به گزارش صفیر گیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در چهارمین همایش ائمه جمعه استان در سال ۹۸ که در دانشگاه گیلان برگزار شد با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) فرمودند اگر کسی عباتش را برای خدا خالص کند، خدای متعال نیز بهترین مصالح را برای او در نظر می گیرد. […]

به گزارش صفیر گیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در چهارمین همایش ائمه جمعه استان در سال ۹۸ که در دانشگاه گیلان برگزار شد با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) فرمودند اگر کسی عباتش را برای خدا خالص کند، خدای متعال نیز بهترین مصالح را برای او در نظر می گیرد.

وی در ادامه حضور ائمه جمعه در کنار اهالی دانشگاه را ارزشمند عنوان کرد و افزود: تبادل اندیشه حوزویان و دانشگاهیان در ارتقا و پیشرفت مناطق تاثیرگذار است.
امام جمعه رشت با بیان اینکه فکر کردن به خروجی برنامه ها مهم است، تصریح کرد: البته برگزاری نشست اهالی حوزه و دانشگاه بخشی از آلام موجود را برطرف می کند.
آیت الله فلاحتی، خواستار بهره مندی مدیران از اندیشه صاحب نظران حوزه و دانشگاه در اجرای برنامه ها شد و بیان کرد: در اکثر جلسه ها به مدیران استانی توصیه می کنم تک رویی در اجرائیات نداشته باشند و از عرصه حوزه و دانشگاه بهره کامل برده شود.
وی ادامه داد: دانشگاه و حوزه و همچنین ائمه جمعه که بخشی از حوزه محسوب می شوند، می توانند در بخش های محیط زیست، تولید، فرهنگ و مسائل سیاسی راهکار ارائه کنند و صاحب نظر هستند.
نماینده ولی فقیه در گیلان، یکی از آثار منفی در برنامه های اجرایی کشور را تک رویی عنوان کرد و گفت: در ۳۰ مورد از مسائل استان که رصد کردیم، معلول تک روی ها و یکپارچه نبودن مسئولان بوده است.
آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه اگر مسئولان از روح جمعی صاحب نظران استفاده می کردند بسیاری از ریزش هایی که در استان با آن مواجه هستیم نداشتیم، خاطرنشان کرد: این ریزش ها معلول بی توجهی به افکار و اندیشه های همه صاحب نظران است.
وی، یکی از علل و عوامل عقب ماندگی ها پس از انقلاب در گیلان را تک روی برخی مسئولان ذکر کرد و یادآور شد: به تمام مسئولان حتی شهرداران و بخشداران توصیه می کنم از اندیشه و راهکارهای صاحب نظران حوزه و دانشگاه استفاده کنند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه دو قشر حوزه و دانشگاه همدیگر را در گفتمان ها درک می کنند، اظهار کرد: یکی از اهدافی که حوزه و دانشگاه در انقلاب اسلامی به آن رسیدند، درک متقابل است.
آیت الله فلاحتی همچنین به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا اشاره کرد و افزود: با تصویب اخراج نیروهای آمریکایی از عراق توسط پارلمان این کشور پس از شهادت سردار سلیمانی، ما به نیمی از هدف خود رسیدیم زیرا در هیچ جای دنیا این امر مرسوم نبوده ضمن اینکه این مصوبه پارلمان عراق یک دستاورد است.
وی، نشستن حوزویان و دانشگاهیان در کنار همدیگر را از برکات انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: باید قدردان این دستاورد انقلاب اسلامی باشیم.
نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید براینکه روسای دانشگاه ها باید با ائمه شهرستان ها روابط مستمر داشته باشند، بیان کرد: در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها باید روسای دانشگاه ها دعوت شوند.
آیت الله فلاحتی، خواستار ارائه راهکار در موضوع عفاف و حجاب در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها شد و گفت: استفاده از راهکارهای دانشگاهیان درباره عفاف و حجاب اثرگذار است.
وی با اشاره به اینکه همه باید در زمینه آسیب های اجتماعی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها تلاش کنند، خاطرنشان کرد: برخی فکر می کنند در امر عفاف و حجاب می خواهیم کار پلیسی انجام دهیم اما بسیاری از راهکارها در احکام دین وجود دارد و نیازی به کار پلیسی نداریم.
امام جمعه رشت به انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: ائمه جمعه در انتخابات نقش پدرانه داشته باشند ضمن اینکه با کسانی که می خواهند نامزد انتخابات شوند، رابطه نداشته باشند.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه سخن ائمه جمعه تاثیرگذار است، اظهار کرد: مسائل زیست محیطی از مسائل جدی استان محسوب می شود و می طلبد ائمه جمعه در این زمینه به طور جدی پیگیر باشند.
وی بر استقبال ائمه جمعه از ایده های جوانان تاکید کرد و افزود: جوانان دارای ایده را به پارک های علم و فناوری معرفی کنید.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به وجود زمین خواران، جنگل خواران و دریاخواران در استان، بیان کرد: اگر سرمایه گذاران می خواهند در عرصه تولید ورود کنند قابل قبول است اما برخی دنبال سوء استفاده هستند بنابراین ائمه جمعه با مشاهده زمین خواران، کوه خواران و دریاخواران فریاد بزنند.
آیت الله فلاحتی، حضور دانشگاهیان در اتاق اندیشه ورز ائمه جمعه را جای افتخار دانست و تصریح کرد: مسئولان با مشاهده صاحب نظران دانشگاهی در کنار ائمه جمعه متوجه مولفه های پیشرفت جامعه توسط صاحبان اندیشه می شوند.

ولی عادلی
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان نیز در همایش مذکور گفت: همایش ائمه جمعه استان با موضوع بررسی راهکارهای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه و کیفیت ارتباط ائمه جمعه با دانشگاه برگزار شده است.
حجت الاسلام ولی عادلی، مبانی و رویکرد نهاد نمازجمعه در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و هدایت‌گری سیاسی را دومین موضوع همایش مذکور عنوان کرد و افزود: آشنایی با حوزه اموال، املاک و دارایی ها سومین موضوع همایش ائمه جمعه گیلان است.

احمد رضی +دانشگاه گیلان

حضور  ۱۰۷ دانشجوی غیر ایرانی با ۸ ملیت در دانشگاه گیلان
رئیس دانشگاه گیلان نیز در همایش مذکور با اشاره به اینکه ۱۷ هزار نفر دانشجو در رشته های مختلف در این دانشگاه تحصیل می کنند اظهار کرد: ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه گیلان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.
احمد رضی به وجود ۹۷ رشته گرایش دکتری در دانشگاه گیلان اشاره کرد و افزود: این دانشگاه در ۱۶۵ رشته گرایش کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.
وی با بیان اینکه تعداد ۱۰۷ دانشجوی غیر ایرانی از ۸ ملیت در دانشگاه گیلان تحصیل می کنند، تصریح کرد: بهمن ماه سال جاری تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه گیلان به ۱۵۰ نفر دانشجو می رسد ضمن اینکه تا ۲ سال آینده تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه به ۴۰۰ نفر دانشجو افزایش پیدا می کند.