مربی یوگای بانوان در فومن گفت:یوگا یعنی اتحاد بین تمام مردم و به سیاه یا سفید بودن و  مذهب و دین کاری ندارد ، در یوگا کوچک یا بزرگ نداریم ،بلکه  اتحاد بین جسم  و روح و ذهن و روان با تمام کره زمین است.

اختصاصی/صفیر گیلان؛ امروزه به جهت ماشینی شدن زندگی  شاهد کم تحرکی در بین اقشار جامعه هستیم به گونه ای که بی تحرکی باعث شده تا شاهد افزایش وزن و بیماری های متعدد روحی ،جسمی  وروانی و چاقی های مضاعف و درد اور باشیم .

با توجه به این که امروز  به دلیل وضعیت اقتصادی ، عدم حضور در عرصه ورزشی و از همه مهمتر کرونا ویروس و بی تحرکی ها و عدم انجام  ورزشهای هوازی و…عوارض و بیماری  رو به تشدید است.

اما یکی از ورزشهایی که امروز توانسته راهگشایی برای تحرک در افراد  و پیشگیری کننده کم تحرکی ها شود و علاقمندان زیادی را به سوی خود سوق دهد یوگا است.

یوگا:ورزشی که میتواند سلامتی را بهبود بخشیده و مقاومت شما را افزایش  و اگاهی ذهنتان را پرورش دهد، یوگا راهی برای رهایی از همه ی استرسها….

استرس و اضطرابی که روان را بر هم می ریزد و ارامش را به خطر می اندازد و همه جا هست اگر از آن به ستو ه آمدید به یوگا فکر کنید.

اما یوگا چیست که برای سلامتی مفید است.؟آیا ورزش است یا مدیتیشن ویا ژیمناستیک

با این مقدمه گفتگو   می کنیم با خانم افسانه آزاد خمامی مربی ورزش یوگا در شهرستان فومن که با تلاش و پشتکارشان تا امروز تعداد علاقمندان به این رشته ورزشی  رو به افزایش است.

خانم آزاد  یوگا را نوعی ورزش بدنی،ذهنی و در برگیرنده ترکیبی از تمرینها ی کششی،تنفسی و تن آرامی می خواند که نه  فقط در حفظ سلامت سیستم قلب و عروق،کاهش وزن و تناسب اندام و …دخالت دارد بلکه به آرامش ذهنی،از بین رفتن استرس و کنترل خشم نیز کمک می کند.

خانم آزاد خمامی در حاشیه همایشی بزرگی که توسط باشگاه ستیا یوگا شهرستان فومن  و با حضور بانوان یوگایی در پارک کلبه جنگلی ماسوله رودخان  برگزار شد گفت:یوگا هنر زندگی کردن است زندگی سرشار از شادی ، سرور ،زندگی که به ما یاد می دهد خودمان باشیم نه اینکه آنچه که می خواهند باشیم.

وی به تاریخچه یوگا اشاره می کند و اینکه  از نظر متون کهن و باستانی هند به ۴ دوره تاریخی تقسیم میشه و شروع یوگا از عصر دوم یعنی ترا بوده که یک انقلاب تابستانی تاریخی هست از این‌رو علت تعیین این روز در اولین روز تابستان هم بوده است.

آزاد خمامی با اشاره به اینکه  یوگا را از واژه یوج گرفته شده که در فارسی به معنی یک و یکی است و یوگا قبل از اینکه در هند به آن پر و بال بدهند ایرانی بوده ولی ما ایرانیان نتوانستیم به این واژه پر و بال بدهیم و هندی ها سبقت و روز یوگا را در جهان به نام خود ثبت کردند.

آزاد خمامی یوگا را دارای تمرینات بدنی و تشریفاتی  و…….که هر کدام راه و رسم متفاوت و تاثیر متنوع بر سلامت جسم و روح و روان دارد می نامد و می گوید؛یوگا از کلمه سانسکریت وبه معنی اتحاد است .اتحاد بین نیروی  مثبت و منفی و تن و روان وجود انسان.

وی افزود:یوگا شما را در کاهش فشار خون،بالا بردن انعطاف بدن، و خوش اندامی و بیماری های قلبی واکسنه می کند و در زنان یائسه که از بی خوابی رنج میبرند کمک و موجب بهبودی بی خوابی زنان یائسه شود.

خمامی یوگا  را با شاخه های متعدد  خواند و گفت: هر شاخه هدفی را دنبال می کند و افراد میتوانند متناسب با خصوصیات فردی و نیاز شخصی راه مورد علاقه شان را پیدا کنند.

مربی باشگاه ستیا یوگا اظهار کرد؛پس به طور کلی نتیجه می گیریم که یوگا:رهایی از درد و رنج،نگریستن به اسرار و زیباییهای درون،یک نیاز برای مردم عصر حاضر،تعادل جسم و روان و وحدت این دو با هم،به آرامش رسیدن ،یکی شدن تمام نیروی تن و روح،یک روش فلسفی از بین بردن درد ها،هنر زندگی کردن،رهایی از الودگی ها  و بطور کلی یوگا دارای فواید غیر قابل ارزیابی است.

