فرماندار صومعه سرا با اشاره به شرایط سخت کشاورزان با توجه به بحران کم آبی، گفت: ۱۰ درصد شالیکاران گیلانی به دلیل نبود آب خزانه گیری انجام نداده اند.

به گزارش صفیر گیلان؛ سید جلال سید محمدی پیش از ظهر سه شنبه در جلسه تخصیص آب کشاورزی، اظهار کرد: با شروع سال زراعی جدید انتظار می‌رود دهیاران همکاری لازم را با متولیان مدیریت منابع آب کشاورزان داشته باشند.

وی با بیان اینکه دهیاران توان مالی اندکی برای لایروبی انهار و تأمین ایستگاه‌های پمپاژ دارند، گفت: با توجه به اختیارات بایدکمک‌های لازم را انجام دهند.

فرماندار صومعه سرا تاکید کرد: با توجه به سال زراعی بحرانی همه دستگاه‌های متولی و خود کشاورزان باید در مدیریت آب جاری کانال‌ها همکاری لازم و حضور میدانی داشته باشند.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه دهیاران و شوراها مدیریت و همکاری لازم را برای به حداقل رساندن بحران کم آبی مد نظر قرار دهند، اضافه کرد: متأسفانه هنوز ۱۰ درصد از کشاورزان به دلیل نبود آب موفق به خزانه گیری نشده‌اند.

سید محمدی با اشاره به آسیب وارده شده به برخی خزانه‌ها در مناطق مختلف شهرستان صومعه سرا، افزود: متأسفانه در شرایط بسیار سختی هستیم از کشاورزان می‌خواهیم با درک شرایط بحرانی ورود کنند.

وی به تشکیل جلسات ستاد بحران و بررسی اقدامات انجام شده با مدیر کل بحران و مصوبات صورت گرفته اشاره و تصریح کرد: بحران کم آبی نیازمند کار جمعی است تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

فرماندار صومعه سرا همچنین ادامه داد: سه چاه نوخاله اکبری، سیاه درویشان و شیخ محله باید راه اندازی شود تا مشکلات کم آبی این مناطق رفع شود.

وی در ادامه به تأمین سوخت و برق مورد نیاز کشاورزان اشاره کرد و افزود: اداره برق و نفت همکاری و هم پوشانی و پشتیبانی لازم را در این شرایط بحرانی با شالیکاران داشته باشند.

سید محمدی با بیان اینکه توسعه بانک نشا در روستاها سبب کشاورزی و شالیکاری بهینه و همچنین داشتن بذر مرغوب می‌شود، گفت: بانک نشا دغدغه و نگرانی کشاورزان را به حداقل می‌رساند.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به اینکه باید تسهیلات لازم برای خرید موتور پمپ کشاورزی برای شالیکاران تأمین شود، ادامه داد: از چاه‌های آب شرب راکد برای شالیکاران در این شرایط بحرانی استفاده شود.

  • منبع خبر : مهر