صفیر گیلان؛علیرضا شعبان‌نژاد،در آیین رونمایی از بذور گواهی شده ارقام برنج بومی استان گیلان که با حضور استاندار گیلان در سالن جلسات موسسه تحقیقات برنج کشور برگزار شد،گفت:گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و دومین استان تولیدکننده برنج کشور است. ایشات تصریح کردند :در گیلان حدود ۸۰۰ هزارتن برنج سفید تولید می‌شود که ۵۵۰ هزارتن […]

 

صفیر گیلان؛علیرضا شعبان‌نژاد،در آیین رونمایی از بذور گواهی شده ارقام برنج بومی استان گیلان که با حضور استاندار گیلان در سالن جلسات موسسه تحقیقات برنج کشور برگزار شد،گفت:گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و دومین استان تولیدکننده برنج کشور است.

ایشات تصریح کردند :در گیلان حدود ۸۰۰ هزارتن برنج سفید تولید می‌شود که ۵۵۰ هزارتن آن به دیگر استانها صادر می‌شود.

شعبان‌نژادبا اشاره به اینکه امکان افزایش سطح اراضی شالیزاری در گیلان وجود نداردگفت:با برنامه‌ریزی  که داریم تلاش می کنیم تا سطح عملکرد تولید برنج را در هر هکتار افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی شالیزارها موجب می‌شود که شاهد کاهش قیمت تمام شده تولید برنج سفید باشیم،خاطر نشان کرد:تاکنون در ۹۰ هزار هکتار یکپارچه‌سازی اراضی انجام شده است و افزایش این امر را در اولویت برنامه‌ ها داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان  با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون، موجب کاهش هزینه تولید برنج و کاهش سختی کار تولید این محصول می‌شود گفت: ما ۸۵ واحد بانک نشاء را در گیلان با دادن تسهیلات داشتیم و نیاز نیست هر کشاورز کلیه دستگاهای ماکانیزه را داشته باشد..

شعبان نژاد با بیان اینکه سال گذشته در ۱۰۳هزار هکتار شالیزار نشاء مکانیزه انجام شد ،گفت:وجین به صورت مکانیزه نیز در  ۴هزار هکتار شالیزار انجام شد و با توجه به دستگاه‌های وجین کن زیادی وارد شده است،امسال شاهد افزایش وجین مکانیزه در گیلان خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود:تاکنون ۷۷هزار هکتار شخم زمستانه انجام شده است،اگر چه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر است، اما باید روند سریعتری به خود بگیرد.

وی از توزیع بذرگواهی شده به میزان ۱۵۰۰تن در استان خبر داد و خاطر نشان کرد:طبق برنامه‌ریزی‌های وزرات جهاد کشاورزی باید توزیع بذر اصلاح شده را به ۱۲هزار تن افزایش دهیم.

شعبان نژاد تصریح کرد:استفاده از بذر اصلاح شده منجر به افزایش عملکرد برنج و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان می‌شود.

 ایشان استفاده از ۳۰ نو  کود برای کشاورزی در گیلان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار تن کود در انبارهای گیلان موجود است و این در حالی است که در گذشته ۳۲ هزار تن کود مصرفی گیلان بوده که امروز به ۷۰ هزار تن می رسد.

وی زمینهای کشاورزی گیلان را بسیار فقیر خواند و گفت: ما در کنار استفاده از کود شیمیایی به غذای سالم نیز فکر کردیم.

شعبان نژاد از هجمه هایی که به بخش کشاورزی وارد می شود بسیار گله مند شد و گفت: معلوم نیست که این آمارها  در حوزه تولید برنج تراریخته و آب مصرفی کشاورزی از کجا اعلام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه برنج گیلان متفاوت از برنج های تولید کشوری است گفت: ما  برنج تراریخته (اصلاح ژنتیکی شده) را نه در گیلان تولید کردیم  و نه اجازه تولید این کار را دادیم ./زلیخا صفری