صفیر گیلان/زلیخا صفری؛با شیوع ویروس کرونا و عزم جدی برای کنترل و ریشه کنی آن در مسئوولان و مردم کشور به ویزه در گیلان که در آن آمار مبتلاییان و مرگ و میر در رتبه های نخست کشوری دور می زد، بسیاری از کسب و کارها به تعطیلی کشیده شد و بلافاصله  مسئولان آموزش گیلان […]

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛با شیوع ویروس کرونا و عزم جدی برای کنترل و ریشه کنی آن در مسئوولان و مردم کشور به ویزه در گیلان که در آن آمار مبتلاییان و مرگ و میر در رتبه های نخست کشوری دور می زد، بسیاری از کسب و کارها به تعطیلی کشیده شد و بلافاصله  مسئولان آموزش گیلان همراه دولت  شدند تا به دلیل ریسک بالای ابتلای درصد بیشتری از افراد جامعه با فعالیت نظام آموزشی و رفت و آمد دانش آموزان و والدین،  تعطیلی مدارس را اجرایی کنند.

تعطیلی مدارس در واپسین روزهای باقیمانده از فعالیت سیستم آموزشی کشور، مشکلاتی در تدریس باقیمانده دروس دانش آموزان ایجاد کرد که همین عامل و گستردگی استفاده از فضای مجازی و در دسترس بودن آن باعث شد، وزارت آموزش و پرورش سامانه ای به نام شاد برای تدریس و یادگیری دانش آموزان و جلوگیری از تعطیلی نظام آموزشی کشور طراحی نماید که به طبع آن مدیران آموزش و پرورش گیلان بدون در نظر گرفتن پایتختی ها در این  استانی که جمعیت زیادی از آن در مناطق روستایی زندگی می کنند و دانش آموزان محرومیت های زیادی را در نظام آموزشی لمس می کنند وارد شبکه غمگین شاد شدند. تا غمگین تر از همیشه بدرخشند باشد تا محرومیت عامل محبوبیت و موفقیت ها شود..

گرچه طراحی چنین برنامه ای مطابق با الگوهای نظام آموزشی و نیازهای موجود در این فرصت کم با سرعت بالا قابل قدردانی است اما به دلیل فرصت کم، وقت آنچنانی برای از بین بردن نقاط ضعف این اپلیکیشن وجود نداشته و بسیاری از والدین و دانش آموزان نتوانسته اند هنوز موفق به حضور در این کلاس های مجازی به دلیل مشکلات پیش روی ثبت نام دانش آموز و ورود به کلاس مورد نظر شوند و آنهایی نیز که ثبت نام کرده و در کلاس ها مشغول یادگیری هستند از سرعت پایین این اپلیکیشن بسیار گله مند هستند.

یکی از مهمترین مشکلات پیش روی دانش آموزان خصوصا در مناطق کم برخوردار، عدم دسترسی به اینترنت و  همراه اولی که در آخر  آنها را همراهی می کند و نداشتن گوشی های هوشمند است، بسیاری از دانش آموزان روستاها به دلیل فراهم نبودن بستر اینترنت در روستای محل سکونت، همچنان در برزخ بلاتکلیفی آموزشی هستند و شنیدن  شروع تدریس و یادگیری دروس آنها را دچار استرس و اضطراب ناشی از عدم حضور در این کلاس ها و عقب ماندن از تحصیل کرده است.

متاسفانه بسیاری از خانواده ها به دلیل پایین بودن سطح درآمدی و اقتصادی خانوار که این روزها این روزها نمودبیشتری دارد، هنوز از گوشی های ساده استفاده می نمایند و دانش آموزان این خانواده ها عملا از دسترسی به اینترنت و استفاده از اپلیکیشن شاد محروم هستند که به نظر می رسد بهتر بود وزارت آموزش و پرورش با نگاهی گسترده تر و به منظور ایجاد عدالت اجتماعی، مشکلات این دسته از دانش آموزان را نیز در نظر گرفته و ساز و کاری مناسب تر جهت دسترسی به فعالیت های آموزشی خانواده های با توان مالی کم را هم فراهم می کرد.

معلمان فریب نخورند!!!!!!!!

