دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان:

پیشگیری از اعتیاد نیازمند سواد سلامت است/ارتکاب جرم معتادان در سایه وضعیت اقتصادی

  پرینت
پیشگیری از اعتیاد نیازمند سواد سلامت است/ارتکاب جرم معتادان در سایه وضعیت اقتصادی
شناسه خبر : 47046 | تاریخ انتشار : 15 تیر 1400 - 15:38 | 287 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

صفیر گیلان؛همزمان با سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان طی گفتگویی به مهمترین اهداف این شورا در راستای پیشگیری بر اعتیاد و مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛حیدری آزاد دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان همزمان با سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، طی گفتگویی با این رسانه  به مهمترین اهداف این شورا در راستای پیشگیری بر اعتیاد و مصرف مواد مخدر اشاره کرد .
وی نقش رسانه ها را در پیشبرد و تحقق رسالت جامعه هدف در آگاهی بخشی و ارتقای سطح دانش خانواده ها به منظور کاهش مصرف مواد مخدر و همچنین پیشگیری از این معضل خانمان سوز بی بدیل و ارزشمند دانست.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر با مصوبه مجمع تشخیص در سال ۶۷ به ریاست رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت و قوه قضائیه، سازمان زندان ها، صدا وسیما و فرماندهان محترم سپاه، بسیج و ناجا با هدف سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت و نظارت بر مقابله با ورود و عرضه، پیشگیری، آموزش همگانی، درمان، حمایت از بهبود یافتگان ضمن اشراف کامل بر تمامی ابعاد تقنینی، اجرایی و قضایی تشکیل و با محور بخشی به پیشگیری و آگاهی بخشی و ایجاد حساسیت اجتماعی در محیط ها و گروه های مختلف هدف مانع از ورود افراد و اقشار سالم به چرخه مخرب و ویرانگر اعتیاد می شود گفت: در استان ها نیز به موازات ستاد مبارزه با مواد مخدر شورای هماهنگی با ریاست استانداران و اعضای متناظر استانی اعضای اصلی ستاد تشکیل شده است.

حیدری آزاد ضمن قدردانی از استاندار گیلان در راستای اهتمام ویژه وی به منظور تشکیل جلسات شورا و کمیسیون های تخصصی و عملکرد مثبت رؤسای کمیسیون های تخصصی نسبت به برگزاری جلسات، بحث و بررسی مشکلات مطروحه و اتخاذ تصمیمات و همچنین تلاش های ریاست و اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در اجرای مصوبات شورا و کمیسیون ها گفت: با همت و تلاش اعضای کمیسیون مقابله با ورود و عرضه شورای هماهنگی استان به ویژه فرماندهی نیروی انتظامی استان، پلیس مبارزه با مواد مخدر و دیگر پلیس های تخصصی و همراهی های فنی و عملیاتی مدیرکل اطلاعات و سربازان گمنام آقا امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات و هم چنین هم افزایی های صورت پذیرفته از سوی سردار فرماندهی سپاه استان هم در امر مبارزه و هم در امر پیشگیری در محلات مختلف شهر رشت توسط اطلاعات و معاونت اجتماعی سپاه قدس استان و حمایت های ویژه قضایی دستگاه قضایی بویژه رئیس کل دادگستری کل استان و هم چنین  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و همکاران وی در شهرستان ها طی سال گذشته کشفیات مواد مخدر و انهدام باندهای قاچاق در سطح استان افزایش چشمگیری داشته و گیلان در سطح کشور استان سوم در افزایش کشفیات مواد مخدر قرار دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان با تاکید بر اینکه قطعاً پیشگیری مقدم بر درمان است و برای مهار، کنترل و مدیریت اعتیاد بر کاهش تقاضا نیازمند حمایت و استفاده از نخبگان، متنفذین، اصحاب رسانه، ائمه جمعه و جماعات و فضای مجازی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر هستیم اظهار داشت: در دو سال اخیر  طرح یاریگران زندگی را با هدف پیشگیری به تفکیک محیط های اجتماعی (محیط آموزشی محیط خانواده محیط کار محیط های عمومی نظیر پارک ها سینماها اطراف داتشگاه ها و مدارس و مکان تفریحی) با هدف درمان و کاهش آسیب های اجتماعی (مراکز درمان و کاهش آسیب، مراکز ماده ۱۶ ماده ۱۵ معتادان متقاضی و خود معرف درمان، گذری شلترها، موبایل سنتر ها و…) مراکز نگهداری اردوگاهی، و در حوزه صیانت و حمایت اجتماعی از بهبود یافتگان (آموزش فنی وحرفه ای، مراکز توانمند سازی و کارگاه های کار در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان اجرایی کردیم.

