صفیر گیلان؛دکتر مدنی در جمع اقشار مردمی و رسانه ها با بیان اینکه ، اعلام کمتر توسعه یافتگی شهرستان شفت بدون داشتن برنامه و ردیف بودجه ، از سوی وزارت کشور در گذشته  یک اشتباه بود افزود : وقتی برنامه ای برای توسعه نباشد و اعتباراتی برای رفع محرومیت ها در نظر گرفته نشود ، فقط اثرات روانی و اجتماعی در این شهرستان تشدید می شود .

اختصاصی/صفیر گیلان؛با توجه به سفر ریاست محترم جمهوری به استان گیلان و حضور دکتر مدنی معاون توسعه روستای و مناطق محروم کشور در شهرستان شفت که با حضورچراغی فرماندار شفت و بهروزی فر نماینده مردم شهرستان های شفت و فومن از پروژه های (چهارباند شدن مسیر ملاسرا- شفت)، سایت آب رسانی بدآب، شهرک صنعتی خرفکل،پل بدآب، راه روستایی محور بدآب و چوبر، پل چوبر و مصلای حضرت محمد رسول الله شفت با رعایت پروتکل های بهداشتی بازدید کردند.

همچنین از چند واحد های تولیدی در شهرک صنعتی خرفکل شهرستان شفت بازدید و در ادامه با خانواده شهید نیکویی در شهر احمدسرگوراب دیدار و گفتگو کردند.

همچنین با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، فرماندار شفت و نماینده مردم شهرستان های شفت و فومن جلسه شورای اداری متفاوت و بدون حضور مدیران  بلکه با حضور اقشار مختلف مردم  و معتمدان محلی در سالن اجتماعات میرزای شفتی فرمانداری شهرستان شفت برگزار گردید.

مدنی؛اعلام کمتر توسعه یافتگی بدون داشتن برنامه و ردیف بودجه ، از سوی وزارت کشور اثرات روانی و اجتماعی را در شفت تشدید می کند

سید امیر حسین مدنی ، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور که به عنوان نماینده تام الاختیار رییس جمهور ،به شهرستان شفت این شهرستان کمتر توسعه یافته و محروم از امکانات سفر نموده بود در جمع اقشار مردمی و رسانه ها با بیان اینکه ، اعلام کمتر توسعه یافتگی شهرستان شفت بدون داشتن برنامه و ردیف بودجه ، از سوی وزارت کشور در گذشته  یک اشتباه بود افزود : وقتی برنامه ای برای توسعه نباشد و اعتباراتی برای رفع محرومیت ها در نظر گرفته نشود ، فقط اثرات روانی و اجتماعی در این شهرستان تشدید می شود .

وی بهسازی راه ارتباطی ملاسرا-شفت ، تکمیل پل بداب ، احیای واحد های تولیدی راکد ، توسعه ظرفیت های اشتغال و تقویت برنامه های بنیاد برکت را از برنامه های دولت در شهرستان شفت برشمرد و افزود :از دکتر مخبر ، معاون اول رییس جمهور دعوت خواهم کرد تا در شهرستان شفت حضور یابند تا به مشکلات اساسی مردم شهرستان شفت به صورت ویژه رسیدگی شود .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بر توسعه راه های روستایی در شهرستان شفت تاکید کرد و افزود : گزارش این نشست و  بازدیدهای  میدانی در شهرستان شفت بررسی و پیگیری خواهد شد .

بهروزی فر ؛مستثنیات اراضی روستایی در شهرستان کمتر توسعه یافته عادلانه نیست

نماینده فومن و شفت در بازدید از شهرستان شفت که با حضور دکتر مدنی  معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور همراه بود  در جلسه شورای اداری گفت؛شفت نباید لغب محروم بگیرد زیرا دارای  پتانسیل بالا در حوزه علمی و فرهنگی و اقتصادی وکشاورزی و حتی گردشگری است.

خلیل بهروزی فر تصریح کرد؛بحث  محیط زیست شهر ستان در دستور کار قرار و به زودی برای این چالش شهرستان با برنامه ریزی که داریم  مشکلات سد لاسک و طرح هادی حل خواهد شد چون مردم روستا هم از محیط زیست و هم منابع طبیعی آسیبهای زیادی می بینند و افراد بومی روستا برای هر نوع ساخت و ساز باید بروکراسی اداری را در محیط زیست و منابع طبیعی تحمل کنند.

