به گزارش صفیر گیلان، فرهاد دلق پوش؛ در حاشیه بازدید از شرکت صنایع ابریشم شرق گیلان واقع در شهرستان چمخاله لنگرود، گفت: شکاف در زنجیره تامین مواد اولیه تولید ابریشم، باعث صدمات شدیدی به این صنعت در استان گیلان شده است بنابر این لازمه احیای صنعت ابریشم در گیلان، تقویت کشت صنعتی و پیله ابریشم […]

به گزارش صفیر گیلان، فرهاد دلق پوش؛ در حاشیه بازدید از شرکت صنایع ابریشم شرق گیلان واقع در شهرستان چمخاله لنگرود، گفت: شکاف در زنجیره تامین مواد اولیه تولید ابریشم، باعث صدمات شدیدی به این صنعت در استان گیلان شده است بنابر این لازمه احیای صنعت ابریشم در گیلان، تقویت کشت صنعتی و پیله ابریشم است.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان از ابریشم به عنوان یک کالای ارزشمند تجاری ایران و گیلان در قدیم یاد کرد و اظهار داشت: تولید کرم پیله ابریشم و نخ ابریشم و سایر محصولات صنعتی به هم پیوسته و زنجیره وار می باشد و عدم حمایت و برنامه‌ریزی از کشت صنعتی آن باعث ضربه و خلل در زنجیره تامین و تولید ابریشم خواهد شد.
دکتر فرهاد دلق پوش ادامه داد: ظرفیت لازم برای تولید انبوه نخ ابریشم و محصولات وابسته به آن در گیلان علیرغم کارخانجات مستعمل وجود دارد ولی به دلیل مشکلات حادث شده در بخش کشاورزی و از بین رفتن باغات درخت توت تولید پیله کرم ابریشم با صدمات جدی روبرو شده است و توانایی تامین نیاز مواد اولیه کارخانجات مرتبط استان به شدت کاهش یافته است.
وی وضع فعلی صنعت ابریشم استان را نیازمند سیاست گذاری جدید برای احیای مجدد آن دانست و عنوان کرد: ساماندهی و برنامه‌ریزی همه‌جانبه و اصولی از مرحله کشاورزی و صنعتی تا مرحله تجاری‌سازی ابریشم گیلان و تامین نقدینگی این صنعت باعث تحول و ارتقاء آن در گیلان خواهد شد و نباید از ظرفیت کشت صنعتی برای رشد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان فارغ شد.
متولی بخش صنعت معدن و تجارت استان گیلان، به عدم تامین و تولید مورد نیاز داخلی کشور به ابریشم توسط کارخانجات اشاره و تصریح کرد: هم اکنون با توجه به کاربردهای مختلف نخ ابریشم میزان سالانه مصرفی کشور ۷۰۰ تن میباشد که تولید کارخانجات فعلی می‌تواند فقط بخش اندکی از آن را تامین می نماید و مابقی آن از طریق واردات تامین می گردد.
دلق پوش افزایش تعرفه واردات ابریشم و حمایت های مالی جهت بازسازی ماشین آلات و راه اندازی صنایع تکمیلی ابریشم در دستیابی این محصول به جایگاه مطلوب در بازار را موثر دانست و گفت: نظام مالی و بانکی باید پشتوانه‌ای تولید و صنعت باشد و تا روند های موجود در آن اصلاح نشود چرخ صنعت به روانی به حرکت در نمی آید.
وی مسئولین مرکز توسعه نوغانداری حاضر در بازدید مشترک را مخاطب قرار داد و تاکید کرد: باید پروسه اولیه تولید و عرضه پیله ابریشم به کارخانجات دارای چارچوب و مبنای منطقی قیمت محصولات باشد ابزارها و مکانیزم تعادل کشت، تولید و عرضه بکار گرفته شود و نباید اجازه داد با برهم خوردن موازنه نرخ ها توسط استان های مجاور، بستر رقابت منفی ایجاد گردد و صنعت ابریشم گیلان ظرفیت بالایی برای احیا دارد و اگر زیرساخت آن احیا نشود، قطعا از سایر استانها عقب می مانیم.
شایان ذکر است هم اکنون شرکت صنایع ابریشم شرق گیلان با ظرفیت تولید ۶۰ تن نخ تک لا به علت کمبود مواد اولیه در استان با نیمی از ظرفیت در حال فعالیت است که به ازای هر ۲/۳ کیلوگرم پیله خشک به طور میانگین یک کیلوگرم نخ ابریشم استحصال می گردد.
در ادامه بازدید های شهرستانی دکتر فرهاد دلق پوش پس از بازدید از خطوط تولید صنایع ابریشم شرق گیلان به بازدید ساختمان جدیدالاحداث اتاق اصناف شهرستان لنگرود رفت و پس از بازدید، ضمن تحسین از تلاش به عمل آمده، اظهار داشت: بازار و کسبه، آبروی هر شهرستان و استان هستند و جایگاه آنان نیز باید آبرومند و در خور شأن اصناف پرتلاش باشد. تاسیس این ساختمان می تواند موجب بهبود روند خدمات به اصناف شهرستان گردد.