به گزارش صفیر گیلان؛سید کاظم دلخوش در همایش «رسانه و مالیات» که در سالن اجتماعات اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان با حضور مدیران روزنامه ها و خبرگزاریها و پایگاهای خبری و تحلیلی  برگزار شد،با اشاره به اینکه با آغاز قانون مالیات برارزش افزوده  در کشور طی سال های ۸۵ و ۸۶، گفت: قانون […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛سید کاظم دلخوش در همایش «رسانه و مالیات» که در سالن اجتماعات اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان با حضور مدیران روزنامه ها و خبرگزاریها و پایگاهای خبری و تحلیلی  برگزار شد،با اشاره به اینکه با آغاز قانون مالیات برارزش افزوده  در کشور طی سال های ۸۵ و ۸۶، گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۱۵۰ کشور دنیا پیاده شده است.

وی با بیان اینکه ما  قانون مالیات بر ارزش افزوده را خوب نوشته بودیم اما در اجرا نتوانستیم مجریان قانون را متوجه کنیم تصریح کرد: در ماده ۱۲ این قانون، ۱۷ بند دارای معافیت است که از جمله آنها می توان به بخش های عمرانی شهرداری ها، مطبوعات و محصولات کشاورزی و غیره اشاره کرد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، از استخدام ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کل کشور توسط سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مصرف است که ۳ درصدی تصویب شده، اما این قانون را حلقه ای کردیم در واقع حلقه تولید مالیات پرداختی خود را باید از صنف دریافت کند و مصرف کننده باید تامین کننده مالیات صنف باشد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس  فرار مالیاتی را عمده مشکل کشور دانست و گفت:ساختار اقتصاد کشور را به هم ریخته است.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس با اشاره به اینکه ما فاقد دانشکده مالیاتی هستیم گفت: امروز ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات درآمد داریم که از درآمدهای نفتی نیز بیشتر است لذا باید دانشکده داشته باشیم تا رسیدگی به این درآمدها علمی و آکادمیک صورت بگیرد و اشکالات را پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه مصرف کننده باید مالیات فراوری محصولات را بپردازد، اضافه کرد: برداشت متفاوت مجریان از قانون موجب دریافت مالیات خلاف شده است. براساس اصل ۸۵، اختیارات مجلس به کمیسیون داده می شود لذا جلسات متعددی درخصوص مالیات برگزار کردیم و اصلاحات قانونی لازم را انجام دادیم، اما مجلس اختیار تصویب را نداد تا سال آینده در صحن قانونگذاری صورت گیرد.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس مجلس، اصلاحات قانون مالیات را به نفع مردم به ویژه تولیدکنندگان دانست و گفت: در اصلاحیه قانون، مالیات بر ارزش افزوده کالاهای ضروری ۲ درصد و کالاهای غیر ضروری ۵ درصد تعریف شده که در حال حاضر ۹ درصد است و به مردم فشار وارد می کند. بی تردید قانون جدید بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد و اجازه نمی دهیم تصویب آن یک سال طول بکشد.

دلخوش، فرار مالیاتی ۴۰ هزار ملیارد تومانی را ناشی از ضعف زیرساخت ها، عدم وجود بانک اطلاعاتی و اقتصاد زیرزمینی دانست و یادآور شد: اگر بتوانیم فرار مالیاتی را به نصف کاهش دهیم، درآمدهای مالیاتی ما دو برابر می شود و نیازی به افزایش مالیات بر ارزش افزوده نداریم.

دلخوش از رسانه ها خواست تا فرهنگ سازی را در پیش بگیرند تا فرار مالیاتی کاهش پیدا کند .

 عضو کمسیون اقتصاد مجلس در بخشی دیگر از گفتمانش به مشکلات امروز حوزه بیمه سلامت اشاره و افزود: در کشور ما هم افراد سرمایه دار  و هم افراد فقیر از بیمه سلامت بهره مند می شوند که این  عدالت نیست.

نماینده مردم صومعه سرا  با اشاره به اینکه ما در کمسیون و کمیته و قانون غلط می زنیم افزود: متاسفانه ادم اجرایی این کمسیونها و کمیته و قوانین را نداریم و این نداشتن اطلاعات و تجربه است.

ایشان به عرضه ۹۰ درصدی فرش ایران در کشور سویس اشاره و افزود: امروز متاسفانه ما کمتر از ۱۰ درصد عرضه فرش را داریم.

دلخوش عمده مشکل امروز مجلس را رای ندادن تخصصی مردم  برای نمایندگی افراد دانست و گفت: وقتی افراد با لابی گری به مجلس می آیند باید مردم ما مشکلات داشته باشند.