نمایند فومن و شفت به کمیسیون ماده ۳۴ که  راهگشای مشکل اصلی مردم منطقه است اشاره  گفت؛در بحث مستثنیات عادلانه در روستا اتفاق نیافتاده و و در یک روستا یک کشاورز و روستایی چند هکتار زمین داخل طرح هادی دارند و فردی حتی یک متر در طرح هادی زمین ندارند خواهش بنده اینکه جناب دکتر مدنی شما ورود کنید.

وی به بحث فرسودگی شبکه  برق و عدم جوابگویی تاسیسات برقی  به مردم منطقه گفت:بحث آب شرب که شبکه آب شرب ما ترک خوردگی و فرسوده است.

بهروزی فر به چاه آب  شرب اشاره و افزود: ما به دلیل مشکل تاسیسات آبی چالش آبی را در تابستان داریم.

نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی به راههای شهرستان اشاره و افزود؛برای ترمیم راههای شهرستان ما ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و از شما می خواهم برای شهرستان سفری دیگری را با همراهی دکتر مخبر داشته باشید.

پیرعلایی؛افزایش۱۰ درصدی ردیف تسهیلات قرض الحسنه شهرستان شفت در مقایسه با سایر شهرستان ها

یاور پیرعلایی ، در این  نشست که با حضور دکتر مدنی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد گفت : بیش از ۸ میلیارد تومان  از ردیف اعتبارات مناطق محروم در استان گیلان جذب شده است که ۷۰۰ میلیون تومان آن به ساخت و تکمیل پل روستای چنار رودخان تخصیص یافته است .

وی با اشاره به اینکه ردیف تسهیلات قرض الحسنه شهرستان شفت در مقایسه با سایر شهرستان ها ۱۰ درصد افزایش یافته است افزود : بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان برای ساخت یک خانه هلال در شفت اختصاص یافته است .

پیرعلایی در ادامه افزود : به تازگی یک دستگاه خودروی جمع آوری زباله نیز به شهرستان شفت اعطا شده است .

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در پاسخ به انتقادات یکی از اقشار مردم در جلسه نسبت به نحوه تعیین  دهیاران ، با بیان اینکه این دفتر در انتصابات دهیاران دخل و تصرفی ندارد و این موضوع از اختیارات قانونی شوراهای اسلامی است افزود : نهاد های حراستی و گزینش بر روند انتصابات نظارت کافی را دارند و به تازگی نیز ۶ دهیار در شهرستان شفت عزل شده اند.

روستا /فعال فرهنگی ؛”پارک شهر ” یکی از کانون‌های آسیب اجتماعی  شهرستان شفت

گفتنی است در این نشست ، نمایندگان اقشار مردم به بیان مشکلات شهرستان شفت پرداختند .

بلاتکلیفی طرح سد لاسک ، سخت گیری های فراقانونی برای روستاییان در ساخت و ساز ، عدم توسعه زیرساخت راه های ارتباطی ، کمبود تجهیزات ایمنی و آتش نشانی ،آلودگی رهنگی و اجتماعی  پارک شهر شفت آنجا که هیچ مسئول و مدیر خانواده اش را برای یک ثانیه در این پارک نمی آورد و لی دختران و پسران شهرمان اینجا   رهاشدگی زمین های ورزش در روستاها ، انتقاد از روند برداشت شن و ماسه توسط پیمانکاران خاص ، پاسخگویی نامطلوب دستگاه های اجرایی و خدماتی به مردم به خصوص بنیاد مسکن و منابع طبیعی از مهمترین مشکلاتی بود که از سوی حاضرین مطرح شد .

تفکیک حوزه انتخابیه شفت از فومن ، تاسیس پارک ویژه بانوان ، احداث بازارچه صنایع دستی ، مقابله با رشد قارچ گونه مشاورین املاک در سطح روستاها و بسترسازی برای ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان نیز مهمترین پیشنهادهای ارایه شده توسط نمایندگان اقشار مردم در این نشست بود .

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری