به گزارش صفیر گیلان؛محمود قاسم ن‍ژاد در جریان بازدید از عملیات کاوش باستانشناسی منطقه اسب ریسه اظهار کرد: بنا به نظر کارشناسان، اشیای به دست آمده از کاوش های باستانشناسی در روستای تاریخی اسب ریسه متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است. رییس کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری […]

 

 به گزارش صفیر گیلان؛محمود قاسم ن‍ژاد در جریان بازدید از عملیات کاوش باستانشناسی منطقه اسب ریسه اظهار کرد: بنا به نظر کارشناسان، اشیای به دست آمده از کاوش های باستانشناسی در روستای تاریخی اسب ریسه متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است.
رییس کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ماسال با بیان اینکه تا کنون اشیاء باستانی ارزشمندی از قبیل لوازم نساجی، ظروف سفالی مانند کوزه، کاسه و خمره با قدمت بیش از سه هزار و ۲۰۰ سال در این منطقه کشف شده است، افزود: کشف بقایای معماری،استودان ها و گورهای خاص در منطقه اسب ریسه خبر از وجود فرهنگ و تمدن بسیار ارزشمندی در این منطقه در روزگاران کهن می‌دهد و در برخی از موارد، این کشفیات برای اولین بار در استان گیلان به دست آمده است.
وی با تاکید بر اینکه عملیات حفاری این محوطه تاریخی هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و همچنان با حضور کارشناسان خبره و بین المللی عرصه باستان شناسی و با مدیریت اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان در حال انجام است،گفت: با توجه به کشف اشیاء باستانی از این محوطه به دنبال آن هستیم باتصویب کمیته برنامه ریزی شهرستان شاهد احداث موزه ای به منظور نگهداری از این اشیاء به عنوان شناسنامه فرهنگی منطقه در سطح شهرستان باشیم.
فرماندار ماسال با اشاره به جاذبه های فراوان منطقه اسب ریسه ماسال در حوزه های مختلف گردشگری، فرهنگی، تاریخی و ورزشی عنوان داشت: جاذبه های بکر طبیعی روستای اسب ریسه در کنار صخره های بسیار مناسب برای ورزش صخره نوردی، باغ پرندگان و ارزش بالای تاریخی و باستان شناختی این منطقه شرایطی را فراهم آورده که این روستا به عنوان مجموعه‌ای کامل از جاذبه‌های گردشگری برای گردشگران مطرح است.
قاسم نژاد بابیان اینکه در همین راستا سال گذشته، آسفالت راه دسترسی به روستای اسب ریسه مورد بهره برداری قرار گرفت، ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد توسعه امکانات زیرساختی این روستای نمونه گردشگری جهت پذیرایی از گردشگران باشیم.
1-2-633x423

محمود قاسم نژاد در بازدید از طرح کاوش تاریخی منطقه ی دیولانه ی شاندرمن با  اشاره به کشف برخی  آثار تاریخی متعلق به هزاره ی اول قبل از میلاد گفت: در همین راستا با تصویب کمیته برنامه ریزی شهرستان ماسال،  اعتبارات لازم جهت کاوش علمی و تاریخی آثار تاریخی موجود در منطقه اختصاص یافت که در اولین قسمت از این طرح در سال گذشته کاوش روستای اسب ریسه ماسال صورت پذیرفت و استودان ها و  آثار تاریخی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد در این محل کشف گردید.

وی کاوش تاریخی منطقه ی دیولونه ی ماسال را دومین مرحله ی این پروژه عنوان داشت و افزود: بنا به کاوش های صورت پذیرفته در این منطقه تاکنون، بسیاری از اشیاء و اقلام زندگی و شکار حیوانات متعلق به عصر آهن و دوره های اشکانیان و هخامنشیان در این منطقه کشف شده است و یافته های این منطقه به لحاظ سبک زندگی،  معماری و صنایع آن دوران حائز اهمیت است.

فرماندار ماسال با تاکید بر اهمیت گردشگری این آثار،‌ گفت: درصدد هستیم با احداث و راه اندازی موزه در سطح شهرستان،‌این آثار تاریخی در معرض عموم مردم و گردشگران قرار داده شود تا علاوه بر افزایش رونق گردشگری، زمینه ای فراهم شود که گردشگران با سابقه ی سکونتگاهی، معیشتی و فرهنگی مردم ماسال و شاندرمن آشنا شوند./ایسنا