وی در همین راستا و با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر همواره خسارت های بی شماری در ابعاد فردی، خانوادی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی به جامعه تحمیل کرده است، افزود: برای مهار، کنترل و مدیریت اعتیاد اقدام به سرمایه گذاری اساسی در عرصه کاهش تقاضا با محوریت پیشگیری از بروز مصرف در لایه های مختلف جامعه کردیم.

حیدری آزاد با تأکید بر لزوم پیشگیری از اعتیاد از طریق تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل خطر زا با اجرای برنامه های طبقه بندی شده در لایه های مختلف اجتماعی، تصریح کرد: برنامه های همگانی برای جمعیت سالم و برنامه های موردی برای گروه های در معرض خطر مصرف مواد مخدر در کانون های مختلف اعم از خانواده و مدرسه و محله و دانشگاه و… مورد تاکید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است و طبق  بررسی های صورت گرفته براساس نتایج شیوع شناسی اعتیاد نشان می دهد که میزان شیوع مصرف مواد مخدر در کشور ۵.۴ ودر استان گیلان  ۲.۹۳ است.

گیلان رتبه هفدهم میزان شیوع مصرف مواد مخدر در کشور دارد

وی با بیان اینکه گیلان رتبه هفدهم میزان شیوع مصرف مواد مخدر را در کشور دارد و از نظر کشوری در رتبه پایین تر از متوسط است، گفت: می توانیم با اجرای مستمر و دقیق برنامه ها و سیاست های فرهنگی و پیشگیری و توسعه امکانات درمانی  و همکاری مسئولین و همراهی مردم میزان اعتیاد را در استان کاهش دهیم.

حیدری آزاد از اعتیاد به عنوان یک ابر آسیب یاد کرد و متذکر شد: اعتیاد منشأ بسیاری از جرائم از جمله قاچاق، حمل و نگهداری مواد مخدر، سرقت، خفت گیری، کودک آزادی و همسرآزاری و… است و آسیب های اجتماعی همچون طلاق و فرار از خانه و خودکشی ارتباط مستقیم با اعتیاد دارد که برابر بررسی های انجام شده بیش از ۲/۸ میلیون نفر از جمعیت ۱۵تا ۶۴ سال مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر هستند.

وی اضافه کرد: حدود ۴۵ درصد از زندانیان کشور بطور مستقیم و ۲۵ درصد بطور غیر مستقیم در ارتباط مواد مخدر در زندان ها تحمل کیفر می کنند و۹۰ درصد از جمعیت زنان زندانی کشور بدلیل جرائم مواد مخدر در زندانها بسر می برند.

وی یادآور شد: اعتیاد عامل ۶۵ درصد همسر آزاری ها ۵۵ درصد طلاق ها ۳۰ درصد کودک آزاری ها ۲۵ درصد قتل عمدها ۲۳ درصد از نزاع ها و خشونت ها و ۲۰ درصد از جرائم منکراتی و منافی عفت کشور است و ضعف در کارزار رسانه ای مؤثر و جریان سازی در کشور علیه تهدیدات مواد مخدر  مشهود بوده و تا کنون نتوانسته ایم از فضای مجازی شبکه های اجتماعی و فناوری های نوین برای مقابله با ابر آسیب اعتیاد در کانون های هدف استفاده بهینه ای داشته باشیم و از این ضرورت غافل مانده ایم.