وی افزود:در یوگا تلاش می کنیم هر آنچه که هستیم باشیم نه اینکه دیگران به ما بگویند تو چه جوری باش و یا من می خواهم این جوری باشم ،بلکه خودت باش .

این مربی یوگا در فومن گفت:در یوگا ما یاد می گیریم که کنترل ذهن کنیم چرا کنترل ذهن می کنیم ،چون که می خواهیم در وضعیت حال زندگی کنیم و حالا  که در این جمع در دل طبیعت هستید هیچ کس شما را اجبار نکرده امروز بیاید در این محیط ، و از خواب و کار روزانه خود بزنید همگی به اختیار  خودتان آمدید و ما فقط فراخوان کردیم  شما را دعوت کردیم و شما قدم رنجه فرمودید و تشریف اوردید و با ما  همکاری کردید و ما این را قدر می نهیم.

خانم آزاد خمامی گفت: از اینکه در کنار ما و با ما هستید پس در یوگا کنترل ذهن می کنید چون می خواهید در وضعیت حال باشید و فقط تکرار نکنیم که چی شد،چه خواهد شدو چه می شود ،هیچ چیز نمی شود چز اینکه با تکرار چه می شود  حال دل خودمان را خراب می کنیم.

وی افزود: در این لوگو و در زیر این بنر  روز جهانی یوگا نوشته و هر علامت در این لوگو یک معنی دارد که علامت دست به معنی اتحاد،یعنی دست را رفته توی کره زمین قرار داده و یوگا یعنی اتحاد بین تمام مردم و به سیاه یا سفید بودن و  مذهب و دینش کاری ندارد ، در یوگا کوچک یا بزرگ نداریم ،بلکه  اتحاد بین جسم  و روح و ذهن و روان با تمام کره زمین است.

وی افزود: در ورزش یوگا آسیب رساندن  به  موجود انسان یا غیر انسان فرقی ندارد و این نشانه اتحاد است.

آزاد خمامی افزود: معنی رنگ آبی در بدنه لوگو نشانه عنصر آب است و ما چهار عنصر داریم رنگ برگ قهوه ای نشانه زمین و رنگ خاک، و رنگ برگ سبز طبیعت ، وعنصر خورشید را با رنگ سرخ و نار نجی و آتش نشان دادند و روشنی با  هاله سفید دور لوگو و با رنگ نسیم و رو به ابر ، و هدف لوگو که روز جهانی یوگا ایجاد تعادل و صلح بین تمام کره زمین و جوامع مختلف است.

مربی یوگا در فومن با اشاره به اینکه  در سال ۲۱۱۳ و نزدیک به ۲۱۱۴ به یوگا تصویب سازمان ملل رسید و امسال ششمین سال  برگزاری روز جهانی یوگا می گذرد و امروز تمام کشورها این روز را جشن می گیرند.

آزاد خمامی گفت: این روز در بسیار کشورهای نیم کره شمالی مصادف با اولین روز تابستان است و این کشورها مخصوصا هند باستان معتقد است فراورده و نعمات تابستان و محصولات که جاری می شود در این حالتها پیش میاد و فراوانی را از بارش باران می دانند و معتقدند در این روز ماه بدر کامل دارد و برای ما ایرانیان  این روز آغاز چله تموز  است و کسی این  سنت را صحه نذاشت و دنبال نگرفت و هند پیشی گرفت.

وی ضمن تقدیر از به وجود آورندگان این روز و آمدن در طبیعت گفت:خود لوگو ی یوگا می گوید از این چهار عنصر استفاده  کنید و به دامنه طبیعت بروید زیرا آمدن به دل طبیعت ارزشمند است.

خانم آزاد خمامی اظهار کرد؛انعطاف یوگا کار بالاست و سازگار با محیط است و من افتخار می کنم در کنار شما هستم و انشالله همیشه شاد باشید.

پی نوشت//امید است که با  این گفتگو در دل طبیعت با یوگا بیشتر اشنا شده باشیم  و بشناسیمش  تا نقشه راهی باشیم برای پیش بردن افراد به سوی سلامتی و تحرک و نشاط  ….

اما قبل از شروع یوگا ایمنی را در نظر بگیرید و اگر دچار عارضه هستید با پزشک خود مشورت کنید تا برای شما تعیین کند که چه  سطحی از یوگا برای شما بی خطر است هرگز سعی نکنید یوگا را خود سرانه یاد بگیرید.

پایان

#ببینید

گزارش تصویری همایش روز جهانی یوگا” سلام خورشید ” در فومن برگزار شدhttps://safiregilan.ir/?p=46533

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری