به گزارش صفیر گیلان؛شهردار این کلانشهر در جریان بازدید از مراحل پایانی پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان که با حضور استاندار گیلان صورت گرفت اظهار کرد: این تصفیه خانه طبق وعده هایی که داده شده بود، امروز با پیشرفت ۹۹ درصدی همراه شد. ناصر حاج محمدی با بیان اینکه قرارداد پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله […]

 به گزارش صفیر گیلان؛شهردار این کلانشهر در جریان بازدید از مراحل پایانی پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان که با حضور استاندار گیلان صورت گرفت اظهار کرد: این تصفیه خانه طبق وعده هایی که داده شده بود، امروز با پیشرفت ۹۹ درصدی همراه شد.

ناصر حاج محمدی با بیان اینکه قرارداد پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان در پایان سال ۹۵ منعقد شده بود گفت: یکبار در نقطه ای دیگر عملیات ساخت تصفیه خانه آغاز شده بود اما به دلیل رانشی که در دپوی پسماند ۴۵ ساله زباله در سراوان پیش آمده بود، زیر زباله مدفون شدکه البته سازه مربوط دوباره جانمایی و از آغاز فعالیت بنده در شهرداری رشت، این‌پروژه از صفر آغاز به کار کرد.

وی افزود: این‌پروژه از زمان آغاز بکار مجدد، با مشکلات فراوانی همچون برف و کرونا همراه شد و همین دلایل موجب تعویق در پیشرفت عملیات سازه شد.

شهردار رشت خاطر نشان کرد: پایان خرداد ماه امسال، تاریخ پیش بینی شده برای اتمام‌پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان بود اما با مشکلات پیش آمده یاد شده، پس از دو هفته از تاریخ پیش بینی شده، با پیشرفت فیزیکی۹۹ درصدی همراه شد و تمام تاسیسات و تجهیزات لازم نیز خریداری و نصب شده است.

حاج محمدی گفت: تنها مشکل موجود، ساخت حوضچه های مربوط به رسوب گیری و حوضچه آرامش با سرعت لازمه است که البته تاکنون فونداسیون آن نیز اجرا شد.

وی ادامه داد: ساخت این حوضچه ها به دلیل تخصصی بودن باید توسط پیمانکار و متخصص مربوطه انجام شود که این اقدام نیز توسط مناقصه باید صورت‌ بگیرد و اجرای این مهم منتظر موافقت استاندار گیلان است.

شهردار رشت افزود: این‌پروژه به صورت مستمر فعالیت می کند و هیچگاه نباید متوقف شود. این طرح از مهمترین و تنهاترین طرح بی نظیر تصفیه خانه شیرابه زباله در کشور است که می تواند به عنوان‌ طرح بسیار ارزشمند در منطقه شمال کشور مورد بهره برداری قرار بگیرد.

این مسئول همچنین خاطر نشان‌کرد: براساس قراداهای منعقد شده ‌پیشین در سال ۹۵، ظرفیت تصفیه شرابه در این‌تصفیه خانه برای ۳ لیتر بر ثانیه طراحی شد اما اگر برنامه ریزی برای کاور کامل و جلوگیری از نفوذ بارش در شیرابه انجام شود حجم خروجی شیرابه کاهش می یابد. هرچند که این سیستم قادر است با اعمال تغییرات بسیار کمی به ظرفیت ۶ لیتر بر ثانیه نیز افزایش پیدا کند اما پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری، با توجه به قرداد قبلی، ۳ لیتر برثانیه را تحویل خواهد داد.

وی با اشاره به تغییرات حجم شیرابه بر اساس میزان بارش در فصل های مختلف سال، گفت: این میزان می تواند از یک لیتر تا ۶ لیتر و بیشتر نیز متغیر باشد.

شهردار رشت افزود: قرارداد دستگاه زباله سوز از سال ۹۲ بسته شد اما به دلایل مختلفی همچون ناتوانی در امر مکان گزینی، سال ها به تاخیر افتاد‌. با این حال، در اواخر سال ۹۶ مکان‌مورد نظر برای دستگاه مشخص شد که البته این‌مکان نیز با معارضان زیادی همراه بود.

حاج محمدی افزود: با همکاری نهاد دادگستری و دادستان گیلان، زمین یادشده از معارضان تحویل و مقرر شد با قید فوریت عملیات اجرایی آن نیز آغاز شود.

به گفته وی در حال حاضربا تعیین پیمانکار، عملیات شمع کوبی زباله سوز نیز در حال اجرا است و اگر مشکل دیگری پیش نیاید در پایان سال ۱۴۰۱، زباله سوز نیز راه اندازی خواهد شد.

شهردار رشت خاطر نشان کرد: تاکنون از سوی دولت ۷۰ میلیارد تومان برای تاسیسات و تجهیزاب به شرکت تی تی اس پرداخت شده است و ۱۵ میلیارد تومان نیز در مرحله‌نخست برای ساختمان سازی این پروژه پرداخت شد.

حاج محمدی ادامه داد: اعتبارات مورد نیاز در سال ۹۸ تخصیص یافته است و قول اجرایی شدن آن در سال ۹۹ از سوی استاندار گیلان و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور داده شد.

وی گفت: مردم باید بدانند که اجرای زباله سوز  با توجه به فیلتراسیون و موقعیت قرارگیری در منطقه لاکان، مشکلات زیست محیطی به همراه نخواهد داشت.

استاندار گیلان نیز در این بازدید موضوع پسماند را همچنان از مهمترین مسائل و مشکلات استان عنوان و اظهار کرد: در سال های گذشته برای اجرای پروژه های حوزه پسماند و تسریع در روند تکمیل آن، پیگیری‌های مستمری صورت گرفته است.

ارسلان زارع گفت: هم اکنون پروژه های مرتبط با پسماند در نقاط مختلف استان بین ۲۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گفته وی، به طور تقریبی، تاسیسات، تجهیزات و ماشین آلات این پروژه کامل است و تنها بخشی از کوره جانبی این تاسیسات نیازمند اقدامات تکمیلی بوده و برای احداث حوضچه نیز فرصت یک ماهه لازم است.

استاندار گیلان با ابراز امیدواری برای بهره برداری تصفیه خانه سراوان تا دو ماه آینده بر اساس وعده پیمانکار این پروژه و نیز شهرداری رشت، از مردم سراوان بابت صبوری و همکاری لازم در این زمینه قدردانی کرد.

 

نماینده عالی دولت در گیلان به نیروگاه زباله سوز رشت که بر اساس برنامه ریزی ها سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد نیز اشاره و اضافه کرد: این پروژه با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی تکمیل می شود و طبق برآورد صورت گرفته تا زمان حاضر، بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیاز دارد.

زارع، اعتباری که سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور به پروژه های پسماند گیلان اختصاص یافت را بی سابقه خواند و گفت: اعتبارات ماه‌های گذشته نیز افزون بر یکصد میلیارد تومان است که انتظار می رود این اعتبار تا پایان سال مالی جذب شود.

 photo_2020-07-02_13-45-50 photo_2020-07-02_14-55-59 photo_2020-07-02_23-49-44 photo_2020-07-02_23-49-45 photo_2020-07-02_23-49-47 photo_2020-07-02_23-49-42