صفیر گیلان؛وی در ادامه مساحت منطقه آزاد انزلی را ۲۸۰۰ هکتار دانست و یادآور شد: مجلس شورای اسلامی اضافه شدن ۶۰۰۰ هکتار دیگر را به منطقه آزاد انزلی تصویب کرد، اما عدم تعیین محدوده جغرافیایی موجب ابطال این مصوبه شد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛سید کاظم دلخوش آباتری نماینده مردم صومعه سرا در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مراسم نجلیل از خبرنگاران گیلانی ضمن عرض سلام و خیر مقدم به خبرنگاران محترم و اعضای محترم رسانه گیلان و مدیران و مسئولان حاضر گفت:رسانه ها مهمترین رکن در پیشرفت جوامع هستند

وی به چند نکته در مورد مسائلی که دغدغه کار مجلس شورای اسلامی در این روزها بوده اشاره و افزود:  میخواهم که همه شما عزیزان این مسائل را هم مد نظر قرار بدید و در جریان باشید.

دلخوش در مورد مسائل  کلان استانی و جلساتی که با حضور اعضای شورای تامین  از فرماندهی سپاه و مدیر کل دادگستری و …خبر داد و گفت: بخشی از جلسات کشوری هم با کمک ۱۶ وزارتخانه داشتیم که نکته ی جالبی که وجود دارد این است که در جلسه ای که با سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شده گفته شده است که ما میتوانیم بررسی اثر پرتو گاما بر میکروارگانسیم های شیرابه های زباله های شهری را داشته باشیم و همچنین از اثردهی پرتو گاما برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

وی افزود:حتی این مساله در مورد محصول زیتون و مگس زیتون نیز بما کمک میکند که ظرف یکی دو هفته اینده در استان راجب این ها صحبت خواهیم داشت.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان  به جلوگیری از واردات برنج اشاره و افزود: این موضوع را اعلام مکرر کرده ایم که در رابطه با این موضوع ما یا باید هزینه کشاورز را کاهش دهیم که در کنار کاهش هزینه ها واردات برنج شود کسی مشکلی ندارد اماوقتی هزینه کشاورز بالاست باید از واردات بی رویه جلوگیری شود.

سید کاظم دلخوش از موضوعات مهم بعدی  که در مورد آن مجلس بحث و گفتگو کرده و مختص خبرنگاران است و آن وام های ۱۰ میلیونی با بهره ۲ درصد به ۶۰۰ نفر از خبرنگاران گیلانی تخصیص داده شده و   بیمه خبرنگاران در سامانه رسانه ای قابل پیگیری است .

وی از بیمه گردشگری نیز خبر داد و گفت:مکاتبات با وزیر گردشگری داشتیم و اقداماتی انجام شده و در سایت مربوطه قرار داده اند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در رابطه با بحث منطقه آزاد انزلی  که یک سری ابهام وجود داردگفت:در منطقه آزاد ماکو بیش از ۴۰۰هزار هکتار زمین برای مساحت کل منطقه در نطر گرفته شده اما در منطقه آزاد انزلی ۸۶۰۹ هکتار زمین داشتیم که ۲ هزار هکتار به آن اضافه شده بود که محدوده جغرافیایی نداشت و دیوان آنرارد کرده بود ما دنبال نقشه ی کامل و اضافه کردن هکتار بیشتری به آن بودیم که بتوانیم فرودگاه را به آن اضافه کنیم.

وی افزود:فرودگاه در تمام دنیا در مناطق آزاد وجود دارد و کیشستان و صومعه سرا و ضیابر به این منطقه راه دارد و برای تمام این مناطق ضروری و مفید واقع می شود.

وی به تماس با مجمع تشخیص مصلحت و بقیه ارگان ها که دو اشکال بر این طرح و برنامه وجود داشت نیز اشاره نمود و گفت:تفکر ما برای استان تفکر اقتصادی است.

وی در ادامه مساحت منطقه آزاد انزلی را ۲۸۰۰ هکتار دانست و یادآور شد: مجلس شورای اسلامی اضافه شدن ۶۰۰۰ هکتار دیگر را به منطقه آزاد انزلی تصویب کرد، اما عدم تعیین محدوده جغرافیایی موجب ابطال این مصوبه شد. و اگر زمینی است زمین های خالی مالک دارد و .. ما چیزی برای سرمایه گذاری نداریم.

