اختصاصی/اصفیر گیلان؛ اسماعیل محمدپوردر نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات ورزش و جوانان گیلان اظهارکرد: خبرنگاران طلایه‌داران خبر و ارتقا فرهنگ و اطلاعات جامعه هستند. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان‌ با بیان اینکه مقابله با تحریف‌ها، اطلاعات غلط و انعکاس واقعیت‌ها به مردم جامعه از جمله مهمترین وظایف یک خبرنگار است […]

اختصاصی/اصفیر گیلان؛ اسماعیل محمدپوردر نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات ورزش و جوانان گیلان اظهارکرد: خبرنگاران طلایه‌داران خبر و ارتقا فرهنگ و اطلاعات جامعه هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان‌ با بیان اینکه مقابله با تحریف‌ها، اطلاعات غلط و انعکاس واقعیت‌ها به مردم جامعه از جمله مهمترین وظایف یک خبرنگار است گفت: خبرنگاران خط مقدم اطلاع‌رسانی بوده  و در جنگ‌ها مشاهده می‌کنیم که این قشر توانمند در آتش و خون حضور پررنگ دارند.

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری گنج است تصریح کرد: برای ادامه راه این کشور و از این گنجینه‌ها بایستی بهره گرفته شود.‌ اگر امروز شاهد موفقیت‌های بسیار در عرصه‌های مختلف هستیم، این سربلندی و سرافرازی را مدیدن خون سهدای دفاع مقدس هستیم.

محمد پور  با اشاره به اینکه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بایستی نهادینه شود خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی متاسفانه نتوانستیم فرهنگ انقلابی را حاکم کنیم.

وی به چهل سالگی دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۷ کمیته دفاع مقدس در ستاد دفاع مقدس در راستای گرامیداشت چهل سالگی تشکیل شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان‌ با اشاره به اینکه این ستاد با شعار محوری ما قوی هستیم آغاز به کار کرد گفت: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ایثارگران دوران هشت سال دفاع مقدس و حفظ و حراست از یادگاری‌ها و ارزش‌های آن دوران از اهداف تسکیل ستاد است.

وی با تاکید بر اینکه سعی بر این است که تاریخ دفاع مقدس را به نسل امروز پیوند بزنیم گفت: تهیه دانشنامه دفاع مقدس کار بزرگی است که در حال تدوین است و گیلان سرشار از سوژه‌ها برای خلق آثاری ماندگار از دفاع مقدس است.

محمد پور با اشاره به اینکه گیلان نقش برجسته‌ای در دوران دفاع مقدس داشت، افزود: گیلان دارای هشت هزار شهید دفاع مقدس است که جز پنج استان برتر کشور از این حیث است ولی کمتر از آن در همایش ها و برنامه های جبهه و جنگ در سطح کشور یاد می شود.

#نقش گیلان تا سال ۶۴ در دفاع مقدس گم است#

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس متعلق به همه است، به ساخت باغ موزه دفاع مقدس گیلان پرداخت و اذعان کرد: در احداث این موزه از کل کشور عقب مانده و سی‌امین استانی است که این موزه را احداث می‌کند.

محمد پور با اشاره به اینکه رسانه ها بیشتر ورود کنند تا حق گیلان را بگیریم افزود:این زیبنده نیست که ما هنوز موزه دفاع مقدس را در گیلان نداریم و #اسناد جنگ و دفاع مقدس در رطوبت گیلان نم گرفته# و در حال نابودی است.

وی اظهار کرد ؛اولین موزه ۲۰ سال پیش توسط سردار سلیمانی در کرمان و بعد همدان توسط سردار همدانی ساخته شد و

اولین جلسه ساخت موزه دفاع مقدس ۱۸ سال پیش در گیلان  تشکیل و تا امروزاسناد جنگ و دفاع مقدس گیلان رطوبت می خورد.

محمد پور تصریح کرد؛سال ۹۸ کلنگ باغ موزه گیلان به زمین نشست و ساخت موزه اعتبار ملی ندارد و نیازمند نگاه بودجه فرهنگی است و باید از ظرفیت فرهنگی استان استفاده شود.

وی اعلام کرد: بیش از ۷۵ هزار سند دوران دفاع مقدس در گیلان جمع آوری شده است.

محمد پور به دانش‌نامه دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان ساخت: نقش تک تک شهدا و نقش ادارات و پادگان ها و .. با بهره گیری از اساتید برجسته در دانشنامه لحاظ می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون ۵۹ پرونده علمی دفاع مقدس در گیلان به سرانجام رسیده و  ۳۰ مقاله علمی پایان یافته است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان‌ با تاکید بر اینکه برای دانشنامه ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است اظهارکرد: ۳۴۰ بانوی ایثارگر دوران دفاع مقدس در گیلان شناسایی شده و پنج کتاب در این حوزه به چاپ رسیده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان‌ افزود: تاکنون  ۱۱۵ کتاب دفاع مقدس در استان به چاپ رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۳۰ عنوان کتاب دیگر در این راستا به چاپ برسد‌.

71a8ea08-5fda-4d50-a65b-c46129f6b5de

 وی از رونق فعالیت‌های انجام شده در بخش چاپ و نشر کتاب بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان سخن گفت و اظهار داشت: هفته آینده و همزمان با ایام بزرگداشت مقام خبرنگار از ۵ عنوان کتاب در حوزه مفاهیم دفاع مقدس در استان گیلان رونمایی می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با تأکید بر اینکه یکی از این آثار مربوط به کتاب زندگینامه شهید علیزاده نخستین شهید مدافع حرم گیلان است عنوان کرد: در برنامه‌ای که به مناسبت پاسداشت مقام خبرنگاران برگزار می‌شود به شکل همزمان از آثار جدید نویسندگان دفاع مقدسی استان گیلان رونمایی می‌شود.

مصطفی‌پور انتقال درست و صحیح آموزه‌ها، مفاهیم و ارزش‌های دوران دفاع مقدس و جان‌فشانی‌های نیروها، فرماندهان و سربازان گیلانی به جامعه را امری لازم و ضروری تلقی کرد و گفت: برای حفظ ارزش‌ها باید در جهت نهادینه کردن آن قدم برداشته و نسبت به مهیا کردن فضاهای فرهنگی مرتبط اهتمام بیشتری داشته باشیم.

مدیر حوزه هنری و ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان  اظهار داشت: از ۵ عنوان کتابی که به زودی با برگزاری مراسمی در سطح استان گیلان رونمایی می‌شود ۲ عنوان کتاب به شکل نمایش نامه تحت عنوان «ترنم باران» و «تفنگ چوبی» تهیه و تدوین شده است.

اسماعیل محمدپور با بیان اینکه دو نمایشنامه مذکور توسط علیرضا پارسی از نمایشنامه‌ نویسان، نویسندگان، بازیگران و کارگردانان مطرح استان گیلان نوشته شده است تصریح کرد: علاوه بر این‌ها کتاب «فرمانده دل‌ها» را نیز داریم که مربوط به زندگینامه شهید موسوی است که در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی فرمانده سپاه رودبار بود.

محمدپور برپایی نمایشگاه عکس والدین شهدای منطقه آزاد را نیز مورد توجه قرار داد و در مورد یکی از تألیفات مهمی که در استان گیلان در دست تهیه بوده و به زودی رونمایی می‌شود هم افزود: کتاب «از کوه‌ها بپرسید» مجموعه خاطرات فرهاد آذر فرمانده عملیات سپاه بانه و مریوان در سال‌های دفاع مقدس است که احتمالاً تا هفته آینده به چاپ می‌رسد.

مدیر حوزه هنری و ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در تشریح جزئیات بیشتری از کتاب «از کوه‌ها بپرسید» خاطرنشان کرد: فرهاد آذر از فرماندهان پیشکسوت دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود و این کتاب در ۴۷۰ صفحه تدوین شده و قصد داریم در هفته دفاع مقدس از این اثر فاخر رونمایی کنیم.

/زلیخا صفری