اختضاصی/صفیر گیلان ؛با توجه به نیاز فوری جامعه امروزی می طلبد تا  سیستم تاکسی بیسیم به صورت گسترده،منظم و توام با امنیت سفر،  را در شهرهای بزرگ و کوچک توسط بخش خصوصی که قابلیت در اختیار گرفتن تکنولوژی روز با خودروهای دارای امنیت  بالا را دارا می باشد ایجاد شود و با طراحی و اجرا […]

اختضاصی/صفیر گیلان ؛با توجه به نیاز فوری جامعه امروزی می طلبد تا  سیستم تاکسی بیسیم به صورت گسترده،منظم و توام با امنیت سفر،  را در شهرهای بزرگ و کوچک توسط بخش خصوصی که قابلیت در اختیار گرفتن تکنولوژی روز با خودروهای دارای امنیت  بالا را دارا می باشد ایجاد شود و با طراحی و اجرا کردن قابلیتهای موجود برای مدیریت سفرهای برون شهری آنچنان که شایسته شهروندان می باشد به ارائه خدمات بپردازد  و البته این امر با هدف ایجاد اشتغال پایدار برای رانندگان تاکسی بیسیم است و خوشبختانه شهرستان شفت هم در این حوزه توانسته گام هایی بردارد تا جایی که در نقطه، نقطه این شهر می توان تاکسی بیسی مرا دید   

در تاریخ ۱۳۹۴/۰۶/۱۲ گزارشی از بیش از ۳۰ راننده تاکسی بیسیم«۱۸۸۰»  که در داخل کوچه جنب فرمانداری شفت تجمع کرده بودند گرفتیم و با تیتر «چراغ تاکسی بیسم شفت در هاله ای از خاموشی » را در رسانه های مختلف کار کردیم تا بتوانیم اندکی از مشکلات شهرستان شفت را در بخش تاکسی و حمل و نقل و شهروندان به گوش مسئولان برسانیم.

به دستور رئیس تاکسی رانی شهرستان شفت باید تاکسی های درون شهری با آرم و علایم مخصوص در جایگاه اعلام شده قرار گیرند اما در شرایط فعلی تمام تاکسی های داخلی به شکل دربستی مسافران را داخل و خارج از شهر جابجا می کنند و در این شرایط کار برای تاکسی بیسیم سخت و دشوار شده است.

فعالیت شرکت‌های حمل و نقل مسافر در شهرستان  شفت بر اساس قانون صورت نمی‌گیرد.

در راستای آن بی‌برنامگی و وضعیت نامناسب استقرار ایستگاه‌های تاکسی بیسیم، میزان درآمد روزانه حدود ۱۰۰ هزارتومانی رانندگان تاکسی بیسیم در روزهای اخیر به حدود ۲۵ هزارتومان (یک چهارم درآمد قبلی) افت می‌کند و حتی در برخی روزها بسیاری از این رانندگان با درآمد روزانه ۵ هزار تومان در ازای ۱۲ ساعت گشت‌زدن و انتظار در خیابان‌ها راهی خانه‌هایشان می‌شوند.

بخشی از رانندگان بخش خصوصی تاکسی بیسیم شفت با استقرار در
سر تقاطع  و عدم رعایت ۱۵متر فاصله و از سر تقاطع
حرکت و توقف در پیاده رو  و یا استقرار در دور میدان شهر و نیز
دوبله پارک و با حرکت با دنده عقب سر تقاطع ها
و حرکت خلاف جهت و یا عدم دور زدن از میدان که
طبق آئین نامه راهنمایی رانندگی خلاف محسوب میشود ، این انارشیسم و بی نظمی موجب ترافیک ، ناهنجاری شهر شده و موجبات نارضایتی شهروندان شفتی و مغاره دارن سطح شهر را فراهم نموده است .
عابر پیاده چه گناهی کرده است که جهت عبور از سر تقاطع باید طول چند تاکسی بیسیم عبور کند و به مقصد خود ادامه دهد یا ماشینهای عبوری باید پشت ترافیک به علت دوبله پارک این خودروها بمانند ،بیمارانی که به مرکز درمانی در خیابان ولیعصر و مرکز درمانی شماره ۲ در خیابان مطهری مراجعه میکنند باید منتظر باشن تا این خودروها درب ورودی مرکز را تخلیه نمایند.
طبق قانون آژانس ها و تاکسی بیسیم های بخش خصوصی باید برای خود پارکینگ مجزا داشته باشند
لذا از مسولان زیر ربط توقع و انتظار داریم که هر چه سریعتر با متخلفان برخورد نموده و پس از یک دهه نظم عمومی را به شهر شفت باز گردانند
باید بگویم  چهره نازیبا و شلوغی اطراف میدان اصلی شهر شفت به دلیل تجمع تاکسی‌های بی سیم، درون و برون شهری ازار دهنده بوده  و  شهر شفت  و این شهرستان کمتر توسعه یافته فقط در اسناد دارای ناوگان حمل و نقل عمومی بوده ولی در عمل چیزی  مشخص نیست.

تا جایی که خود بارها به عنوان یک رسانه در این شهرستان در حوزه مشکلات شهروندان و رانندگان تاکسی ورود کردم شاهد بودم که هم مردم و هم خود تاکسی دارها بارها برای حل این مشکل به مسئولان شهرداری و تاکسیرانی مراجعه کرده‌اند ولی تاکنون که حرکت مناسبی از این مسئولان مشاهده نشده است شهر همچنان درگیر تاکسی های زرد است.

البته زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه مسئولان شهرداری و تاکسیرانی شفت در حال سامان دادن به این مشکل هستند  بارها شنیده شده ولی تا عمل فاصله زیاد است  که ما نیز امیدواریم تبدیل به عمل شود.

در این هیاهو باید گفت :تا زمانی که تاکسی‌های درون شهری ساماندهی نشوند تاکسی بی سیم در شفت نیز انضباط نمی‌یابد.

در پایان از  اعضای شورای شهر و شهردار شفت و دیگر مسئولان حوزه ترافیک و حمل و نقل  خواستاریم تا هر چه سریعتر به این وضعیت نابسامان رسیدگی و این موضوع را که بعداز سال‌ها به مشکل و چالشی برای شهروندان تبدیل شده حل کنند.

تنظیم//زلیخا صفری راسته کناری

تاکسی image_2019_4_13-11_40_10_868_BUA image_2019_4_13-11_40_10_543_fou image_2019_4_13-11_40_9_846_yv5 image_2019_4_13-11_40_9_473_ANk image_2019_4_8-10_34_46_674_VtT image_2019_4_8-10_34_8_116_9ZJ image_2019_4_8-10_33_10_391_u57  image_2019_4_8-10_32_26_398_5js image_2019_4_13-11_40_9_167_fba