وضعیت اقتصادی در ارتکاب جرم معتادان مؤثر است

حیدری آزاد، در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تفاوت ارتکاب جرم در اعتیاد به مواد صنعتی و سنتی، اضافه کرد: اصولاً مصرف مواد مخدر صنعتی هیجانات ذهنی را افزایش می دهد و توهم زاست و لذا می تواند منجر به اتفاقات ناگوار و جرائم بیشتر شود.

وی با بیان اینکه معتادان مجرم و غیر مجرم از نظر اقتصادی با هم فرق دارند، گفت: وضعیت اقتصادی در ارتکاب جرم معتادان مؤثر است، یعنی اگر مصرف کننده مواد مخدر از بنیه اقتصادی ضعیف تری برخوردار باشند ممکن است مبادرت به ارتکاب جرم نمایند تا هزینه های مصرف مواد را تامین کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و یادآور شد: برای مهار، کنترل و مدیریت اعتیاد بر کاهش تقاضا از طریق پیشگیری از مصرف مواد مخدر تمرکز داریم.

وی همچنین با اشاره به کاهش سن اعتیاد و امکان دسترسی علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته به انواع مواد مخدر برای نوجوانان و جوانان در سطح کشور اظهار کرد: متأسفانه هر روز به مواد مخدر جدید صنعتی اضافه می شود. کشور ما ۲۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر در جهان دارد و از طرف دیگر، دشمنان این مرز و بوم برنامه های مفصلی را برای افزایش اراضی زیر کشت و پرورش خشخاش و ایجاد آشپزخانه  های تولید مواد مخدر صنعتی در کشورهای همسایه را دنبال می کنند.

خانواده نخستین بستر در مداخلات پیشگیرانه از اعتیاد

حیدری آزاد، با تاکید بر اینکه خانواده نخستین بستر در مداخلات پیشگیرانه از اعتیاد است خاطر نشان کرد: برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی و مدارس با تکیه بر آموزش های مهارت های زندگی، آموزش مضرات مصرف مواد مخدر، آشنایی با انواع مواد مخدر، آموزش مهارت های فرزندپروری برای والدین در دوران کودکی اولیه، کودکی میانی و نوجوانی اولیه بسیار مهم است، زیرا فرزندان بیش از ۴۳۰۰ ساعت در سال در خانه هستند و مداخلات پیشگیرانه خانواده علاوه بر توانمندسازی فرزندان، به تاب آوری و مهارت های زندگی سالم کمک می کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان اذعان داشت: یکی از برنامه های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سیاست گذاری برنامه ای با هدف مصون سازی خانواده محور است که بر اساس آخرین پروتکل ها و دستاوردهای علمی کشور و جهان مبنی مصون سازی کودکان زیر سن دبستان می باشد که پدران و مادران این کودکان را با مفاهیمی چون کنترل خشم، سبک های رفتاری، رقابت سازنده، بازی های الکترونیکی و مهارت های ارتباطی آشنا نموده تا این مفاهیم را از همان سنین کودکی با توجه به شرایط خانوادگی به کودکان زیر سن دبستان خود منتقل نمایند.

وی با بیان اینکه آموزش مهارت های فرزندپروری باید در سبد خانواده های ایرانی قرار گیرد تا یک رابطه مثبت و مراقبانه بین والدین و فرزندان وجود داشته باشد، عنوان کرد: همچنین با کمک آموزش و پرورش از طریق مدارس طرح «یاریگران زندگی» را برای دانش آموزان دنبال می کنیم. در سال گذشته طی تفاهم با آموزش و پرورش استان ۷۵۲ مرکز آموزشی و در سال جدید ۹۸۰ مرکز آموزشی تحت پوشش برنامه یاریگران زندگی و هم چنین استفاده از فضای مجازی شاد قرار خواهند داشت.

حیدری آزاد نگهداری از معتادان متجاهر را نیازمند مکان های مناسب با اعتبارات مکفی و افراد متخصص دانست و یادآور شد: براساس قانون برنامه ششم و مصوبه ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  راه اندازی، بهره برداری برعهده بهزیستی و شهرداریها بوده و نگهداری از معتادان متجاهر به بهزیستی واگذار شده است ضمن تقدیر و تشکر از مدیر کل بهزیستی و همکارانشان باید عرض کنم متاسفانه علیرغم همه تلاش ها  ظرفیت مرکز نگهداری ماده ۱۶ استان گیلان صرفا ۵۰ نفر است که باید حداقل به ۳۰۰ نفر افزایش یابد و در این راستا ضمن کمک ها و مساعدت های مالی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به بهزیستی استان و مرکز ماده ۱۶، شهرداران استان نیز بر اساس قانون و مصوبات شورای هماهنگی استان، به میزان تعداد معتادین متجاهر هر شهرستان مکلف به تامین قسمتی از هزینه های مرکز نگهداری ماده ۱۶ استان هستند و باید بهزیستی استان را در این امر یاری نمایند.

پیشگیری از اعتیاد نیازمند سواد سلامت است

وی، پیشگیری از اعتیاد را نیازمند سواد سلامت دانست و تصریح کرد: تنها سواد خواندن و نوشتن سبب عدم گرایش افراد به مواد مخدر نمی شود. سواد سلامت یک مهارت شناختی بعنوان مسئله مهم و تاثیر گذار در نظام مراقبت و بالطبع نظام علمی پیشگیری از اعتیاد است و باید با افزایش دانش از طریق آگاه سازی عمومی و ارتقای مهارت شناختی و فعالیت های علمی پیشگیری نسبت  به تثبیت دانش و سواد سلامت در افراد جامعه و تولید ایدئولوژی ثابت همت گماشت که موارد فوق نهایتاً تبدیل به یک رفتار منطقی و عدم گرایش به مصرف مواد مخدر خواهد گردید و عدم مصرف مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد و مقابله با عرضه مواد مخدر تبدیل به گفتمان عمومی می شود. البته هم مردم هم مسئولان باید سواد سلامت داشته باشند.

حیدری آزاد دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان در پایان گفت: جامعه باید با واقعیت های موجود اعتیاد آشنا شود و مبارزه با مواد مخدر نیاز به حضور همه جانبه مردم دارد و ما در تلاش هستیم با ایجاد یک جنبش عمومی و بسیج همگانی یک گفتمان مسلط بین مردم و مسئولین در راستای یک هدف مشترک بنام پیشگیری از اعتیاد و مقابله با مواد مخدر در استان ایجاد نماییم که در این زمینه دست یاری به سوی همه صاحب نظران دراز می نماییم تا بتوانیم با هم افزایی، و همکاری و همراهی مردم و مسئولین استانی عاری از اعتیاد داشته باشیم.

 

برچسب ها
نوشته های مشابه
جمع آوری کابل های مسی و جایگزینی با فیبرنوری در روستای آزاد محله شهرستان شفت
۱۰ پروژه بزرگ و حیاتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان برای عبور موفق از تابستان جاری آماده بهره‌برداری است
تبدیل مجوزها مصداق بارز یک عملکرد و اقدام توسعه گرایانه/کسب جایگاه دوم گیلان از میان ۳۱ استان کشور در تبدیل مجوزها/ قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز کاغذی در آینده نزدیک
روز ملی ایمنی حمل و نقل، روزی نمادین برای ارتقاء فرهنگ ایمنی و ترافیک است
نقش آموزش در کاهش اقلام دارویی و آزمایش پزشکان انکارناپذیر است
برگزاری دومین کنگره ۸ هزار شهید گیلان با حرکت جهادی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.