برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر که با محوریت شعار سال ۱۴۰۰ «یاریگران زندگی- مشارکت اجتماعی- پیشگیری از اعتیاد» می باشد از آلوده شدن خود و فرزندان مان به این معضل خانمان سوز به پیام های زیر توجه نماییم.

به گزارش صفیر گیلان، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان در هفته پیشگیری از مصرف مواد مخدر و مبارزه با آن شعار و پیامهایی را که خانواده ها باید به آن توجه و اهتمام داشته باشند منتشر  کرد که بخش ششم آن از نظرتان می گذرد

*والدینی که از محل حضور فرزند خود در بیرون از خانه مطلع هستند فرزندشان ۳۷ درصد شانس کمتری در مصرف مواد نسبت به سایرین خواهند داشت.

*والدین گرامی: حمایت عاطفی از فرزندان، شاد کردن فضای منزل، وضع مقررات و قوانین برای عدم هر گونه مصرف مواد و آموزش مقاومت در برابر فشار منفی گروه همسالان، از جمله راه‏های موثر در پیشگیری از گرایش نوجوانان به اعتیاد است.

*معنویت و شرکت فعالانه در برنامه های دینی و مذهبی، از جمله عوامل اساسی در عرصه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روان‏گردانها در نوجوانان به شمار می‏رود.

* وجود آرامش، شادابی و رضایت از زندگی در فضای خانواده و جامعه ، از جمله عوامل موثر در عدم گرایش نوجوانان به شادی کاذب نظیر مصرف مواد می‏باشد.

*عدم اعتیاد آور بودن مصرف ماری جوانا یک باور غلط در نوجوانان است. باور داشته باشیم مصرف هر ماده ماده حتی برای یک بار ، زمینه را برای غرق شدن در مصرف های بعدی مواد مهیا خواهد ساخت.

* فقدان برنامه از سوی والدین برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان، آنان را به سمت رفتارهای ناسالم از جمله مصرف ماری جوانا  سوق خواهد داد.

* آموزش مهارت خود کنترلی و خویش نگهبانی ، از جمله راه‏های موثر در مقاوم سازی نوجوانان در برابر مصرف مواد می‏باشد.