به گزارش صفیر گیلان، فرماندار شهرستان صومعه‌سرا از مسئولان استانی برای افزایش زمان سهمیه‌بندی آب از ۴ روز به ۵ روز برای شهرستان صومعه‌سرا در خواست تنظیم کرد. بازدید سیدجلال سیدمحمدی فرماندار شهرستان صومعه‌سرا از اراضی منطقه تنیان به منظور بررسی وضعیت آب زراعی، بازدید از عملیات اجرایی بهسازی نهر کشاورزی مهویزان و افتتاح دو طرح […]

به گزارش صفیر گیلان، فرماندار شهرستان صومعه‌سرا از مسئولان استانی برای افزایش زمان سهمیه‌بندی آب از ۴ روز به ۵ روز برای شهرستان صومعه‌سرا در خواست تنظیم کرد.

بازدید سیدجلال سیدمحمدی فرماندار شهرستان صومعه‌سرا از اراضی منطقه تنیان به منظور بررسی وضعیت آب زراعی، بازدید از عملیات اجرایی بهسازی نهر کشاورزی مهویزان و افتتاح دو طرح کشاورزی در هفته جهاد کشاورزی از مهمترین برنامه ها بود.

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی دو پروژه‌ی حفره چاه عمیق در روستای بیشه‌گاه و احداث بندانحرافی در روستای مهویزان با اعتباری افزون بر ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در شهرستان صومعه‌سرا به بهره برداری رسید. یک حلقه چاه عمیق ۹۸ متری به همراه پمپاژ با اعتباری حدود ۲۵۰ میلیون تومان در روستای بیشه‌گاه ضیابر بهره‌برداری شد که با راه‌اندازی آن  ۷۵ بهره بردار می‌توانند آب زراعی ۶۵ هکتار از شالیزار‌های خود را تامین کنند.

برای بهره‌برداری از پروژه احداث بند انحرافی تامین آب زراعی روستای مهویزان نیز ۱۷۰ میلیون تومان اعتبار تامین و هزینه شد که آب زراعی ۲۰۰ هکتار از شالیزارهای روستای مهویزان بخش گوراب زرمیخ را تامین می‌کند.

در سال گذشته نیز طرح تجهیز ۱۵۰ هکتار از اراضی با افزون بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار و تامین آب زراعی ۲۶روستا از طریق لایروبی و احیاء ۳۲دهنه آب‌بند با اعتبار ۴ میلیارد تومان انجام گرفته است.

فرماندار شهرستان صومعه‌سرا هم در این مراسم بهره برداری گفت:استفاده بهینه از منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی مانع از بروز مشکل جدی و بحرانی خواهد شد.

سید جلال سید محمدی با تبریک هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: بالا بودن نیاز آبی شالیزارهای شهرستان صومعه‌سرا با توجه به اینکه ۲۸ هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات مختلف است، باید مورد توجه قرارگیرد.
وی با اشاره به اینکه با احیا آب‌بندان‌ها، جهاد، گامی موثر برداشته است افزود:روش‌های نوین در آبیاری و یا کاشت گونه‌های مقاوم درمقابل کم‌آبی، می تواند برای رفع مشکل کم آبی مفید باشد.

مسئولان آب منطقه‌ای استان در پاسخ به درخواست فرمانداری صومعه سراگفتند:
🔻طبق زمان‌بندی، آب را به شهرستان‌ها می‌دهیم/ متاسفانه شکستگی کانالهای آب توسط عده‌ای، باعث گردیده که کشاورزان زحمتکش با مشکلاتی روبرو شوند/ از کشاورزان خواهشمندیم با سعه صدر، در تقسیم آب به یکدیگر کمک کنند تا بر طبق زمان‌بندی، اب به سایر شهرستان‌ها برسد

صومعه‌سرا با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان واقع شده و با دارابودن ۲۸۰ آب بند و بیش از ۱۲ هکتار صنوبرکاری، از کانون‌های مهم کشاورزی و آبزی پروری در استان است.