دور از انتظار نمی‏باشد.

آرامش درون خانواده همراه با نظارت فعالانه والدین ، نقش موثری در پیشگیری از گرایش نوجوانان به مصرف ماری جوانا خواهد داشت.

دست یابی به لذت کاذب، کنجکاوی، وجود فشارهای روانی، اعتماد به نفس پایین ، از جمله عوامل خطر در گرایش نوجوانان و جوانان برای استفاده از ماری‏جوانا می‏باشد.

وجود والدین و دوستان مصرف کننده مواد،  به دلیل الگوی نامناسب، زمینه را برای ترغیب نوجوانان به مصرف ماری جوانا مهیا می‏سازد.

افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند دچار اختلال در تعادل و عملکرد حرکتی، اختلال در تمرکز و هوشیاری ، اختلال قضاوت ، تضعیف سیستم ایمنی بدن ، افزایش تمایل به پرخاشگری و گرایش به مواد سنگین‏تر خواهند شد .

نوجوانی که دارای هویت‏های دنباله‏رو، سردرگم ( بی هدف و بی برنامه) و بحران زده هستند احتمال مصرف ماری جوانا در آنان وجود دارد.
فرزندانی که عضو خانواده های سالم و نیرومند هستند ، کمتر احتمال دارد با همتایان مصرف کننده ماری جوانا رابطه برقرار کرده یا تحت تاثیر آنان قرار گیرند.

نوجوانانی که دارای هیجان طلبی منفی نظیر پرخاشگری، خُلقیات تکانشی و دارای مشکلات روحی و روانی هستند احتمال دارد به مصرف ماری جوانا  مبادرت نمایند.