جالب است که یکی از والدین میگویدبه دلیل اینکه معلمان به حضور آنلاین دانش آموز اهمیت می دهند مجبور هستیم در ساعات خواسته شده که در محیط کار خود حضور داریم و فرزندمان دسترسی به گوشی ندارد، سر ساعت خودمان به جای فرزندانمان آنلاین شویم و اعلام حضور کنیم و گاهی صحبت هایی از زبان فرزندمان در مورد درس ها در فضای کلاس مجازی مطرح کنیم که معلم فکر کند خود دانش آموز است که در کلاس حضور دارد.

و  مادری که فرزندش آنچنان اهمیتی به آموزش دروس در این فضا نمی دهد و عملا خودش هم معلم شده و هم دانش آموز که در ایام قرنطینه کرونایی، واقعا به لحاظ روحی مشکلات بسیاری را برایش ایجاد کرده است  و مادرانی که این روزها دانش آموز شدند و تمام زندگیشان شده شاد ،شاد، شاد،،،،،، با تمام آسیب ها که آنها را تهدید می کند.

پدر یک دانش آموز می گوید: من کارگر ساده راه آهن گیلان هستم و گوشی من  در سطح پایین است و در پاسخ به مدیر گفتم که  نمی توانم گوشی و اینترنت تهیه کنم و اشکالی هم ندارد که فرزندم را مردود اعلام کنید چون فرزندم در کلاس پایه دوم با حضور در کلاس درس معلم خود را نمی همد تا چه برسد به شبکه شاد و اینترنتی درس خواندن که بماند….می خواهم فرزندم دوباره در همان پایه در سال آینده  بنشیند و درس بخواند.

در واقع فرآیند یادگیری دروس در این کلاس ها آنگونه که باید تثبیت نشده است و کیفیت فضای آموزشی این کلاس های مجازی با کلاس های حقیقی به قول معروف زمین تا آسمان تفاوت دارد

حال این سوال از مدیر کل آموزش و پرورش محترم گیلان و مجموعه ایشان که فضای شاد را با شادی دریافت مبلغی ناچیز از وزارت آموزش و پرورش دنبال می کنند مطرح است که آیا حواستان به کودکان روستاهای دور افتاده گیلان که علاوه بر نداشتن گوشی از دسترسی به تلفن  ثابت و  اینترنت و عدم دسترسی به همراه اول و یا ایرانسلی محروم هستند بوده اید یا خیر و آیا هیچ به فکر در آمد خانوارهای کم برخوردار بودید که این روزها درامدها به صر رسید

کاش مدیران مدارس آموزشی گیلان در گام اول  نسبت به شناسایی دانش آموزانی که به شبکه‌های تلویزیونی، شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی ندارند با ارائه تحلیل علت عدم دسترسی اقدام  می نمودند.

کاش با مدیران حوزه ارتباطات و مخابراتی نشستی داشته و روستاههای محروم از اینترنت و فاقدشبکه اینترنتی و شبکه همراه اولی بررسی و راهکارهایی ارائه می شد.

کاش حداقل دانش آموزان ضعیف و کمتر برخوردار شناسایی می شدند تا امروز ما شاهد ترس و دلهره در این کودکان مهربان نباشیم.

 و اما امروز به جرات می توان گفت که شبکه شاد در گیلان برای کودکان دیار باران بدون شادی باز باران با ترانه همراه شده و  کودکان گیلان زمین به ویژه مناطق کم برخوردار و محروم  باز باید تاوان سنگین دولت مردان را با ترس و لرز بپردازند  همانگونه که در سرمای زمستان و در زیر باران  در کلاسهای سرد و تاریک و نمناک از  سرما می لرزند و دستانشان از سرما یخ می زند و گونه هایشان به سرخی می رود.

و این گفتمانها در حالی است که نادر جهان‌آرای در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گیلان ضمن تبریک روز معلم به تمام معلمان و فرهیختگان استان اظهار داشت: با توجه به محرومیت تعدادی از دانش آموزان گیلانی در مناطق مختلف از شبکه آموزشی شاد  علت این محرومیت نداشتن سخت‌افزار مناسب، اینترنت و گوشی هوشمند است.

وی می گوید برخی مدیران و فرهنگیان ما نیز در ایام شیوع ویروس کرونا به‌منظور کاهش مشکلات آموزشی دانش‌آموزانی که از شبکه آموزشی شاد محروم بودند از طریق دیدار چهره به چهره، محتوای آموزشی لازم را در اختیار تعدادی از آنان قرار دادند اما لازم است که تمهیدات ویژه‌تری اندیشیده شود زیرا تعداد این دانش‌آموزان زیاد است.