مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با تأکید بر شرایط سخت آبی پیش‌رو در تابستان سالجاری گفت: علیرغم اقدامات انجام شده در سال گذشته و برنامه‌ریزی‌های پیش‌رو در حوزه روستاها، تعداد ۳۱۳ روستا در سال جاری با تنش آبی مواجه می باشند.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ مدیرعامل شرکت آبفای گیلان ضمن تشریح اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از بروز تنش آبی در استان گیلان، برنامه های پیش بینی شده در جهت ارتقاء خدمات تأمین آب شرب استان را نیز برشمرد.

سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان این که با اقدامات انجام شده در سال ۹۹ از قبیل حفر ۳ حلقه چاه ، بهسازی۵۱ حلقه چاه و ۹ دهنه چشمه و تجهیز و راه اندازی ۲۲ حلقه چاه ، اصلاح و توسعه ۲۱۸ کیلومتر شبکه آب و استانداردسازی ۱۱۷۷ فقره انشعابات، حدود ۴۰۰ روستا از ارتقا و پایداری تولید ، انتقال و توزیع در امر آبرسانی برخوردار شدند.

وی افزود: علیرغم اقدامات انجام شده در سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش بارندگی در کشور و به ویژه در سطح گیلان و تاثیر آن بر کاهش دبی چشمه ها و چاههای منطقه، تعداد روستاهای دارای تنش آبی در سال ۱۴۰۰ به ۳۱۳ مورد برسد.

رئیس هیأت مدیره آبفای گیلان در خصوص تمهیدات پیش‌بینی شده جهت مدیریت تنش آبی برای سال جاری افزود: با توجه به تشکیل هفتگی جلسات ستاد پایش تنش آبی، حفر ۸ حلقه چاه، بهسازی ۱۰۲ دهنه چشمه و ۳۰ حلقه چاه ، تامین برق اضطراری ۳۰ دستگاه، اصلاح و احداث ۳۰ کیلومتر خطوط آبرسان، خرید تانکر آبرسانی ثابت و سیار و دستگاه بسته بندی آب برای استقرار در مناطق شرق و غرب دور استان و تجهیز انبار پشتیبان اقلام و تجهیزات ضروری از جمله مهمترین اقدامات برنامه ریزی شده برای گذر از تنش آبی پیش رو به‌شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در خصوص چالش‌های موجود در روستاها اظهار داشت: فراوانی انشعاب‌های غیرمجاز، آسیب رساندن به خطوط آبرسان در روستاها به منظور برداشت غیر مجاز آب شرب برای مصارف کشاورزی، باغها و دام، افزایش باغ ویلاها، تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی سیار و کمبود تانکر و صعب العبور بودن مسیر دسترسی به تعدادی از روستاها و عدم ظرفیت مناسب بخش خصوصی آبرسانی سیار در استان از مهمترین چالش‌های پیش‌رو در حوزه روستایی محسوب می‌شود.

در پایان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۱۸ روستای استان گیلان تحت پوشش این شرکت قرار دارند، خاطرنشان کرد: به مسائل روستاها توجه ویژه داریم و متعهد هستیم تا با تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ضمن همکاری مطلوب با دهیاری‌ها و شوراها، مشکلات مردم و روستائیان حل شود.