مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تعریف ریسک و اشاره به تعداد و شدت حوادث کارگاه‌های ساختمانی، این نوع کارگاه‌ها را از کارگاه‌های با ریسک بالا دانست.

صفیر گیلان/به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان: جلسه هم اندیشی با پیمانکاران کارگاه‌های ساختمانی با حضور سیاوش آقاجانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، اکبرنیا رئیس اداره بازرسی کار، پور موسی مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رشت، مسئولان ایمنی و بازرسان کار در مدیریت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رشت برگزار شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان در این جلسه با اشاره به اهمیت و ضرورت ایمنی و حفاظت از نیروی کار گفت: نگاه ما در مورد ایمنی در کارگاه‌ها باید علمی و فنی باشد و مدیریت و ارزیابی ریسک در کارگاه‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که از ریسک غیر قابل قبول به ریسک قابل قبول برسیم.

سیاوش آقاجانی با تعریف ریسک و اشاره به تعداد و شدت حوادث کارگاه‌های ساختمانی، این نوع کارگاه‌ها را از کارگاه‌های با ریسک بالا دانست.

وی با اشاره به اینکه در سیاست گذاری‌ها به طور ویژه به این کارگاه ها پرداخته شده است افزود: با توجه به تشکیل گروه‌های بازرسی تخصصی، آموزش، نهادهای نظارتی و انجمن‌های فعال این حوزه، به دلیل شرایط خاص کارگاه‌های ساختمانی، همچنان تعداد و شدت حوادث ساختمانی بسیار بالاست.

آقاجانی در ادامه گفت: حوادث کارگاه‌های ساختمانی لایه‌های مختلفی دارد که لایه اول آن را می‌توان بعد سیاست گذاری و تدوین قوانین و مقررات دانست.

وی آموزش ایمنی را از عوامل موثر در کاهش حوادث در کارگاه‌های ساختمانی معرفی‌ کرد.

وی با بیان این که نسبت به موضوع ایمنی باورمند نیستیم، در نظر گرفتن مراحل ایمن سازی در طراحی ساختمان و محاسبه‌هزینه‌های آن قبل از شروع پروژه ساختمانی را ضروری دانست.

سیاوش آقاجانی همچنین رعایت مسائل ایمنی در کارگاه در قالب آیین نامه‌های ایمنی را بسیار مهم دانست و گفت:  اجرای ساختمان طیف گسترده‌ای از افراد اعم از مالک، مجری، پیمانکاران، کارگران و … را در بر می‌گیرد که هرکدام به نوعی ممکن است در عدم رعایت نکات ایمنی و ایجاد حادثه سهیم باشند.

آقاجانی با اشاره به معرفی بیش از ۲۰۰ کارفرمای متخلف به دادگاه گفت:  ابزار ضمانت اجرایی ابزار مطلوب ما نیست اما بعضا جهت اجرای قانون علیرغم میل باطنی مجبور به استفاده از این ابزار هستیم.

سیاوش آقاجانی در ادامه گفت: صلاحیت‌های ایمنی که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان صادر می‌کند اعم از صلاحیت مسئول ایمنی و صلاحیت پیمانکاران باعث آگاهی بیشتر افراد مورد نظر شده و شرایط ایمن را بستر سازی کرده و حوادث را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه شیوه اداره کل در مواجه با حوادث ناشی از کار پیشگیرانه‌ است تصریح کرد: اگر حوادث را درست بررسی کنیم و مقصر و عوامل را بشناسیم خود کمک شایانی به پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی می‌کند.

آقاجانی یادآور شد: مهندس مجری مهندس مقیم در کارگاه است و باید شخصا و یا نماینده قانونی‌ وی در کارگاه حضور مستمر داشته باشند.

وی بر برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با حضور نهادها و مراجع متولی ایمنی تاکید کرد و هماهنگی و بررسی موضوعی به موارد ایمنی کارگاه‌های ساختمانی را بسیار مهم دانست.

آقاجانی  در پایان خاطر نشان کرد: بکارگیری اتباع خارجی در استان گیلان ممنوع است و هر یک روز کار کردن اتباع خارجی مشمول جریمه معادل پنج روز مزد کارگر است لذا به کارگیری اتباع بیگانه برای کارفرمایان هزینه و تبعات بالایی دارد ضمن اینکه معیشت کارگران ساختمانی ایرانی را به خطر می اندازد