دلخوش با بیان اینکه در مجموع ما دنبال زمین ۱۰۰۰۰ هکتاری و ثبت آن بودیم که مجمع تشخیص دو ایراد گرفتند و آن اینکه یک توسعه مقدور نیست و دوم  با بند ۱۱ و بند ۱۷ سیاست های ابلاغی مغایرت دارد.

دلخوش مساحت منطقه آزاد انزلی را ۲۸۰۰ هکتار دانست و یادآور شد: مجلس شورای اسلامی اضافه شدن ۶۰۰۰ هکتار دیگر را به منطقه آزاد انزلی تصویب کرد، اما عدم تعیین محدوده جغرافیایی موجب ابطال این مصوبه شد.

وی افزود؛ از نظر هیات نظارتی هم زیست محیطی وهم کشاورزی مشکل دارد و زمین های کشاورزی را نمیتوانیم اضافه کنیم.

کمبود زمین؛ علت سرگردانی ۴۰۰ سرمایه گذار در منطقه آزاد انزلی

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با اشاره به اینکه ما  ۲۰۰۰ هکتار را برگرداندیم و در همان ۸۰۰۰ هکتار همه را گنجاندیم و تمام افراد که حق و حقوقی داشتند را در آن هکتار قرار دادیم.
دلخوش گفت: این طرح را در صحن مجلس اوردیم و مشکلی نبود و رای نمایندگان  راهم گرفتیم و حال در شورای نگهبان رفته است که باید ببینیم چه میشود یعنی رد نشده است در دست بررسی است.

وی در ادامه مساحت منطقه آزاد انزلی را ۲۸۰۰ هکتار دانست و یادآور شد: مجلس شورای اسلامی اضافه شدن ۶۰۰۰ هکتار دیگر را به منطقه آزاد انزلی تصویب کرد، اما عدم تعیین محدوده جغرافیایی موجب ابطال این مصوبه شد.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذار باید سرمایه گذاری کند و امروز  کمبود زمین؛ علت سرگردانی ۴۰۰ سرمایه گذار در منطقه آزاد انزلی است در حالی که در ۸ منطقه  آزاد که تازه مجوز گرفتند راحت تاییدیه گرفتند اما برای ما اشکال میگیرنداگر نظری هم میخواهند بدهند وارد منطقه شوند و کارشناسی نظر بدهند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه من قسم خوردم از مردم دفاع کنم و حرفم را بزنم و پای کار تا اخرین لحظه هستم  و در کمیسیون اقتصادی همچنان بحث میکنیم و چیزی رد نشده است.

وی افزود:امروز در گیلان جایی برای سرمایه گذار جدید نداریم و این همه بیکار داریم چه باید کرد باید اشتغال زایی کرد منطقه ازاد باید بتواند توسعه یابد برای همه مردم گیلان خوب است تا اشتغال برای جوانان بیکار فراهم شود.

دلخوش منطقه آزاد را یک  فرصت برای گیلان  و گیلانی خواند،افزود: ما درصنعت کشاورزی جا برای کار داریم و قطب گردشگری هستیم و باید روی این قطب ها کار کنیم.

نیازمند طرحی جامع برای مدیریت منابع آبی گیلان هستیم

وی تاکید کرد نکته اخر برای توسعه گیلان فقط به این جلسات اکتفا نکنید یک سری کارها حقوق مردم است اگر جایی بد کار میکند ما وظیفه داریم پیگیری کنیم ما را در جریان قرار دهید.

وی افزود:در مورد حذف یارانه ها، رتبه بندی معلمان و بازنشستگان همه مصوباتی انجام شده که در مجلس نهایی کرده ایم و منتظر دولت هستیم تا اجرایی شود.

سید کاظم دلخوش به بحران آب در کشور  اشاره و افزود:برای مدیریت آب های مرزی و آب های داخل کشور در این چند ماه کار گروه تشکیل شده که از کشور های همسایه بتوانیم کمک بگیریم مهاجرت های بی رویه به گیلان هم دارد روی گیلان تاثیر منفی میگذارد به این خطر باید توجه شود.

وی افزود:گیلانی های ما با این روند مهاجرت به گیلان دچار مشکل  کم آبی و بحران میشوند باید بحث تخصصی آب و زمین های گیلان را انجام دهیم و این در حالی است که  در سال ۲۰۳۰ ایران یکی از بحرانی ترین کشور است باید عزیزان دهیار و شورا توجه داشته باشند و  املاک براحتی و فقط به منظور منفعت چند ساله آینده ی گیلان را از بین نبرند.

 

  • نویسنده : خبرنگار؛فاطمه قلیزاده دبیر؛زلیخا صفری